Fellegek és várak
Míg az Egyesült Államok immár teljesen nyílt kereskedelmi háborút robbantott ki Kínával, az Európai Unió – a kereskedelem volumene, a szűkös diverzifikáció és a vállalati összefonódások miatt – kénytelen óvatosabban manőverezni Pekinggel. A legnagyobb problémát az ellátási láncok megzavarása jelentheti: a Covid-járvány alatt az EU keservesen megtapasztalta azt, mi történik, amikor a nyersanyag- vagy alkatrészhiány miatt leáll a gyártási kapacitás. A nearshoring ezt a problémát is kiküszöbölheti. A kínai gyártás sikerének egyik legelemibb alapja az, hogy a vállalatok (a BYD toronymagasan élen jár ebben) a teljes ellátási láncot a kezükben tartják, vagyis az elektromos járművekhez nélkülözhetetlen kritikus fontosságú alapanyagok bányáitól kezdve a szoftveres gyártáson keresztül egészen az autóikat szállító hajókig minden a tulajdonukban van – magyarán nem függnek külső beszállítóktól és partnercégektől. Ezt egyelőre senki a világon nem tudja utánuk csinálni: az Európába telepített gyártás tehát a kapacitási egyenletesség és a megbízhatóság záloga.
Természetesen számtalan vélt vagy valós kockázatot lehet felsorakoztatni a kínai befektetések kelet-közép-európai volumene ellen. Kezdve a távol-keleti befolyás túlzott növekedésével (ezt speciel Nyugat-Európának éppúgy a szemére vethetik, mint Magyarországnak vagy Lengyelországnak), az olcsó földhasználat és az enyhébb szabályozás miatti aggodalmakon át (ezt sem hánytorgatja fel senki Németországnak sem akkor, amikor a CATL vagy a Tesla ott építkezik, sem akkor, amikor szinte ingyen adnák oda Pekingnek a kivonult nyugati cégek hátrahagyott, lerohadóban lévő gyárait) egészen odáig, hogy a kelet-közép-európai bérköltségek és a nyugatiak közötti különbség egyre csökken (jelenleg az EU-s átlag 44 százaléka, de a számítások szerint tíz éven belül 59 százalékra fog nőni, ez viszont nem az EU problémája, sőt.)
Az igazság az, hogy a nyugat-európai államok a két kezüket összetennék, ha Magyarország-mértékű kínai FDI ömlene be hozzájuk, a frusztrációjukat viszont a „dögöljön meg a szomszéd tehene is” diplomatikus elv alapján vezetik le, Brüsszellel az élen, amely folyamatosan az aggodalmát hangoztatja Magyarország Kína-politikájával szemben.
Az említett Economist-írás külön hangsúlyozza a magyar kormány barátságos kapcsolatát „a tekintélyelvű” Kínával, amely már „Európa partjai felé közelít”. Nem nehéz felfedezni a hipokrita jeleket: az EU a mai napig nem érti, hogy pragmatizmus nélkül, egy átpolitizált gazdasággal, ideológiai alapon (pláne az Egyesült Államok ideológiáját importálva) csak tönkreverni tudja a keleti–nyugati kereskedelmet, miközben saját versenyképességének maradékát is a kukába dobja.
„Magyarország már most is ellenáll a kínai elektromos járművekre kivetett uniós vámoknak” – jegyzi meg mélabúsan az Economist szerzője, pontot rakva mondata végére, pedig annak úgy kellene folytatódnia, hogy „az európai gazdaság motorjához, Németországhoz hasonlóan”. Orbán Viktor volt az egyetlen uniós vezető, aki részt vett a kínai Egy övezet, egy út fórumán Pekingben. A miniszterelnök útja fejcsóválásra késztetett néhány kormányfőt és brüsszeli bürokratát, akik az USA által irányított „kockázatmentesítés” szót emlegetve helytelenítették, hogy a magyar kormány a pragmatikus gazdaságpolitikájára alapozva még szélesebb keleti nyitást szorgalmaz, miközben Brüsszel szerint ennek éppen az ellenkezőjét kellene tennie. Érdekes módon sem a francia törekvések, sem a németek befektetőcsábító kettős beszéde nem zavart akkor senkit.
A kormány többször hangsúlyozta: sem azzal nem ért egyet, hogy Kínára az USA és az EU kockázatként és fenyegetésként tekint, sem azzal, hogy bármilyen blokkosodás alakuljon ki a világkereskedelem területén. Ahogyan Szijjártó Péter fogalmazott: a Kínától való függetlenedés erőltetése felér „az EU-s gazdaság brutális öngyilkosságával”. A legnagyobb veszélyt tehát nem a kínai FDI jelenti, hanem az, hogy Brüsszel egy kereskedelmi háború kirobbantása után a Kelet-Közép-Európába irányuló befektetéseket is megpróbálja majd a nem létező ipari versenyképesség feltámasztására hivatkozva valamilyen módon ellehetetleníteni.
Ha az megtörténik, az eleve utolsók között is a legutolsó kapcsolhatja le a villanyt az európai gazdaságban.
***
Kapcsolódó: