Juhász Imre írása a Makronómon.
írása a Makronómon.Az, hogy 2022-ben Németországban emelkedett, s nem csökkent az újonnan forgalomba hozott autók száma, döntően az elektromos meghajtású autók eladásának növekedése okozta. Ezekből tavaly 833,5 ezer darab talált gazdára, ami 22 százalékos növekedést jelent. A fentieken belül a tisztán elektromos meghajtású autók – 477,6 ezer darab – 32 százalékos, és a plug-in-hibrid, azaz vegyes meghajtásúak – 362,1 ezer darab – 11 százalékos emelkedése regisztrálható. Az a tény, hogy az elektromos meghajtású autóknak a teljes kibocsátásán belüli részaránya 30 százalék fölé emelkedett, első pillantásra az elektromobilitás dinamikus térnyerése jeleként (lenne) értékelhető.
A statisztikai adatok mögé tekintve azonban a kép jóval árnyaltabb. Tény, hogy az év utolsó harmadában annyiban felgyorsultak az előadások, hogy szeptemberben 14, októberben közel 17, novemberben 31, decemberben pedig már 38 százalékkal több elektromos meghajtású autót értékesítettek, mint a megelőző év, azaz 2021 azonos hónapjában.
E dinamikus fejlődés – tehát a forgalomba hozott autók darabszámának minimális emelkedése és az elektromos meghajtású autók, mint a növekedés hajtóerejének térnyerése – egy, a szövetségi kormány által a múlt év derekán meghozott döntés, nevezetesen az elektromos meghajtású autók vásárlását elősegítő állami támogatások január 1-jén hatályba lépő csökkentésének következménye.
Ennek ismeretében vásárlók tízezrei nyilvánvalóan azért hozták előre elektromos járműveik tervezett megvásárlását, hogy a múlt év utolsó hónapjaiban még megkapják az akkori, az ez évinél jóval magasabb támogatást.
A plug-in hibridek vásárlása, amelyek az elektromos motor mellett belső égésű motort is használnak, a 2023. év eleje óta egyáltalán nem részesül támogatásban a németeknél.