Öt év alatt 800 százalékkal emelkedett a részvények értéke. A siker kulcsa a Model 3 és az Y volt.
2024. január 13. 15:45
4 p
0
0
1
Mentés
A sikertörténet elég pontatlan kifejezés arra, amit a Tesla produkált az elmúlt öt esztendőben. A vállalat részvényeinek az értéke 800 százalékkal nőtt, az eladások száma pedig harmincszorosára emelkedett ugyanebben az időszakban.
A Visual Capitalist ábráján (a CleanTechnica negyedéves eladási adatai alapján) látható, hogyan alakultak a Tesla eladási mutató 2016 és 2023 között. Az emelkedés 2018-ban kezdődött, és azóta is rendületlenül tart. Bár akadnak negyedéves bezuhanások, a vállalat minden esetben megrázta magát, és folytatta a menetelését.
A Tesla S 2016 utolsó negyedévében 12 700 példányban kelt el, 2023 harmadik negyedében (az utolsó, összegzés előtti mért időszakban) 5985-ben. A másik kezdőmodell, az X az indulás évében 9500 esetben talált gazdára az utolsó negyedévben, hét évvel később tízezren vásárolták meg az autót.
Jól látszik, mi történt, amikor a vállalat piacra dobta a luxusmodellek után a Model 3 és a Model Y terméket. Míg az első két típus branderősítő szerepet kapott, az olcsóbb és nagyobb számban gyártott modellek már a nagy menetelés mozgatórugói lettek.
A Model 3 első mérhető adata 2017 utolsó negyedévéből származik, akkor 1550 darabot adtak el belőle. Ugyanez 2023 harmadik negyedévében már 117 074 volt. Az Y esetében még brutálisabb az ugrás: a 2020-as utolsó negyedév 35 123 darabjáról tavaly 302 ezerrel zárta a harmadik negyedévet a Tesla.
Összesítve: a Model S-ből a gyártás óta mintegy 255 ezer talált gazdára, míg az X-ből 270 ezret vittek haza az új tulajdonosok. A Model 3 a bevezetés és a tavalyi harmadik negyedév között 2,165 millió, az Y-t pedig 2,162 millió esetben vitte haza valaki.
A bökkenő
Mindez remekül néz ki egy infografikán, ha azonban rápillantunk a tavalyi utolsó negyedévre, azt láthatjuk, hogy trónfosztás történt. A Tesla összességében megnyerte a 2023-as versenyt 1,81 millió leszállított járművel, míg a kínai BYD 1,58 millió elektromos példányt értékesített, az utolsó negyedévben azonban megelőzte a riválist: Elon Musk bevételeit 484 ezer új Tesla-tulajdonos gyarapította, a BYD pedig 526 ezer darabról állított ki számlát.
Megtörtént a lehetetlen: a Magyarországon építkező kínai BYD az utolsó negyedéves adatok szerint több elektromos autót adott el, mint a Tesla. Az erőviszonyok röpke tíz év alatt változtak meg. Két király ül a trónon, a többiek csupán statiszták.
Fotó: MTI/EPA/Fazry Ismail
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.