Már a Politico szerint is gazdasági apokalipszis van Európában
Mindeközben az EU továbbra is csak a háborúval foglalkozik.
Március végéig lezárulnak a béremelési tárgyalások a győri Audinál. Az egyeztetés eredményétől is függ, hogy mennyire marad versenyképes ez a kiemelten fontos német–magyar autógyártó. Különösen lényeges ez az elektromobilitás térhódítása és a beruházási kapacitásokat érintő döntések küszöbén.
Fontos döntések előtt áll az Audi AG, amelyek súlyát az is növeli, hogy az elektromobilitás térhódításában a győri üzem meghatározó szerepet tölt majd be. Mindez közvetve a most zajló bértárgyalásra is kihat a Rába partján, hiszen a munkavállalók megbecsülése mellett a konszernen belüli beruházási döntéseknél versenyképességi kérdés a bérköltségek kordában tartása.
„A gyors bérmegállapodás jó, a megfontolt még jobb” – mondta el az Index.hu érdeklődésére Alfons Dintner, az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke. Meglátása szerint a vállalatnak erőssége, hogy méltányosan bánnak a munkatársaikkal, erre törekednek ezután is. Példaként felhozta, hogy
Emellett felidézte, hogy a hároméves bérmegállapodás utolsó, most záruló évében átlagosan 25,5 százalékkal emelkedett a győri gyár dolgozóinak fizetése. Azaz – hangsúlyozta Alfons Dintner – tisztességesen reagáltak, ellentételezve az inflációt. Az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke az Index.hu kérdésére azt is elmondta, hogy
Mint az Index.hu friss tudósításából kiderül, az Audi AG ingolstadti központjában egy-egy beruházási döntésben a bérköltség fajsúlyos versenyképességi kérdés a konszern berkein belüli potenciálisan szóba jöhető telephelyek közötti választáskor.
– jelentette ki a vezető. Mint mondta, a bértárgyalások során nemcsak a következő évről döntenek, hanem amellett is, hogy a hosszú távú termelési célok reálisak maradjanak.
Az Audi Hungaria tavaly 8,436 milliárd eurós (mai árfolyamon mintegy 3350 milliárd forintos) árbevételt ért el, emellett egy év alatt 220 millió euró (87,6 milliárd forint) értékű beruházást hajtott végre. Ezzel a befektetések összértéke a vállalat alapítása óta elérte a 12,172 milliárd eurót (több mint 4840 milliárd forintot), aminek köszönhetően az Audi Hungaria a magyar járműipar legnagyobb invesztálója.
A vállalat beruházásai elsősorban az elektromobilitás területére összpontosulnak, ezen belül az elektromos hajtásokra. De a belső égésű motorok, például az új, négyhengeres motorgeneráció gyártásának előkészítésére is allokáltak beruházási összegeket. Emellett jelentős lépés volt a szerszámgyár kapacitásainak bővítése, amely során 6300 négyzetméterrel nőtt a gyártóterület az exkluzív szériás termelés számára.
A bértárgyalásról az Index.hu megírta: az Audi Hungaria Független Szakszervezet (AHFSZ) és a cég között még ma is igen távoliak az álláspontok. Az AHFSZ először 23 százalékos bérköveteléssel állt elő, amit időközben 21 százalékra mérsékelt, az Audi-gyár delegációja pedig az első, 5 százalékos fizetésemelési ajánlatát legutóbb már 12 százalékra emelte.
Németh Kinga, az Audi Hungaria személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja az Indexnek reagálva elmondta, hogy szépen lassan haladnak a felek egymás irányába, és mindkét oldalnak az a célja, hogy március 31-ig megszülessen a megállapodás. Kifejtette, hogy nemcsak az alapbérre fókuszálnak, hanem a komplett csomagra, hiszen továbbra is cél, hogy megbecsüljék a dolgozókat, de közben szem előtt tartsák a hosszú távú jövőképet adó Audi Hungariát is, hogy ne csak ma vagy holnap biztosíthassák a megfelelő munkahelyeket.
„Nincs új ajánlat, magasabb szintű egyeztetés következik” – erről az AHFSZ adott hírt a keddi bértárgyalási fordulót követően. Kifejtették, hogy újabb munkáltatói ajánlat nem érkezett, jövő héten az Audi AG igazgatótanácsi tagjaival kiegészülve folytatódnak a tárgyalások.
A hírek szerint a jövő heti folytatásnál ott lesz Gerd Walker, az Audi AG termelésért és logisztikáért, valamint Xavier Ros személyügyért és szervezetért felelős igazgatótanácsi tag is. Az AHFSZ a munkáltatótól legutóbb kapott ajánlatából azt emelte ki, hogy az Audi továbbra is két elemmel kívánja figyelembe venni a 2023-as évi inflációt:
Ez utóbbi kifizetési alapja a 2023. március 31-i alap- és mozgóbér összege. A külön kifizetés havonta egyenlő részletekben történhet (a 13. rész a 13. havi fizetéssel egyidejűleg).
Az ajánlat része az a kitétel is, amely szerint amennyiben a KSH által közzétett 2023-as éves infláció magasabb az előre rögzítettnél, akkor az eltérést a vállalat 2024. április 1-jei hatállyal, 2023. április 1.–2024. március 31. közötti időszak vonatkozásában egy összegben kiegyenlíti. Ennek kifizetési alapja ugyancsak a 2023. március 31-i alap- és mozgóbér összege lenne.
Fotó: Audi Hungaria - www.audi.hu