A szerző a Makronóm újságírója.
Ártatlan báránynak tűnik a Sirály névre hallgató BYD modell, ám a külső senkit ne tévesszen meg. A Seagullt arra tervezték, hogy a globális elektromosautó-piac csúcsragadozója legyen – és pontosan az is lesz.
A Szeged mellett első európai gyárát építő kínai óriás nem titkoltan az európai piac meghódítására készül. Tervei szerint 2030-ra lenyomja a Teslát, a Volkswagent és a Stellantist is a tisztán elektromosok terén. Michael Shu, a vállalat európai igazgatója elmondta, hogy a cég hatalmas beruházásokat fog végrehajtani mind a gyártás, mind az értékesítés, mind a marketing területén a régióban. Első és legnagyobb lépésként a magyarországi BYD-gyárat említhetjük kiemelt projektnek, de
a tervek között szerepel a Seagull modell csökkentett árú változata is, amelyet 20 ezer euró alá fog nyomni a cég – ezzel pedig már valóban nehéz lesz versenyezni.
A BYD nem viccelt, és emelte a tétet. Már jövőre érkezik Európába a Seagull, amelyet Kínában 10 ezer euró alatt árulnak, de – és ettől idegesek nagyon az európai autópiacon – minden pluszköltség, tarifa és kötelező illeték után az EU-ban is 20 ezer euró alatt tudják majd kínálni – a magyarországi ára valahol 3,2 millió forint körül lesz.
A Seagull Mexikóban már piacra került. Az ott Dolphin Mini néven futó modell annak ellenére tarol, hogy az országban a töltési infrastruktúra igen nagy kívánnivalót hagy maga után. A megbízható, okos és némely funkciójában a prémiumkategóriás autók színvonalát hozó járművet mindössze 19 780 dollárért árulják. Viszik is, mint a cukrot.
Félelem és rettegés az autóiparban
A BYD – és a többi nagy kínai gyártó – terjeszkedését elméletileg meg lehet fékezni ideig-óráig extravámokkal és egyéb protekcionista intézkedésekkel. (Ha a szegedi gyárra gondolunk, annak első munkanapjától kezdve ez értelmét veszti Európa esetében.) A Tesla-főnök Elon Musk januárban arra figyelmeztetett, hogy ha nem születnek villámgyorsan kereskedelmi tiltó rendelkezések, a kínai gyártók nagyjából fel fogják zabálni a piacot reggelire.