Egy előadás, amit nem lehet megnézni, mégsem láttunk még soha érdekesebbet – a Walk My World tényleg világszám a Millenárison

2025. november 15. 21:16

Mintha több mint egy évtizede erre készültek volna: a Recirquel új produkciója szétszedi a színházat, hogy aztán más minőségben újra összerakja. A Walk My World mitikus világa akkor is beszippant, ha elhatározod, hogy nem hagyod magad lépre csalni.

2025. november 15. 21:16
null
Farkas Anita

Ilyenkor van bajban az egyszeri ajánló, mert hogyan lehet normálisan elmesélni egy előadást, aminek nincs se eleje, se vége, se fő-, se mellékszereplője, sőt, tulajdonképpen még története sincs. Vagyis van, de azt minden néző maga rakja össze, így ahány ember, annyi külön sztori és benyomáscunami bontakozik ki a végére. Van ugyan egy kiindulópont, egy zseniális drámaíró még zseniálisabb műve, azt azonban túlzás volna állítani, hogy a Millenáris Nagycsarnokában eltöltött két és fél óra alatt mindenki meg fogja érteni, miről szól Vergilius Aeneasa. Egész pontosan annak az első öt fejezete, 

a fókuszban Trója bukásával, de főként a címszereplő és a karthágói királynő, Dido tragikusan végződő szerelmével. 

Dido és Aeneas búcsúja. (Fotó: Nagy Attila)

Így ha valaki szereti nagyon képbe helyezni magát, ajánlatos még otthon legalább egy gyors összefoglalót elolvasni ez ügyben. De az sem baj, ha nincs rá kedv és idő; 

„ezt a produkciót semmiképpen nem értelmezni és elemezni kell, hanem nyitott szívvel és érzékekkel belemerülni és átélni”, 

ahogyan arra a Recirquel Társulat alapító-vezetője, Vági Bence is minden egyes alkalommal felhívja a figyelmet. Hogy ez minél inkább sikerüljön, már az elején cselesen ráterelnek minket egy elsőre talán félelmetesnek tűnő, de éppen emiatt izgalmasan hívogató ösvényre, amikor a bejáratnál előbb megkapjuk a fél arcunkat eltakaró fekete műanyag maszkjainkat, majd szigorúan figyelmeztetnek rá, hogy odabent három dolog tilos: 

a telefon, a szó és az érintés. 

Utóbbi kizárólag a szereplők megérintésére vonatkozik, a tárgyakat bárki megvizsgálhatja, a fiókokat kihuzigálhatja, a könyveket, iratokat átlapozhatja – a lényeg, hogy mivel ezek időnként fontos kellékekké válnak, minden az eredeti állapotában és az eredeti helyére kerüljön vissza.

A szereplők megérintési tilalma talán furcsa instrukció lehet a hagyományos színházhoz szokott többség számára, de ez esetben nagyon is van létjogosultsága. A Walk My Worldben ugyanis semmi nem hagyományos. Ahogy hiányzik a klasszikus értelemben vett dramaturgia, úgy nincs nézőtér vagy színpad sem. A Csillagok háborúja valamelyik jelenetét idéző Chaos bárban való várakozás után egy hosszú folyosón „belöknek” minket egy gigantikus térbe, azzal a kezdetben még nehezen értelmezhető pluszjavaslattal, hogy „a legjobban akkor járunk, ha a rátapadunk egy karakterre”. Közbevetés: a partnerem szerint a bárnak semmi köze nincs a Csillagok háborújához, szerintem meg igenis van, de ez is csak azt jelzi, hányféle asszociáció születhet, 

ha nem felülről szabják meg a gondolkodásunk, képzeletünk irányait. 

Iarbasz és Anna (Fotó: Nagy Attila)

Ezért jó, ha betartjuk azt a koordinátorok által ugyancsak erősen hangsúlyozott kezdeti tanácsot, hogy szó szerint és átvitt értelemben is engedjük el a velünk érkezett szerelmünk, családtagunk, barátunk stb. kezét, hiszen „ahogyan sorsát is végső soron mindenki maga írja”, úgy a látottakban elmerülni is leginkább egyedül lehet – a végére abszolút be is igazolódik ennek a tételnek az igazsága. Az elején ugyanakkor mindenki érezhetően elég bizonytalan, a tömeg nagy része céltalanul bolyong fel-alá a térben, érdekes figyelni őket és magamat is, irányítás és vezényszavak nélkül hogyan leszünk egy pillanat alatt öntudatosnak látszó felnőttből megszeppent, óvatos gyerekek.

Ennek az akklimatizálódásra szolgáló időnek is megvan persze megvan a maga szerepe és haszna, én például előbb ész nélkül rohangálok a központi téren elhelyezett karthágói piaci kocsik között, aztán fokozatosan megjön a bátorságom és a játékkedvem. Felmerészkedek egy lépcsőn, át mindenféle folyosókon, el egy kör alakú medence mellett, be egy kéjbarlang jellegű szobaszerűségbe, aztán kilyukadok egy másik helyiségben, közepén nagy, fiókos vasszekrény, mellette kádakban kikészített állatbőrök, a polcokon szerszámok. Itt látom meg az első szereplőt, fogalmam sincs, kicsoda, 

de valahogy addigra lényegtelenné is válik, hogy pontosan értsem bárkinek vagy bárminek is a történetben elfoglalt helyét. 

