Sűrített Pannónia

Megértettem, hogy nekem nem szabad semmiféle kapcsolatot ápolnom azzal a világgal, ami úgy működik, hogy rámutat valamire és azt mondja, ez az enyém. Győrffy Ákos írása.

Az is izgalmasabb, mint a zenészek, akik eladták a lelküket az ördögnek.
Ákos megint megelőzött. Persze történt már ilyen, bizonyosan fog is még. Nincs is ezzel semmi baj, a publicisztika műfaja végtére is – szerencsénkre – nem futóverseny és nem is zéró összegű játszma.
Ezt is ajánljuk a témában
Megértettem, hogy nekem nem szabad semmiféle kapcsolatot ápolnom azzal a világgal, ami úgy működik, hogy rámutat valamire és azt mondja, ez az enyém. Győrffy Ákos írása.
Személyes ismeretségünk nem nyúlik vissza túl hosszú időre, az írásain keresztül ismertem, ismerkedtünk meg. Azért bátorkodom azt gondolni, hogy inkább ismerkedés volt ez,
mert számomra már azelőtt világossá vált, hogy sok kortárs jelenséget hasonlóan szűrünk le magunknak, hogy először kezet ráztunk volna a kismarosi vasútállomás peronján.
Az első személyes emlék, ahogy végigpásztázza a végtelenül hosszú váci zónázót először jobbra, majd balra elnézve, mint Jeremy Renner a Hurt Locker szupermarket-jelenetében a gabonapehely-armadát. Mintha elsőre el se hinné, hogy a vagy harminc közül pont annál az egy ajtónál sikerül leszállnom a vonatról, ahol ő is megállt a hosszú betoncsíkon. Én sem hittem, így az első eszmecsere a közös rácsodálkozás jegyében telt, amely véletlennek – aznapi hangulatteremtő hatásán túlmutatóan – később is lesz jelentősége.
Két további, egymásba fonódó dolog volt világos már a személyes találkozás előtt is:
hogy az ötödik ikszen még épp innen álló XY-generáció különleges, egyedi hangon megszólaló írójáról van szó,
és hogy manapság nagy szükség van arra a természetközeli, kontemplatív, merengő, a létezés mélyrétegeit kapargató, de a pszichologizálás Szküllája és az ezotéria Kharübdisze között magabiztos kormánykezeléssel, egyenesen áthajózó kifejezésmódra, amit írásai képviselnek.
De nem az Adriát Ákost dicsérni jöttem ide (mármint a Mandinerre), noha lenne éppen miért dicsérni. Az úgynevezett véletleneken, a szinkronicitáson és a sorsszerűségen leszek kénytelen tűnödni egy keveset. Történt ugyanis, hogy nemrég beszéltünk egy jó fertályórát, ahol szóba került a szekszárdi Porkoláb-völgy, Mészöly Miklós hajdani présháza; az írás, amin ott éppen dolgozik, végül pedig mindazok a nevek, fogalmak, jelenségek, akiket és amiket post mortem csak említés szintjén villantott fel a Sűritett Pannóniában. Érdeklődve vártam a tárca megjelenését, ígéretes és izgalmas téma volt.
Ezt is ajánljuk a témában
Ideje volna észrevenni, hogy minek is tapsolnak oly sokan mostanában. A kötelező érvényű felismeréseknek, mondanám most finoman és visszafogottan. Győrffy Ákos írása.
Mindeközben jómagam is dolgoztam egy íráson.
Szerkesztői jóváhagyás esetén Zenei betétekkel gazdagon bélelt elemzés Arénatöltő Művész úr gombászati kiskátéjáról és alapjogi téziseiről lett volna az alcíme.
Szemernyi kétség sincs bennem: játszi könnyedséggel kitalálta a kedves Olvasó, mire reflektált volna. Szerepelt (volna) benne Galadriel, Immanuel Kant, José Ortega y Gasset és a Tankcsapda az egyik, valamint egy Tommy Johnson nevű bluesgitár-fenomén, Lovasi András, másfél millió káposztafej és annál is több véglény a másik oldalon.
Ezt is ajánljuk a témában
Ha ezt bármelyik mai magyar zenekar adta volna elő a színpadon, nem érdekelne. De, kedves, András, te mostanáig egyike voltál a kétségbeejtően kevés nemzeti minimumnak. Győrffy Ákos írása.
Zárójel. Tommy Johnson nevét valószínűleg nem sokan ismerik.
A legenda szerint éjfélkor egy keresztútnál találkozott az ördöggel, aki úgy megtanította gitározni egy éjszaka alatt, mint senki mást – és ezért „csak” a lelkét kérte cserébe.
Ezt a faustialku-parafrázist dolgozta fel a Cream a Crossroadsban, valamint a Coen-fivérek az O’ brother, where art thou? keresztút-jelenetében. Canned Heat Blues című dalából pedig a méltán híres kiváló blueszenekar, a Canned Heat merítette nevét, ami mögött meglehetősen szomorú történet húzódik meg. A nagy gazdasági világválság és az alkoholtilalom kettős szorításában a húszas évek Amerikája nem igazán válogatott a mámor elérési eszközeiben, a „konzervbe zárt forróság” pedig egy metilalkohol-tartalmú, kempinggázszerű mobil főzőeszköz, a Sterno reklám- és ragadványneve volt. Zárójel bezárva.
Kapcsolódó vélemény
Tessék szépen beállni, uraim; majd ha leváltottuk a rohadt falusi Orbánt, akkor lehet egyénieskedni.
