Csoda Ukrajnában: megtízszereződött a Tesla-tulajok száma

2024. február 06. 15:43

Meglepő dolgok történnek az összeomlás szélén álló, az államot csak a külföldi segélyekből működtetni tudó Ukrajnában. A Tesla-tulajdonosok száma olyan meredek emelkedésbe kezdett, amire sokan felkapták a fejüket. Mi a titok? Hogy sérült autókat vesznek.

2024. február 06. 15:43
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A háború ellenére Ukrajnában megdöbbentő méretekben dübörög az elektromos járművek piaca – számolt be a Le Figaro. Míg 2021 végén 8541 regisztrált tulajdonos volt az országban, egy évvel később már 46 830. Tavaly novemberben már átlépte a 83 ezret, vagyis a háború kitörése óta az elektromosautó-tulajdonosok száma megtízszereződött.  

Az elektromos robbanást az ukránok alapvetően az üzemanyagárak növekedésével, valamint az elektromos töltőállomások nagy számával (11 ezer van belőlük országszerte) magyarázzák. Még az sem állította meg a folyamatot, hogy az oroszok a légi csapásokkal az elektromos rendszert is rendszeresen szétverik.  

Az elektromos autók iránti érdeklődés eddig meglehetősen lanyha volt Ukrajnában. Kicsit javított a helyzeten az olcsóbb kínai járművek megjelenése

de az igazi áttörés akkor következett be, amikor a kormány illetékmentességet vezetett be a használt autók importjára. 

Ez a változás jól nyomon követhető az értékesítési adatokban: tavaly novemberben a 4417 eladott járműből mindössze 851 volt új, a többi mind a használtautó-piacon talált gazdára.  

Ezt is ajánljuk a témában

 

Tarolnak a Teslák 

A használt autók között a Tesla a legkelendőbb. A 2021-es importadatok 454, a 2022-esek 1100, míg a tavalyiak már 4669 darabról szólnak, ám a történetben van egy apróbb csavar: a járművek elsöprő többsége sérült autó, amelyet a kereskedők az USA-ban és Kanadában vásároltak fel. Ukrajnában miniiparág kezd kiépülni az amortizálódott elektromos járművek javítására és piacra küldésére. Mint azt a francia lap megjegyzi: az egyik autóértékesítő oldalon 3200 Teslát kínálnak eladásra, de ebből csak 600 olyan, amelyik nem szenvedett balesetet.  

Ukrajnában a javítási költségek jóval alacsonyabbak, mint az eladó országokban, vagyis mindenki jól jár a kereskedelemmel: az ott élők jóval ár alatt tudják beszerezni a járműveket, az amerikaiak és a kanadaiak pedig legalább pénzt látnak a sérült autókból. A háború kirobbanása sem ingatta meg a piacot, sőt. Ahogyan az egyik szakértő fogalmazott: „Azt hittük, hogy a konfliktus miatt leáll az elektromos járművek szállítása Ukrajnába, és ez így is történt. Egy darabig. 

Hat hónappal később az üzlet erősebben dübörgött, mint valaha”

Ha már szállítás: az importőröknek alternatív útvonalat kellett keresni a Fekete-tenger helyett. Jelenleg az autók Litvániába érkeznek, ahonnan kamionokkal Lengyelországon keresztül jutnak el Ukrajnába. Drágább és körülményesebb, de még így is megéri.  

 

***

 

Kapcsolódó:

Fotó: Shutterstock

 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

Kapcsolódó cikkek

Összesen 47 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sexykitty-41
2024. február 17. 20:23
🍓 ️ F­­o­­­r­­r­ó­ l­­á­­­n­­yok sz­­ex­­et ak­­ar­n­­ak, ba­sz­­d m­eg ők­et itt 👉 𝗪­𝗪­­­𝗪­.­­𝗖­­𝗨­­­𝗠𝟰­­­.­𝗙­𝗨­­𝗡
Nimril
2024. február 07. 20:37
Majd lesz még több az 50 milliárd euróból....
pesszimista
2024. február 07. 18:39
Ukrajna az ellentétek országa. Míg egyesek a lövész árkokban embertelen körülmények között küzdenek hazájukért /valójában az USA érdekeiért/, addig mások luxus körülmények között dőzsölnek a Nyugatról kapott támogatásokból.
atti64
2024. február 07. 16:13
KÖCSÖG FASSZOPOK GYULEKEZETE!!!!!!!!!!!!!!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik