Mindenkit hazavárnak – ezekre érdemes figyelni vezetés közben, hogy ne balesetezzünk (X)

2025. október 13. 05:00

A vezetők egyre nagyobb része értelmezi önkényesen a közlekedési szabályokat, különösen igaz ez a gyorshajtásnál, a záróvonal átlépésénél vagy éppenséggel a munkaterületeken – derül ki a friss statisztikákból.

2025. október 13. 05:00
null

Bartal Tamás, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. igazgatósági elnöke hangsúlyozza: a Vedd észre! című országos közlekedésbiztonsági kampány nemcsak az autósokat, hanem a közutas dolgozókat és a társadalom egészét is megszólítja. Interjúnk!

Mit tapasztalnak, hogyan változott az utóbbi években az autósok magatartása?

Azt látjuk, hogy kettősség jellemzi a hazai közlekedési magatartást. Vannak a tudatos, előzékeny sofőrök, akik már nem csak reflexből vezetik le a kilométereket, és tisztában vannak vele, hogy a kormány mögötti döntéseik mások életére is hatással vannak. De még mindig sokan vezetnek rutinból, ők a napi rohanásban elfelejtik, hogy nem egyedül vannak az úton.

A munkaterületek melletti gyorshajtás, a telefonhasználat, a szabálytalan manőverek sajnos továbbra is mindennaposak.

A közutas kollégák beszámolói alapján – túlzás nélkül – sokszor centimétereken múlik a baj. Amikor valaki forgalomterelésnél nyomás alatt, stresszesen vezet, és nem veszi észre a narancssárga mellény mögött az embert, akkor a közlekedés elveszíti az emberi arcát. Ezért mondjuk: a közlekedés nemcsak technikai, hanem morális kérdés is.

Riasztó statisztikák

Az ezredforduló óta 22 közutas vesztette életét munkavégzés közben a figyelmetlen vagy szabálytalan autósok miatt. A jelenségre válaszul a Magyar Közút rendszeresen szervez kampányt Vedd észre! címmel, amelynek célja, hogy rögzüljön a járművezetőkben: a munkaterület nem öncélú akadály, ott emberek dolgoznak, gyakran életveszélyes körülmények között. Sokan ezekre a helyekre csupán ideiglenes kellemetlenségként tekintenek, nem pedig védett munkahelyként. Bár a közutasok munkája a háttérben zajlik, a hatásuk mindennapos: útburkolat kezelése, felfestés, síkosságmentesítés. „Nélkülük nem működik a rendszer. Mindannyiunk érdeke, hogy vigyázzunk rájuk” – hívják fel a figyelmet.

Pozitívum, hogy egyre több az olyan friss jogosítványos autós, aki nagyobb tudatosságot és együttműködési hajlandóságot mutat. Fontos, hogy a sofőrök úgy tekintsenek a közlekedésre, mint egy élő társadalmi szerződésre, amelyet mindenki aláír, amikor elfordítja a kulcsot, és sebességbe rakja a járművet. A Magyar Közút kiemeli: számos eset igazolja, hogy a szabálykövetés nem lassúságot vagy gyávaságot, hanem előrelátást és a mások iránti tiszteletet jelenti. Van, hogy a közlekedők időben lassítottak, és így mentettek életet. Az ilyen erős üzenetek többet érnek bármely szankciónál. A tudatos közlekedés nem a leggyorsabb, hanem a legfelelősebb döntéseket jelenti. A jó példa ragadós, és ha láthatóvá tesszük, akkor formálni is tudjuk a közlekedési normákat – mutat rá a vállalat.

Milyen főbb okok állnak a szabályszegő magatartás mögött?

