A Volkswagen vezérigazgatója, Oliver Blume a szavazást követően BMW-s kollégájával együtt azonnal a vámok eltörlését követelte az Európai Bizottságtól, egyben arra kérte a kínai vállalatokat, hogy európai befektetésekkel próbálják meg elkerülni az extravámokat. (Magyarország ebben is előrébb jár: a BYD Szegeden építi első európai gyárát.) Az Európai Bizottság azonban inkább izompolitikai játéknak fogja fel a kereskedelmi háborút, és máris közölte: minden kínai lépést az elektromos járművekkel kapcsolatos intézkedések megtorlásaként tekint, és ennek megfelelően jár majd el.
Bár a felek között elméletileg még folynak a tárgyalások a büntetővámok esetleges eltörléséről (az EB szerint a kínai gyártók exportcsökkentéssel vagy árdrágítással válthatnák ki azokat), nem valószínű, hogy az éppen kirobbant háború egy asztalnál már az elején véget is ér. Kína a közeljövőben a szó legszorosabb értelmében vett megosztó politikát fog folytatni: a nemmel szavazó tagállamoknál az üzlet megy tovább elvét érvényesíti, az igennel voksolóknak azonban alaposan oda fog csapni, ahol az a legjobban fáj.
A tőzsde természetesen azonnal reagált a kínai bejelentésekre. Az európai, Kínával kereskedelmi kapcsolatban álló autó- és italgyártók részvényei gyors esésbe kezdtek: a BMW papírjai több mint 3, a Mercedes-Benzé 2, a francia italvállalat, a Rémy Cointreau egyből 9,3, míg a Pernod Ricard részvényei 4,6 százalékot zuhantak. Pedig még csak most kezdődik.
***
Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher