Érdekes módon ez hozta el nálunk a valódi beatmozgalmat tíz évvel később, amit csövességnek hívtak. Kialakult ugyanis a presztízsfogyasztás és fridzsiderszocializmus. Együtt a magas színvonalon élő rétegekkel, akik évente kétszer azért elénekelték a szovjet himnuszt muszájból, és a tényleg kisemmizett, teljességgel reménytelen ifjúsággal. Amely mást nem tudott, csak lázadni, ellentmondani, csápolni és táncolni, és ordítani: „Nem kell, Hát hányszor mondjam nem kell? Akkor sem kell semmi, Semmi nem kell nem kell! Tőlem nem kell nem kell. Még a nem kell sem kell semmi. Semmi nem kell...” Sokan leírták azóta, hogy a csöveseket nem lehetett komolyan venni, hisz nem tudták, hogy mit akarnak. Tényleg?
S a baloldalt mégis komolyan veszed még most is?
El is jutottunk a lényeghez. A könnyűzenében tényleg volt egy pillanat a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján, amikor progresszív tudott lenni, s nem pusztán a fenékrázást szolgálta együtt a balos politikai vagy az üzleti érdekkel. Annak a háromnak a teljesítménye pedig, amelyik a zászlót vitte akkor, már sosem lesz meghaladható. A Ricséről volt már szó. A Hobó minden vallás alapvető kérdését tolta az ifjúság orcájába évtizedek elhallgatása után: „Ki vagyok én?” Ez az a kérdés, amelyik önmagunk, majd embertársaink és Isten felé vezet, miközben eltávolodunk az elidegenedéstől. A P. Mobil a hazaszeretetből villantott fel valamit egy olyan világban, amikor Erdély nevét még kimondani sem volt szabad: „Azok a hegyek még ma is állnak, Azok a folyók még ma is futnak, Az a csillag még ma is mutatja az utat, Az a nép még ma is él”.
Félreértés ne legyen, minden tisztelet az üzleti sikereknek, ha azok nem mások politikai eltaposásával születtek. Még nagyobb azoknak, akik kedvesen pusztán szórakoztatni akarnak. S voltak itt más irányok is, például Sebestyén Márta, Sebő Ferenc, Kolinda vagy Kovács Kati és mások néhány száma, melyek az örök egyetemest kergették politika nélkül.
Végül még egy, mit lehet tenni a butaság ellen. Talán csak egyet.