Róma mintha magába szívta volna Fülöp tanításait: „Itt van és nincs múlt, a holtak élnek az élőkkel, az élők élnek maguknak. Az egyensúly csodája ez a város, eleven örök perc, időtlenség és egyidejűség” – írja Rómáról csodálója, Cs. Szabó László. A legélőbb városnegyedek egyike a Gianicolo alatti, sűrűn beépült Trastevere. A sikátorok labirintusában egymáshoz hajló több emeletes bérházak között lobognak a száradó ruhák, közben családi perpatvarok vagy tévéshow-k zaja hallatszik ki az utcákra, mintha egy Fellini-filmbe kerültünk volna. A sikátorokban és a templomos tereken hangulatos, kockás terítős kisvendéglők várják – mit várják, nagy hanggal, kézmozdulatokkal betessékelik – a lődörgő városjárókat. Bármerre is portyázunk Rómában, tényleg érdemes errefelé ebédelni vagy vacsorázni: mindig találunk laktató tészta- avagy halételeket és hozzájuk való jó asztali borokat kínáló, megfizethető helyeket találni. Igyuk Róma hagyományos borát, a környékbeli, könnyű, gyümölcsös frascatit, amit ezredévek óta termesztenek a Város szomjas lakóinak, civileknek és papoknak egyaránt. „A borszállítmányt is várjuk napról napra, úgy intézkedjék hogy valamelyik fratelló kísérje a szállítmányt és reggel jókor induljanak, amikor még nem tűz olyan forrón a nap. Az Úr áldjon meg bennünket. Amen” – írta például a jó borért aggódó Calazanci Szent József, a piarista rend alapítója 1626. június 25-én Frascatiba.
A Tevere túloldalán viszont a nosztalgia és az elmúlás birodalma fekszik. Itt bújik meg a városfalak tövében a protestáns temető, ahol Róma híres északi szerelmesei nyugszanak: August von Goethe, a német írófejedelem fia; az angol Shelley (a barátja, Lord Byron állíttatta „Cor cordium" (Szívek szíve) feliratot viselő síremlékkel); és a harmadik nagy angol romantikus költő, Keats is („Itt nyugszik az, akinek neve a vízre volt írva” – szól a felirat). A temetőt Cestius, egy római praetor és néptribunus piramis alakú, hatalmas síremléke őrzi. A városfalon belül pedig a legdélibb ősi domb, az Aventinus román kori templomokat őrző árnyas ligetei emlékeztetnek az 1000. évre, amikor egy itt álló, mára elpusztult palotában III. Ottó német-római császár és a francia származású, Istvánunknak koronát küldő II. Szilveszter pápa álmodoztak Róma birodalmának helyreállításáról, Észak- és Dél-Európa spirituális és nagyon is politikai egységének megteremtéséről. Vannak örök álmok, nem vitás.
Délre
Minden út Rómába vezet, és minden Rómába vezető út kincseket és látnivalókat rejteget. Az Aventinus csendes dombjától folytatjuk utunkat, ahol a máltai priorok palotájának kapu-kulcslyukán keresztül, egy reneszánsz kert fölött pontosan a Szent Péter-bazilika Michelangelo tervezte kupolájára látnak rá a kukucskálók századok óta. A városfaltól délre Cestius és a Rómáért élő-haló protestáns művész-utazók sírkertje mellett ma is nagy forgalom ömlik keresztül a Porta S. Paolo kapun. Innen indult az Ostia, Róma tengeri kikötője felé vezető út az ókor óta. A városból kifelé tartó út mentén találjuk az egykor szabadban álló, ma már külvárosi házrengeteg által körülvett S. Paolo fuori le Mura, vagyis a falakon túli Szent Pál-székesegyházat, Róma egyik főtemplomát. A hagyomány szerint azon a helyen áll, ahol Pál apostolt eltemették. A IV-V. században épült ókeresztény bazilika Róma egyik csodája volt, amíg 1823-ban, gondatlanságból le nem égett. A néhol a megmaradt részek további bontásával járó „újjáépítést” korabeli nemzetközi összefogás segítette az egyiptomi királytól az orosz cárig - de a bazilika ebben az újratervezett formában is gyönyörű példája az ókeresztény templomépítészetnek. Egy másik korszak emlékeke az E.U.R. városnegyed. Az 1942-re tervezett római világkiállítás helyszínének – és a fasizmus mintatelepülésének - tervezett irodaváros az ókori római stílus, a modernizmus és a neoklasszicizmus steril elegyeként ma is látványos, egyszersmind nyomasztó emléke az itáliai totalitarianizmusnak. A Római Civilizáció Palotája egy márványkockává tömörített Colosseumként tornyosul tökéletes arányaival az egyszeri néző fölé - mintha Giorgio de Chirico egyik szürrealista, (rém)álomszerű festménye kelt volna életre.
Térjünk most vissza a Városba: a pannon származású Aurelianus császár dél felé néző városfalai mentén parkos, ligetes környezetben fejthetjük vissza Róma régi rétegeit. „Róma!... minden kőkockájából évezredek dobbanását érezte ki” – írja Vénusz című novellájában a város rajongója, Szini Gyula. Caracalla itt elterülő thermái, a katonacsászár közfürdőjének romjai mintha egy gigászi ősállat csontváza lennének, úgy emelkednek ki boltíveikkel, oszlopcsonkjaikkal a környező, elhagyatott ligetekből. A 3. század elején harminc évig épülő, több mint 100 ezer négyzetméteres fürdő 350 éven át működött folyamatosan (ezt csinálja utána egy mai közszolgáltatás). Miközben Európa a Nyugat-Római Birodalom bukása után a barbár népvándorlás káoszába süllyedt, a hanyatló város lakói még mindig eljártak a fürdőbe, amíg a tisztálkodással valószínűleg kevéssé törődő gótok 537-ben el nem vágták a vízvezetékeket. A történelem folyamán aztán zarándoktemetőnek, veteményeskertnek és – a római építkezésekhez – kőbányának használták, mígnem a reneszánsz korszakától a művészek és a művészetkedvelők felismerték az építmény jelentőségét. Az ásatások során számos műkincs került elő a földből. Még 21. századi szemmel is lenyűgözőek a lecsupaszított, masszív romok – de ne feledjünk el a lábunk elé is nézni, hiszen megesik, hogy kígyó tekereg el előlünk a bozótba. A fürdőt körülvevő ligetben álló, 4. századi kis Santi Nereo e Achilleo templomhoz tapadó magányos, öreg ház ablakában egy fiatal nő szárítgatja a haját énekelve - mintha egy olasz népmesébe kerültünk volna.