Ahogy lemászik közvetlen mellettem a falról, egyszerűen csak azt érzem – és a szemével, testével is erre csábít –, hogy muszáj követnem. Megyek hát többedmagammal utána, át újabb labirintusrészeken, termeken, az időérzéknek szép lassan annyi, pláne hogy mindenhonnan szól a meghatározhatatlan stílusú és korú, „színenként” változó, valahogy mégis egységes zene – Szirtes Edina Mókus és a Recirquel nem először talál ilyen tökéletesen illeszkedőn egymásra. 

Ámor (Fotó: Nagy Attila)

Közben elvesztem a karakteremet, utóbb kiderül, hogy Iarbasz volt, az afrikai gaetulok királya, Hammon istenség és Garamantis nimfa fia. De semmi vész, néhány perc múlva meglelem az igazit, legalábbis erre az estére; teljes erővel rácsatlakozom a jobb lapockája felett szívecsketetoválást és piros ruhát viselő Ámorra. Ő nemcsak a vörösben izzó, csupa erotika bárjába visz el, de a karomat finoman megérintve egy titkos átjáróba is becsalogat, ahol hirtelen megjelenik Fáma (?), és egy pontosan megkoreografált éteri, mégis elég konkrét násztánc tanúja lehetek; 

mintha a saját mozimban vagy egy élő videójátékban lennék. 

Erre az érzetre bőven rápakolnak a jelmezek, díszletek is. A kiszámítottan hatásos, egyszerre ősi és futurisztikus látványvilágért a Dűne gárdája felelős, a trójai hacacáré miatt sok a katonai jellegű utalás és cucc, például van egy teljes, fura sci-fibe illő, elhagyatott irányítószoba és egy vészjóslóan lassú mozgású és hangú „trójai faló robot” is. A legmegrendítőbb azonban mégis az a régi könyvekkel és szétszórt papírlapokkal teli „iroda”, ahol a halál utáni soha véget nem érő számbavétel zajlik.

És miközben ezt mind bejárja az ember, fokról fokra értelmet nyer a Recirquellel kapcsolatban gyakran emlegetett immerzív jelző is. Ami természetesen nem csupán abban merül ki, hogy a szereplők istenekként, félistenekként, halandókként közöttünk járnak. Hanem hogy közben az egyes, gondosan megkomponált jelenetekben – a koreográfia 22 órát tesz ki, minden karakterre külön is precízen lebontva – hangsúlyosan a társulat egyedi formanyelvével (cirque danse) és időről időre ismétlődő akrobataszámokkal találkozunk, 

feloldva egyrészt a színház és a cirkusz közötti, másrészt az előadók és a közönség közötti határokat.

 Az érthetőség kedvéért: hol hintán leng felettünk valaki, máskor rudakon vagy konténerek tetején ugrálnak, egyszer fél szemmel észreveszek egy katonakabátban a levegőbe emelkedő halott harcost és egy falról „letáncoló” alakot is. És akkor még nem beszéltem a rengeteg képzőművészeti és irodalmi utalásról a feliratok, rajzok, képek, tárgyak formájában, amelyek észrevétlenül épülnek be ennek az egész őrületnek a szövetébe.

Fotó: Hirling Bálint

Aminek csak a végén látjuk mindannyian ugyanazt. Bár sokáig elképzelésem sincs, hogyan lyukad ki ennyi más utat követő ember majd újra egy helyen, de ahogy a zenével és hangokkal észrevétlenül terelik a népet, úgy természetesen az artistaművészek sem véletlenszerűen kódorognak. Nagyjából két és fél óra után újból a piactéren találjuk magunkat, hogy közösen legyünk a katartikus zárószám, azaz Aeneas és Dido örökre szóló búcsújának tanúi, amit ráadásul egy elképesztően látványos attrakció előz meg vad férfiak levegőbe röpködésével.

Összességében a Walk My World tényleg nagyon egyedi élmény, különösen azok számára, akik hajlandóak kimozdulni a megszokott keretekből. És bár sokat bíz a befogadóra, ami néha tompíthatja az élményt, sőt, olyan is előfordulhat, hogy körkörösen járva két-háromszor belefutunk ugyanabba a műsorelembe, de még ez sem igazán von le az összértékéből. 

És – a következő fél évre gondolva – most talán mindennél jobban szükségünk van ilyesmire: legalább egy estére kimenteni magunkat a valóságból. Egy olyan mitikus világba, ami a rettenetében is valószerűtlenül szépséges, és megvan legalább a saját igazsága.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Nyitókép: Dido és Aeneas (Fotó: Hirling Bálint)

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!