Az immerzív, azaz leegyszerűsítve az összes érzékszervünkre ható, így egy másik dimenzióba repítő élmények, köztük az immerzív színház népszerűsége globálisan is egyre nő, mi lehet ennek az oka?
Valóban, New Yorktól Londonon Sanghajon át Párizsig egyre több helyen találkozhatunk ilyen típusú előadásokkal. Az indok egyszerű, valahogy muszáj felvenni a versenyt többek között a streaming nyújtotta otthoni kényelemmel. Vagyis olyan élményt kell adni, ami látványos, magával ragadó, mégsem a felszínen mozog, hanem, ha jól csinálják, a mélyre megy.
És az is igaz, hogy a kultúra feladata mindig az ellensúlyozás, a vissza- és hiánypótlás, az energiafeltöltés.
Pláne a nagyvárosokban. Minél délebbre megyünk, annál kevesebb a fogyasztható kultúra, hiszen ott van fogódzónak, menekülésnek, kikapcsolódásnak a természet a maga sokszínűségében és életteliségében. Az immerzív élmény kicsit olyan, mintha ebbe térnénk vissza. Vagy mintha beszippantana egy jó könyv: elkezdünk benne élni a regényben, ahogyan Bastian tette azt A végtelen történetben.
És nagyon fontos, hogy Magyarország úttörő volt mindennek a létrejöttében. Hiszen amikor hét évvel ezelőtt elkészítettük az első ilyen koncepciójú előadásunkat, az említett Kristályt, világszerte még alig néhányan foglalkoztak professzionálisan az immerzív színházzal. Most viszont – a Walk My Worlddel pláne – elérhetjük, hogy vidékről vagy külföldről csak emiatt sokan eljöjjenek Budapestre, a Millenáris Parkba, ahogy a musicalrajongók is elmennek mondjuk Londonba, mert tudják, hogy ott kapják a műfajban a legjobbat. Egy-egy ilyen egyedülálló, a nagy zajból a minősége révén kiemelkedő művészeti produktum hihetetlen turisztikai vonzerőt jelent: magasabb pozícióba helyezik Magyarországot az élményalapú és kulturális turizmusban.