Schaffen sie etwas?
Nincs miért kárörvendeni az egyre mélyebb és szerteágazóbb német válságjelenségek kapcsán. Rajcsányi Gellért írása.
Németország 2023 végéig a tömegközlekedés infrastruktúrájának nagyrészét elektromos és automatizált járművekkel szeretné megoldani. Ennek bevezetésére egy széleskörű projekt született, melynek része a RABus autonóm buszok tesztelése, és a hozzá kapcsolódó hatásvizsgálatok.
A RABus projekt során Mannheimben és Friedrichshafenben egy az eddigieknél sokkal gazdaságosabb és modernebb tömegközlekedési struktúra váltásra készülnek. A Baden-Württemberg állam által, eddig hétmillió euró támogatást kapott projekt, két működő laboratóriumból áll Németország délnyugati részén, a mannheimi Franklin kerületben és Friedrichshafen városában. Ahhoz, hogy a beruházás valóban minőségi és hatékony legyen rengeteg tesztelési folyamaton kell végigmenni a szakértőknek.
A járműveknek készen kell állniuk a rendszeres forgalomban történő működésre. Ezt azt jelenti, hogy a városi területeken legalább 40 km/h sebességgel, azonkívül pedig legalább 60 km/h sebességgel kell haladniuk. Fontos szempont, hogy az önműködő buszok a helyi közlekedés pulzálását ne akadályozzák, helyette alkalmazkodjanak az adott viszonyokhoz.
A projekt holisztikus szemlélettel több aspektusból vizsgálja az autonóm járművek bevezetését, mint például a társadalmi elfogadottság, a gazdasági hatékonyság és a műszaki megoldásokkal kapcsolatos kísérő kutatások révén.
Társadalmi fellelőségvállalás
Az éghajlatváltozás és a városok CO2 kibocsátásának vitája idején a fenntartható mobilitási megoldások egyre fontosabbá válnak. Az egyik cél a tömegközlekedés modális részesedésének növelése. Nagy elvárásokat támasztanak az autonóm kisbuszok felé, a tömegközlekedés szükséges vonzerejének elérése érdekében.
Mivel rugalmasan és költséghatékonyan használhatók, az autonóm autóbuszok lehetővé teszik az üzemeltetők számára, hogy bővítsék meglévő tömegközlekedési szolgáltatásaikat és alkalmazkodjanak az igényekhez. Különösen az alacsony keresletű területeken és időszakokban várható nagyobb potenciál. Ilyenek például a vidéki területek, a városok külterületei, valamint a lakónegyedek összekapcsolása a fő közlekedési hálózattal. Ezenkívül a meglévő tömegközlekedési kínálat hiányosságait tangenciális kapcsolatokkal lehet megszüntetni. Az alacsony keresleti időszakok az éjszaka, a kora reggel vagy a hétvége.
A RABus projekt
A RABus a „Living Lab for a Automated Bus Service” rövidítése, amely a vidéki és városi tömegközlekedés részeként működne. Az Autóipari Mérnökök Társasága (SAE) által meghatározott 4-es szintű autonóm vezetés valósul meg.
Az tesztidőszak alapvető célja, hogy a buszok a mindennapi vegyes forgalomban megvalósítható sebességgel működjenek, vagyis a járművek ne befolyásolják a forgalom áramlását, és vonzó utazási időt kínáljanak az utasok számára.
A projekten belül az autonóm buszjáratok megvalósítását műszaki, üzemeltetési, jogi és gazdasági szempontból is értékelik. Továbbá felméréseken keresztül elemzik az autonóm transzferek forgalmi hatását és az utasok visszajelzéseit. Megvizsgálják a más régiókba való bevezethetőséget, és javaslatokat fogalmaznak meg az autonóm transzferek jövőbeli integrációjára a tömegközlekedésben. Mivel bizonyos jogi kérdések még mindig akadályozzák a projekt megvalósítását, az engedélyező hatóságok már a korai szakaszban bevonásra kerülnek.
A projekt másik lényeges eleme a PR-tevékenység. Mindkét laboratóriumi környezetben rendezvényeket szerveznek, hogy a helyi lakosokkal egy nyílt párbeszéd kezdődhessen el. Ennek célja a projekt bemutatása, a műszaki háttér ismertetése és az autonóm transzferekkel szembeni negatív hozzáállás megakadályozása érdekében felmerülő aggályok kezelése.
Friedrichshafenben a projekt részeként, legfeljebb három GRT transzfert vetnek be, amelyek menetrend szerinti járatokként indulnak, kezdetben a városi útvonalon, később pedig egy 6 km-es pályán, vidéki térségeket is érintve. A kisbuszok vegyes forgalomban fognak közlekedni az útvonal városi és vidéki részein. Azok mindegyike maximum 22 utas szállítására lesz képes.
A forgalomban való működéshez szükséges sebesség és a vonzó menetidő biztosítása érdekében a járműveket és a hozzájuk kapcsolódó rendszereket folyamatosan fejlesztik. Különösen a vidéki területeken lesznek nagy sebességbeli különbségek a szembejövő forgalom és az átszállások között, ami megköveteli, hogy az autonóm kisbuszok gyorsan észleljék a környezetükben történő változásokat és képes legyenek azokat lereagálni.
A tesztidőszak folyamata során a belvárosban először alacsonyabb sebességgel indulnak a buszok utasok nélkül, majd az utasokkal történő vizsgálati időszak indul el és végül a sebesség 40 km/h-ra történő emelése követi. Ezután az útvonal meghosszabbítása a vidéki területekre és a célzott, akár 70 km/h sebesség elérése.
A RABus projekt nagy esélyt jelent a tömegközlekedés további fejlesztésére. Az élő laboratóriumok eredményei átkerülhetnek más régiókba, ezáltal lehetővé tehetik az autonóm transzferek személyre szabott, vonzó és gazdaságos szolgáltatásának fejlesztését a különböző régiókban. Olyan sebességeket céloznak meg, amelyek megközelítik a hagyományos járművek valódi sebességét. Az így kapott utazási idők reális adatokhoz vezetnek a felhasználói elfogadásáról, lehetővé téve az automatizált transzferek átfogó forgalmi és utazási keresleti, gazdasági és környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatát. A megcélzott sebesség elérése Friedrichshafenben, valamint a kísérő nélküli üzemeltetés a mannheimi járműben mérföldkőnek számít az autonóm transzferek és a tömegközlekedés további fejlesztésében.