Németország az államkapitalizmus útján?
Németországban is megkezdődött a korábbi kapitalizmusmodell újragondolása. A Bloomberg nemrég számolt be arról, hogy
Merkel kancellár egy olyan tervvel állt elő, amely lényegében államkapitalizmust valósít meg
és felhatalmazást ad a kormánynak a gazdaságba való beavatkozásra. Az új német gazdaságösztönző csomag arra hatalmazza fel Merkelt, hogy a legnagyobb gazdasági átalakítást hajtsa végre a német gazdaságban a háború utáni újjáépítés óta.
A cikk szerzői szerint egy olyan államkapitalizmus jöhet létre most Németországban, amely nagymértékben kölcsönöz Franciaországtól, és Kína sikerére is komolyan támaszkodik. Berlinnek lehetősége lesz jelentősen beavatkozni a gazdaságba, megmenteni a német vállalatokat és már attól sem riad vissza a német politika, hogy tulajdonrészt szerezzen a stratégiai fontosságú német vállalatokban, ha azokat külföldi felvásárlási veszély fenyegeti.
Ráadásul arra is meghatalmazást kap a német kormány, hogy a német gazdaság által felhalmozott óriási erőforrásokat célzottan befektesse bizonyos iparágakba és a stratégiai szempontból fontos társaságokba (a Makronóm ebben a cikkben hívta fel arra a figyelmet, hogy már a Nemzetközi Valutaalap szerzői is amellett érvelnek, hogy eredményes és sikeres stratégia, ha a kormányzat tudatosan fejleszt bizonyos ágazatokat).
A Lufthansa megmentése volt Németországban az egyik első ilyen irányú lépés, de a szerzők szerint valószínűleg az autóvásárlást is ösztönzi majd a német kormány a későbbiekben. A Bloomberg szerzői kiemelik, hogy a német kormány egymaga megválaszthatja, mely piaci cégeknek ad komoly támogatást és melyekben lát kevesebb potenciált, azaz megválaszthatja a nyerteseket és a veszteseket.
Emlékeztetnek, hogy
a német kormányzat valójában már 2019 elején új iparpolitikát tervezgetett
az erősödő nemzetközi verseny és a kereskedelmi háború árnyékában – a cél az volt, hogy a jövő iparágaiba, a mesterséges intelligenciába, az energiatárolásba és a tiszta energiába több állami befektetés áramolhasson és e területeken hazai nevelésű globális nagyvállalatok emelkedjenek fel. Ekkor még a hazai családi középvállalatok is ellenezték a nagyokat segítő tervet, de belső politikai ellenállásba is ütközött a kormánynak komoly hatalmat adó terv, nem beszélve a nemzetközi ellenérzésekről. Peter Altmaier gazdasági miniszter törekvései így tavaly kudarcba fulladtak, a koronavírus azonban mindent felforgatott és esélyt adott az új iparpolitika bevezetésének. Altmaier például azt nyilatkozta a Lufthansa megmentésekor, hogy
Németország igenis megvédi gazdasági és technológiai szuverenitását.