Többrétegű problémáról beszélünk. Az egyik nyilván a figyelmetlenség – és ezen belül ki kell emelni a telefonhasználatot, ami mára szinte észrevétlen reflex lett. Csak egy pillanat – szokták mondani. De pont ez az egy pillanat lehet végzetes, főleg ott, ahol emberek dolgoznak a forgalomban. A másik ok a türelmetlenség. A mai világ tempója gyors, mindenki siet, és ilyenkor a munkaterület sokak fejében „akadállyá” válik. Pedig valójában emberek munkahelye. Ha valaki ezt nem látja, akkor hiányzik az empátia, az együttműködés képessége. És van egy harmadik tényező is: a szabálykövetés nem belső értékként jelenik meg, hanem külső kényszerként. Ha nincs rendőr, ha nincs kamera, akkor sokan úgy érzik, hogy a szabály fakultatív. Ez társadalmi szinten is tünet. Ahol megbomlik a bizalom, ott a szabály nem védőháló, hanem nyűg.

Mit tesz a Magyar Közút azért, hogy megváltozzon a gyakorlat?

A Magyar Közút eszközei elsősorban a tudatformálásról, az empátia erősítéséről és a közlekedők edukációjáról szólnak. Ezt a szemléletet testesíti meg a Vedd észre! országos közlekedésbiztonsági kampány is, amely nemcsak az autósokat, hanem a közutas dolgozókat és a társadalom egészét is megszólítja. A kezdeményezés három pillérre épül: a munkaterületeken dolgozó kollégáink védelmére, a közlekedők figyelmének felkeltésére és a felelősségteljes gondolkodás ösztönzésére. A kampány részeként elindítottunk egy húszrészes podcastsorozatot is, amelyben nem csupán szabályokat sorolunk, hanem történeteken és élményeken keresztül igyekszünk valódi hatást gyakorolni. Mert hisszük, hogy az érzelem és a helyzettel való azonosulás mélyebbre hatol, mint bármely szankció. Emellett természetesen a munkaterületi védelem technikai oldalát is folyamatosan fejlesztjük: új eszközöket vezetünk be, szigorítjuk a szabályozást, és rendszeres képzéssel támogatjuk a kollégákat. De a legfontosabb továbbra is az emberi tényező marad: ha egy autós úgy dönt, hogy lassít, figyel és észrevesz, azzal máris életeket véd.

(X)

Fotó: MTI/Hegedüs Róbert

 

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
calidus-2
2025. október 13. 16:35
Nem tudom, hogy sírjak vagy nevessek ezen a cikken! Szánalmas ez a mellébeszélés! Minden van, csak igazi akart és elhatározás, hogy megoldódjon ez a probléma..... De azért lehet emberek életével és türelmével játszani....
Válasz erre
0
0
nemecsek-3
2025. október 13. 10:12 Szerkesztve
Mi a fasz az a " ne balesetezzünk" !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Legyen már vége ennek a magyar nyelv primitív rombolásának. Az a követelmény, hogy ki tud minél primitívebb szófordulatot idevakarni mert úgy gondolják az a menő kattintásvonzó? Csinálják ezt az 40000-ből 1500-as szókészlettel villogó alulművel szerkesztők ahelyett, hogy a magyar nyelvi kultúra amúgy is igen szomorú állapotában próbálná javítani a helyzetet mint ahogy ez elvárható lenne
Válasz erre
2
0
Ödenburger
2025. október 13. 10:10 Szerkesztve
A fő baj, hogy lezárnak egy sávot akár 15 km-ig (mint most az M7-en) a megmaradókon sebességkorlátozás, munkavégzés meg - ha van egyáltalán, vasárnap pl. egyáltalán nincs - egy nagyon rövid szakaszon. Ha valaki megy sok-sok km-t feleslegesnek tartott korlátozások mellett, semmilyen narancsmellényessel sem találkozva, akkor már óhatatlanul lankad a figyelme - és meglesz a baj. Szóval a Közút is szervezhetné úgy a munkát, hogy csökkenjen az ilyen jellegű balesetesély.
Válasz erre
1
0
patriota-0
2025. október 13. 09:57
Ki az a barom, aki balesetezni szokott?
Válasz erre
1
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!