Azt is jelezte egyben, hogy Németország immár látványosan nem ért egyet az Európai Bizottság „kockázatmentesítési” elképzelésével, amely gyakorlatilag Európa leválását jelentené a kínai gazdaságról és kereskedelemről. A német iparnak óriási szüksége van Kínára, és egyáltalán nem érzi sürgetőnek az elszakadást. Másfelől: határozott üzenet volt Peking felé is: „ha büntetni akarsz, ne velünk kezdd, mi nem értettünk egyet a vámokkal”. A felelősséget gyakorlatilag az igennel szavazókra hárította, remélve, hogy olcsón megússza a következményeket.
Ami azt illeti, ez valószínűleg pontosan úgy fog bekövetkezni, ahogyan Scholz reméli. Kína már megindította a maga szubvencióellenes vizsgálatait a francia alkoholexport kapcsán. Párizs és Peking között virágzó luxuscikk-kereskedelem alakult ki, Kína azonban nyilvánvalóvá tette: habozás nélkül kész lefejezni a sok milliárd eurós üzletet, amennyiben úgy érzi, hogy Franciaország a saját kereskedelme elé próbál akadályt gördíteni. Márpedig a büntetővám, amelyet Macron elnök talált ki, és erőszakolt rá Ursula von der Leyenre, éppen ilyen akadály.
Kínának ezzel lehetősége nyílik arra, hogy a tiltó és engedékeny kereskedelmi politikák gyors váltogatásával szakadékká mélyítse az uniós tagállamok közötti árkokat. Míg az ázsiai befektetéseket vonzó Magyarország vagy (az autókereskedelme és a nemmel szavazása okán) Németország megmenekülhet a bosszúválaszoktól, az igennel voksoló tagállamok exporttörekvései Kína felé valószínűleg megsínylik majd az Európai Bizottság döntését. Ez pedig a jelenlegi politika átgondolásához vagy akár eltörléséhez is vezethet.
Azt nem nevezhetjük közös kereskedelmi politikának, amelynek a következményei egyes tagállamokat súlyosan, másokat kevésbé súlyosan vagy egyáltalán nem érintenek.
Az extraadókat az Európai Bizottság első körben öt évre tervezi, de elég valószínűtlen, hogy ebben a formában huzamosabb ideig fenntarthatók lesznek. Egységes támogatás hiányában a hangsúly mind Kína, mind a tagállamok részéről a kétoldalú kereskedelmek erősítésére fog helyeződni, macska-egér harcot indítva el Ursula von der Leyennel.