Nem mintha az amerikai piacot eddig elárasztották volna a BYD autói, de tény, hogy a Sirály szárnyának jó néhány tollát kitépte az elnök, ezzel pedig időt nyert.
Közben arra is volt gondja, hogy megfenyegesse Mexikót: amennyiben engedélyezi kínai gyárak építését a területén (ahonnan eláraszthatják az amerikai piacot), búcsút is inthet a két ország közötti szabadkereskedelmi megállapodásnak. Mexikóban értettek a szóból, és azonnal befagyasztották a tárgyalásokat a BYD képviselőivel.
Európában ennél sokkal bonyolultabb a helyzet. A legnagyobb kontinentális gyártók (alapból a németek) óriási beruházásokat eszközöltek már Kínában, így nemcsak függnek az ottani piactól, de teljesen jogosan rettegnek egy pekingi megtorlástól, válaszképpen egy esetleges, Brüsszel által kivetett gigantikus büntetővámra vagy egyéb tiltó rendelkezésre. Ursula von der Leyen feltehetően néhány nappal az EU-s választás előtt fogja bejelenteni a kínai exportautókkal szemben indított vizsgálat eredményét, amely borítékolhatóan extravámok kiszabásában csúcsosodik ki. Ugyanakkor arról még Brüsszel sem akar hallani, hogy egy amerikaihoz hasonló nagyságú büntetést szabjon ki a kínai exportra – ez egyenlő lenne egy óriási méretű kereskedelmi háború kirobbantásával, amelyben a német gyártók már csak a saját maradványaikat szedegethetnék fel a padlóról. Nem csoda, hogy a német ipar főnökei nemcsak nem örülnek a Kína elleni vizsgálatnak, de egyenesen támadják azt, sőt: a vámösszeg emelése helyett inkább annak csökkentését kérik, a „szabad verseny” és persze az együttműködés szellemében.
Hab a tortán: a Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares a Seagull kapcsán mereven elutasította az európai extravámok kivetését a kínai autókra: „Nem gondoljuk, hogy a protekcionizmus jelentene hosszú távon előnyt ebben a versenyben” – mondta, zsebében egyébként már egy megállapodással, amelyet a Leapmotor kínai elektromosautó-gyártóval kötött, hogy hozzáférjen a távol-keleti technológiához és a költségcsökkentő struktúrákhoz. Az európai gyártók tehát a kereskedelmi háború és a protekcionista bezárkózás helyett inkább vállalják az együttműködést a kínaiakkal, megnyitva előttük a piacot, cserébe kínai vásárlókat remélve. A sirály a halastó felé repül.