Kies hazánk nem hiába járt a világ élén marxista művészetfilozófiában (Karl Mannheim, Arnold Hauser, Charles de Tolnay vagy a jómadár Lukács György). 1952-ben az Állami áruház már a szakma minden díszét magán viselte. Könnyűzene és film oly bohókás jókedvben egyesült benne, mint ma a kombinátban zene és internet.
Esztétikának pedig itt egy sztori. A nyolcvanas évek elején egy Örs vezér téri sátorban működött a Cápashow. Az előadás sötétben, sejtelmes kék fények között zajlott, mely hatást szépen erősítette az üvegmedence csillogása, és a műsorvezető kísérteties hangja: „A lány leveti köpenyét. Becsusszan a vízbe. A cápa zsákmányt remél, körözni kezd. Már egészen közel került a lányhoz, aki megsimogatja, de vigyázva, mert a cápa érdes bőre sebet ejthet rajta, és akkor a vérszagra azonnal támad a fenevad. Most már ki kell jönnie a lánynak…” Előadás után néhány nappal bemondta a híradó, hogy az úszózseni végelgyengülés miatt távozott az árnyékvilágból, hűlt tetemét a Természettudományi Múzeum kapta.
Ez tehát Érzékelés és Valóság kapcsolata a műben, melynek középpontjában dafke a magas belépti díj ragyog. Azért mondom ezt a csúnyát, mert úgy tanítják, hogy Marx annyit elemezte a rosszat és régit, hogy a jövő álmára nem maradt ideje.
Azóta Gramscitól Foucault-n át Žižekig ma is alapvonás baloldalon az elhallgatás, sőt alapkövetelmény, ahogy Scruton (nem én mondom) a Futóbolondokban… említi. Törni-zúzni tanítanak, de hogy holnap is van nap, az nem számít.
Ennek ellenére a modern balos szerzőkről a tömegnek persze hallania sem szabad. Még kérdést tenne fel valamelyikük, ami rosszul menne a tánccipőjéhez. Inkább még több birizgára van szükség.