Az egyetlen módja annak, hogy a Teslát is extravámokkal sújtsa az Európai Bizottság, éppen az, amit most tesz: nem engedi be a vizsgálandó gyártók csoportjába. Az EB ügyesen kizárólag a három kínai gyártó ellen indított el nyomozást. Amennyiben azonban kiderül, hogy állami pénz áll mögöttük, óriási büntetést fog kivetni a Kínából érkező valamennyi autóra, ugyanis egy átlagösszegű többletvámot fog kiróni az összes importra, egyáltalán nem foglalkozva azzal, hogy melyik vállalat kap állami támogatást és melyik nem.
Itt a lényeg: a Tesla tehát úgy kerül bele egy büntetendő csoportba, hogy közben már most tudja mindenki – függetlenül a vizsgálat eredményétől –, hogy Musk vállalata biztosan nem csinált semmi olyat, ami miatt extravámot kellene kivetni az autóira. Macron tehát egyértelmű üzenetet küldött Musknak arról, hogy ha nem megy szép szóval, mehet erővel is, és jobb lenne újra leülni beszélgetni egy építkezésről, ahelyett, hogy az Élysée-palota ismét ötletelni kezdene a Kína felől érkező hajókkal kapcsolatban. Magyarán: Musk helyezze át az EU-ban árusított Model 3 gyártását Kínából Európába.
A vizsgálat eredményére még várni kell, de szinte borítékolható: extravámok jönnek a Teslákra is, ami nem egészen illeszkedik bele Musk üzleti terveibe. A történet forgatókönyve kísértetiesen hasonlít az indiaira, az Európai Bizottság gyakorlatilag egy az egyben másolja Modi tervét.
De még a legelején tart. Indiában a büntetővámok 100 százalékra emelése is tíz évvel ezelőtt történt. Modi sokkal előrébb jár, mint Macron vagy Ursula von der Leyen: vámot csökkent, hogy legyen egy Tesla-gyára. Nagyjából 15 százalékra. Az EU most kezd vámot kivetni, hogy legyen egy Tesla-gyára. Nagyjából 15 százalékot.
Mindkét módszer a nyomásgyakorlásra épít. Az első mégis elegánsan hatásosabb.