Szombat este, egy Balaton-parti teraszon üldögélve, a nyugovóra térő nádirigóhad cserregését és a susnyásban az alkonyat beálltát türelmetlenül váró vaddisznók fészkelődését hallgatva öntött el a csömör.
Hogy mennyire nincs szinkronban ez a már-már idillinek mondható este – ahol „már ötven éve tündököl fölöttem / ez a sok élő, fényes égi szomszéd” – a témával. Hogy mennyire nincs szinkron, sőt. Magamra untam, vagy még inkább a mondataimra és arra, amiről írni szerettem volna. Feleslegesnek és elcsépeltnek éreztem, hiába volt már majdnem kész az anyag, így végül azzal az elhatározással feküdtem le, hogy inkább hagyom az egészet és írok majd egy kritikai reflexiót az európai nemezis önszobrászati tevékenységének legújabb állomásáról, vagy valami ilyesmiről.
Ezt is ajánljuk a témában
Szegény Azahriah, miért is bántjátok? Csúnyán alulmaradt az uszítási versenyben a diplomás versenyzővel szemben. Francesca Rivafinoli írása.
Vasárnap délután aztán felkerült a beharangozott írás, én meg szájtátva álltam, mint Kosztolányi az imént megidézett Hajnali részegség végéhez közeledve.
De hiszen ez nem az, amiről beszéltünk, hanem a friss, szinte még ki se hűlt élményem, csak olyan minőségben, ahogy tőlem sose telne.
Egy dolog a kollektív tudattalan, de a szemem előtt zajló szinkronicitás ennyire erős és gyors megnyilvánulására egyáltalán nem voltam felkészülve.
Zárójel. Úgy a kollektív tudattalan, mint a szinkronicitás az analitikus pszichológia megalapítója, Carl Gustav Jung által bevezetett fogalom. Utóbbi olyan események leírására szolgál, amelyek időben egybeesnek és értelmesen összefüggőnek tűnnek, de nincs felfedezhető oksági kapcsolat. Jung később Wolfgang Ernst Pauli Nobel-díjas fizikussal együtt munkálkodva fejlesztette tovább a gondolatot. Zárójel bezárva.
Ezt is ajánljuk a témában
De nem csak Trump viselkedése érintette meg, új könyve athéni bemutatóján elárulta, előfordult, hogy sírva fakadt a görögországi gazdasági helyzet miatt.
Hétfő reggel aztán arra ébredtem, hogy egyik oldalról a feketerigók és a pacsirták reggeli énekét, a másikról meg valami tucc-tucc „zene” basszusának ütemes, tompa puffanásait hallom. Ránéztem az órára: háromnegyed hat. Vajon ki gondolja nemhogy helyénvalónak, de akár minimálisan elviselhetőnek, hogy zöld hajnalban efféle létrontást kövessen el – gondoltam magamban,
és kimentem a teraszra, ahol a ház jótékony zajárnyékoló hatásának hála már csak a madarakat lehetett hallani.
Másznék már, de a szó visszaránt – csendült fülembe a Platon Karataev Létrájának nyitó sora. De talán nem is a fülembe csendült a jó kifejezés, mert – bármennyire furcsán hangozzék is – olyan magától értetődő természetességgel, feltartóztathatatlanul bomlott ki a madárdalból, mint levél a rügyből. Először Csoma Sándor kiváló filmje, a Magasságok és mélységek végefőcímének aláfestéseként találkoztam ezzel az éteri muzsikával. Jó értelemben vett légzsákként szorított a moziszékbe, hosszú percekkel a záróakkord után is alig tudtam felállni. Most pedig előhívta emlékeimből azt a közelmúltbéli Balla Gergely-interjút, ahol történetesen Ákos volt a kérdező, és aminek aligha lehetett volna jobb kulisszája, mint a két beszélgetőpartner társalgásának helyet adó Duna-parti pad, amire valaki a „könyvtár / büfé” feliratot festette.
Ezt is ajánljuk a témában
A Platon Karataev zenekar frontemberével zajról és csendről, merülésről és elvonulásról, éhségről és mélységről beszélgettünk. Interjúnk.
S hogy mi került szóba – többek között – ebben a beszélgetésben? Jung, a kollektív tudattalan és a szinkronicitás.
Tessék, megint egy „véletlen” – a kör bezárult. És ez sokkal fontosabb, mint bármi, ami abban a félbehagyott írásban szerepelt.
***
Ezt is ajánljuk a témában
Alasdair MacIntyre szerint kontinensünk jövője a benedeki örökség mélyén rejlik: „Nem Godot-ra várunk, hanem egy új – a történelmitől kétségtelenül nagyon eltérő – Szent Benedekre.” Czopf Áron esszéje.
Nyitókép: MTI/Vasvári Tamás
Ezt is ajánljuk a témában
Néztem ki a konyhaablakon, nem tudtam mit mondani. Sokáig nem tartott a csend, mert hirtelen másról kezdett beszélni, talán a vakondokról, amik kitúrják az eperpalántákat a konyhakertben. Győrffy Ákos írása.
Ezt is ajánljuk a témában
Az erények modern és posztmodern karneváljára nem „hívták meg” az alázatot. Hogy miért? Mert ezen a részeg mulatságon csak a gőg által megrontott erények vehetnek részt. (Nagyböjti sorozatunk IV. része.) Czopf Áron esszéje.