A globális lítiumtermelés 2021-ben rekordot döntött, és elérte a 100 ezer tonnát. Az elektromos átálláshoz nélkülözhetetlen, a modern kor olajának is nevezett alapanyag mennyisége soknak tűnhet, valójában még a szükséges alsó határát sem súrolja. A Kaliforniai Egyetem és a Climate and Community Project új kutatása szerint a 2050-ig tervezett zöld átálláshoz csak az Amerikai Egyesült Államoknak évi 306 ezer tonnára lenne szüksége – feltételezve, hogy addig a mai szinten maradnak az elektromos járművek akkumulátorainak jellemzői.
A lítium utáni kétségbeesett hajszában az USA erősen le van maradva. A Biden-kormányzat – különösen a Kínától való függetlenedés jegyében – rohamtempóban igyekszik ásványterületeket találni a saját területén és azon kívül egyaránt. Előbbi jelen pillanatban egyetlen bányára korlátozódik,
a globális lítiumlelőhelyek 95 százalékán viszont Ausztrália, Chile, Kína és Argentína osztozik.
Csakhogy az Egyesült Államoknak a világ összes kitermelt lítiuma sem elég ahhoz, hogy megvalósítsa az elektromos járművekre való teljes átállást a kijelölt határidőre.
És nem csak az USA van gondban: a Nemzetközi Energia Ügynökség 2022-es jelentésében rámutatott: a lítium iránti kereslet rövidesen a jelenlegi szint hatszorosára fog ugrani, ekkora kereslethez pedig legalább ötven új bányát kellene nyitni.
A világ legnagyobb akkumulátor gyára, a Debrecenben beruházó CATL egyszerre több vasat tart a tűzben a lítiumprobléma orvoslására. A kínai óriásvállalat, amely az elektromos akkumulátorok globális eladásának harmadáért felel, a terjeszkedés alapfeltételeként a hátország óriási nyersanyagkészlet-biztosítása miatt elégedetten dőlhetne hátra – mégsem teszi.
Folyamatosan köti a hosszú távú beszállítói szerződéseket a lítium tekintetében, és elképesztő összegeket költ a lehető legkörnyezettudatosabb és az ellátásbiztonság szempontjából a jövő alapjait jelentő újrahasznosítási kutatásokra.
Ám itt sem áll meg: a jelenlegi, lítium alapú akkumulátorgyártás mellett a kutatásokban markáns hangsúlyt fektetnek az alternatív megoldások, többek között a lítiumos rendszert kiváltható nátrium ion-akkumulátorok fejlesztésére. A forradalmi megoldás nem csak az alkálifémek várhatóan egyre nagyobb hiányának problémáját oldhatja meg, de a rendelkezésre álló bőséges alapanyag miatt az ilyen technológiával készült elektromos autók árát is mérsékelheti. A sorozatgyártásra talán még évtizedeket kell várni, de az jól látszik, hogy a villámgyorsan fejlődő és napról napra új kihívásokkal szembesülő iparágban a kínai vállalatok évtizedekkel előre terveznek.
A technológiai fölény, amelyet a CATL képvisel, még a Kínától mindenáron függetlenedni kívánó amerikai cégek trükközését is beindította. Miután Biden zöld támogatási törvényének adókedvezményei és juttatásai nem terjednek ki a CATL, mint nem amerikai vállalat termékeire, a Ford a napokban bejelentette, hogy nemes egyszerűséggel licencelni fogja a kínai óriás technológiáját új, Michiganben építendő gyárában. Kikerülni azonban nem tudja és nem is akarja a világ legnagyobb gyártóját – ahhoz az idő és a jelenlegi kapacitás is túl kevés.
, a terjeszkedés alapfeltételeként a hátország óriási nyersanyagkészlet-biztosítása miatt elégedetten dőlhetne hátra – mégsem teszi.
Folyamatosan köti a hosszú távú beszállítói szerződéseket a lítium tekintetében, és elképesztő összegeket költ a lehető legkörnyezettudatosabb és az ellátásbiztonság szempontjából a jövő alapjait jelentő újrahasznosítási kutatásokra.
Ám itt sem áll meg: a jelenlegi, lítium alapú akkumulátorgyártás mellett a kutatásokban markáns hangsúlyt fektetnek az alternatív megoldások, többek között a lítiumos rendszert kiváltható nátrium ion-akkumulátorok fejlesztésére. A forradalmi megoldás nem csak az alkálifémek várhatóan egyre nagyobb hiányának problémáját oldhatja meg, de a rendelkezésre álló bőséges alapanyag miatt az ilyen technológiával készült elektromos autók árát is mérsékelheti. A sorozatgyártásra talán még évtizedeket kell várni, de az jól látszik, hogy a villámgyorsan fejlődő és napról napra új kihívásokkal szembesülő iparágban a kínai vállalatok évtizedekkel előre terveznek.
A technológiai fölény, amelyet a CATL képvisel, még a Kínától mindenáron függetlenedni kívánó amerikai cégek trükközését is beindította. Miután Biden zöld támogatási törvényének adókedvezményei és juttatásai nem terjednek ki a CATL, mint nem amerikai vállalat termékeire, a Ford a napokban bejelentette, hogy nemes egyszerűséggel licencelni fogja a kínai óriás technológiáját új, Michiganben építendő gyárában. Kikerülni azonban nem tudja és nem is akarja a világ legnagyobb gyártóját – ahhoz az idő és a jelenlegi kapacitás is túl kevés.A rossz és a jó forgatókönyv
A tanulmány két lehetséges utat vázol fel. A valószínűbb verzió természetesen a legrosszabb forgatókönyv. Ez a jelenlegi paramétereket, a technológia mostani fejlettségi szintjét, az aktuális kitermelési és kereskedelmi kapacitást veszi alapul. (Túlzóan leegyszerűsítettnek tűnhet kiindulási alapnak, de egyrészt szó szerint az, másrészt óriási fejlesztési csodára ilyen rövid idő alatt senki nem számít; a 2050-es év riasztóan közel van.)