Fellegek és várak
Míg az Egyesült Államok immár teljesen nyílt kereskedelmi háborút robbantott ki Kínával, az Európai Unió – a kereskedelem volumene, a szűkös diverzifikáció és a vállalati összefonódások miatt – kénytelen óvatosabban manőverezni Pekinggel. A legnagyobb problémát az ellátási láncok megzavarása jelentheti: a Covid-járvány alatt az EU keservesen megtapasztalta azt, mi történik, amikor a nyersanyag- vagy alkatrészhiány miatt leáll a gyártási kapacitás. A nearshoring ezt a problémát is kiküszöbölheti. A kínai gyártás sikerének egyik legelemibb alapja az, hogy a vállalatok (a BYD toronymagasan élen jár ebben) a teljes ellátási láncot a kezükben tartják, vagyis az elektromos járművekhez nélkülözhetetlen kritikus fontosságú alapanyagok bányáitól kezdve a szoftveres gyártáson keresztül egészen az autóikat szállító hajókig minden a tulajdonukban van – magyarán nem függnek külső beszállítóktól és partnercégektől. Ezt egyelőre senki a világon nem tudja utánuk csinálni: az Európába telepített gyártás tehát a kapacitási egyenletesség és a megbízhatóság záloga.
Természetesen számtalan vélt vagy valós kockázatot lehet felsorakoztatni a kínai befektetések kelet-közép-európai volumene ellen. Kezdve a távol-keleti befolyás túlzott növekedésével (ezt speciel Nyugat-Európának éppúgy a szemére vethetik, mint Magyarországnak vagy Lengyelországnak), az olcsó földhasználat és az enyhébb szabályozás miatti aggodalmakon át (ezt sem hánytorgatja fel senki Németországnak sem akkor, amikor a CATL vagy a Tesla ott építkezik, sem akkor, amikor szinte ingyen adnák oda Pekingnek a kivonult nyugati cégek hátrahagyott, lerohadóban lévő gyárait) egészen odáig, hogy a kelet-közép-európai bérköltségek és a nyugatiak közötti különbség egyre csökken (jelenleg az EU-s átlag 44 százaléka, de a számítások szerint tíz éven belül 59 százalékra fog nőni, ez viszont nem az EU problémája, sőt.)
Az igazság az, hogy a nyugat-európai államok a két kezüket összetennék, ha Magyarország-mértékű kínai FDI ömlene be hozzájuk, a frusztrációjukat viszont a „dögöljön meg a szomszéd tehene is” diplomatikus elv alapján vezetik le, Brüsszellel az élen, amely folyamatosan az aggodalmát hangoztatja Magyarország Kína-politikájával szemben.
Az említett Economist-írás külön hangsúlyozza a magyar kormány barátságos kapcsolatát „a tekintélyelvű” Kínával, amely már „Európa partjai felé közelít”. Nem nehéz felfedezni a hipokrita jeleket: az EU a mai napig nem érti, hogy pragmatizmus nélkül, egy átpolitizált gazdasággal, ideológiai alapon (pláne az Egyesült Államok ideológiáját importálva) csak tönkreverni tudja a keleti–nyugati kereskedelmet, miközben saját versenyképességének maradékát is a kukába dobja.