A versenyképesség kómába taszítása
Amennyiben feltételezzük, hogy a kínai gyártók mégsem nyelik be a (pusztán európai mércével gondolt) veszteséget, és a fogyasztókra hárítják az extravámok összegét, az Európai Bizottság döntése kontraproduktív hatást ér el: megszünteti ugyan az árkülönbséget a drága európai autókkal szemben, ám ezzel egyidejűleg kivégzi a versenyképesség növelését szolgáló motivációkat. Ha az európai gyártók azt látják, hogy bármennyi idejük van fejlesztésre és innovációra, miután egy mesterséges vámfal védi őket a saját piacukon, nyilvánvalóan komótosan végzik el az egyébként égetően sürgős struktúraátalakítást.
Ezzel egy időben a kínai modellek villámgyors és hatékony fejlesztéseiknek, no meg olcsó áraiknak köszönhetően elárasztják a globális piacot (amely nem csupán a Washington vezette gazdasági tömbből áll), az európaiak pedig még jobban leszakadnak a mezőnytől, azt kockáztatva, hogy beleragadnak saját, változtatásokat elfogadni nem tudó és nem is akaró piacuk sarába. Méregdrágán árulják továbbra is az elektromos modelljeiket, ami azzal a veszéllyel jár, hogy a vámok feloldásakor – bármilyen komolyan vehető versenyképesség hiányában – egyszerűen összezuhannak majd, teljesen átengedve a terepet Kínának.
Érted büntetek, nem ellened
Miközben az Európai Bizottság az európai autógyárak megmentésén fáradozik az erősen kifogásolható extravámokkal, olyan követelésekkel áll elő az európai autógyártók felé, amelyeket azok képtelenek kivitelezni – többek között éppen az extravámok miatt. Azok ugyanis nemcsak a tisztán kínai modellekre vonatkoznak, hanem azokra az európai járművekre is, amelyeket Kínában gyártanak.
Az egyébként is padlón heverő Volkswagen például az egyik legkedveltebb modelljét, a Cupra Tavascant Kínában gyártja. Esetében az Európai Bizottság 21,3 százalékos vámot javasolt. Miután a Kínából érkező modell ára az EU-ban 55 és 63 ezer euró között mozog, a vezetés a további áremelést kizárta a lehetőségek közül. A jelenlegi uniós gazdasági helyzet nem tenné lehetővé, hogy a fogyasztókra hárítsák a terheket, a többletköltségeket azonban a VW sem tudja bevállalni. Másik lehetőségként felmerült a gyár elköltöztetése Kínából, a vállalat azonban éppen az elmúlt esztendőkben annyi pénzt fektetett be az ottani kapacitásbővítésbe, hogy a kivonulás szinte egyet jelentene a felszámolással.
A problémát az jelenti, hogy a Kínban gyártott járművek eladásai előzetesen bele voltak kalkulálva a vállalat – EU által előírt és nagyon keményen számon is kért – szén-dioxid-csökkentési terveibe. Miután az extravámok az eladások meredek zuhanását eredményezik, a tervnek lőttek, ez viszont súlyos, sok milliárd eurós büntetéssel jár már 2025-ben. Ahogyan a vállalat egyik vezetője megfogalmazta:
Az volt a szándék, hogy megvédjék az európai autóipart, de éppen az ellenkezője történik”.
Nincs konszenzus
Az egyik legsúlyosabb ok, amiért az Európai Bizottság büntetőpolitikája kudarcra van ítélve, nem más, mint a tagállami konszenzus üvöltő hiánya. A szavazás végeredménye (tíz igen, öt nem, tizenkét tartózkodás) a reménytelen megosztottságra utal, márpedig ha valamit romba tud dönteni a konszenzusképtelenség, akkor az egységesnek kikiáltott kereskedelempolitika minden bizonnyal az.
Az, hogy Németország ennyire határozottan nemmel szavazott, nem meglepő, figyelembe véve, hogy egy Kínával kirobbanó kereskedelmi háború bele is lökheti az autógyártásra épülő iparát a sírgödörbe (amelyet egyébként maga a német kormány ásott meg sebesen, hibát hibára halmozva az energiapolitikájában és a zöldátállási programjában). Ennél sokkal megdöbbentőbb, hogy a német gazdasági lobbi teljesen hatástalan maradt. A Franciaország vezette vámkövetelő tömb gyakorlatilag lemosta a pályáról Scholz kancellárt és a német autógyártókat, súlyos üzenetet küldve egész Európának: Berlint már nem tekintik meghatározó tényezőnek, a gazdasági súlypont Franciaország és Olaszország irányába fog tolódni, amely a kínai kereskedelmi háború mellett egy unión belüli feszültséget is generál, élesen megvilágítva az érdekellentéteket, ezzel a konszenzus teljes hiányát.