Ha az életben nem jutsz el az Aranytemplomhoz, építsd meg inkább otthon – ez itt az Amritsar
Újabb különleges témájú és kialakítású társasjáték azoknak, akik nem csak a megszokott dolgokat szeretik, és hajlandók más kultúrákkal is ismerkedni.
Az ezüst és a bányászat gazdaggá, a pestis és a huszita háború pedig hírhedté tette a cseh várost, amelynek gazdálkodása már rajtunk is múlik.
Nyitókép: Böjtös Gábor
A fáma szerint a XIII. században ezüstre bukkantak egy Közép-csehországi dombon, a hír hallatán pedig bányászok ezrei özönlöttek a helyszínre szerencsét próbálni, aminek köszönhetően az álmos kis cseh völgy egy csapásra virágzó várossá változott. Ezt dolgozza fel a Czech Games Edition társasa is, melyben a játékosok olyan családokat irányítanak,
akik a vagyonukat a bányák bővítésére és Kutná Hora városának építésére és fejlesztésére használják fel.
A cseh várost 1276-ban alapították. És ugyan növekedését és fejlődését a XIII. századi ezüstbányászat alapozta meg, a külszíni ezüstércet valószínűleg már a X. században felfedezték a szlavnikok, akik már ekkor ezüstérmékkel – dénárokkal – fizettek a közeli Malín településen, ami ma Kutná Hora része.
Ezeket a Malin Civitas feliratú érméket 985-995 táján verhették, az ezüst feltárásában pedig úgy hírlik, hogy Antonín szerzetesnek volt nagy szerepe.
A ma is ismert város kialakulását az ezüstbányászat alapozta meg a XIII. század elején, rohamos fejlődése gazdagságát a huszita háborúk idejéig Prágáéhoz tette hasonlóvá.
Később II. Vencel cseh király olasz bányászokat költöztetett be a városba, és itt verték azokat az úgynevezett prágai garasokat, amiket Európa-szerte elismertek. Gazdag lelőhelyei miatt a középkorban a Cseh Királyság kincstárának is nevezték. A város fontosságát jelzi, hogy Luxemburgi Zsigmond, 1420-ban innen indított sikertelen támadást a táboriták ellen. Számunkra fontosabb, hogy
1471-ben itt választották meg a cseh trónra Jagelló Ulászlót, aki Hunyadi Mátyás halála után II. Ulászló néven magyar királyként is uralkodott.
A legnagyobb ezüstbánya aztán 1541-ben kimerült és a termelés a XIX. század elejéig szünetelt, ennek köszönhetően I. Ferdinánd megvonta a város privilégiumait, ráadásul a harmincéves háború és a pestisjárvány mérhetetlen szenvedést hozott a lakókra.
1770-ben az elszegényedett város jelentős területe leégett, de 1875-től újra beindult a bányászat, így a gazdaság is ismét fellendült. És ugyan a népesség egyre nagyobb növekedésével széles körű mezőgazdaság alakult ki,
a város a mai napig leginkább ezütstbányászatáról ismert,
így nem meglepő módon a Kutná Hora: Az Ezüstváros, avagy az Ondřej Bystroň, Petr Čáslava és Pavel Jarosch készítette társasban is az iparé a főszerep. No és persze maga a város sem épül meg magától.
Csatlakozz más ambiciózus céhvezetőkhöz a híres Ezüstváros bányászatában és fejlesztésében, amikor a XIV. században gyors gazdasági növekedés és terjeszkedés idején találták meg az első ezüstöt a ciszterci apátság közelében, majd pedig elkezdték építeni Kutná Horát, amely gyorsan közép-Európa egyik legfontosabb városává vált!”
– szól a reklámszöveg, és ez bizony meg is állja a helyét, ráadásul a városépítős euró-játék egyik nagy különlegessége az, hogy a valós életben tapasztalható piacgazdaság élményét kínálja, melynél a játékosok minden cselekedete hatással van a játék dinamikus gazdasági rendszerére.
Ez annyit tesz, hogy a népesség növekedésével az árak is emelkednek, miközben a játékosok dolga az, hogy olyan céhes épületekkel gazdagítsák a várost, amelyek aztán az árak csökkenését okozzák.
Kicsit hasonló volt az amerikai húsipart és húsfeldolgozást bemutató, sajnos csupán angolul elérhető Union Stockyards gazdasági vonala, ám a Kutná Hora: Az Ezüstváros egy fokkal izgalmasabb formában, kisebb játékosszám mellett, plusz eseményekkel mutatja be a piac működését:
két kártyapaklival, amik egy-egy kártyatartóba helyezve prezentálják az árakat, azonban a lapok változásával és az ársávok módosulásával folyamatosan, dinamikusan változnak az összegek.
A játékosok hat fordulón keresztül, minden fordulóban több körben választanak kártyaakciókat, amikkel a bányát fejleszthetik, a városban foglalhatnak telket vagy építhetnek azokra különböző hatású épületeket, ezzel a fordulók végén termelve.
Ráadásul, miközben a saját céhüket építik-erősítik, illetve középületekkel főnemeseket küldenek a városházára, még a Szent Borbála-katedrálist szintén építik.
Ami különösen izgalmassá teszi az egészet, hogy mindenki más céhekkel áll kapcsolatban, így mindenki más módon hat a gazdaságra, ezzel aszimmetrikussá téve a stratégiai játékot.
A helyzet az, hogy Kutná Hora nem ismeretlen számomra. Prágában járva muszáj volt átmenni a viszonylag közel fekvő, tömegközlekedéssel másfél óra alatt megközelíthető városba.
Ott pedig nemcsak a csontkápolnát láttam, mely a malesovi csata (1424) áldozatainak csontjaival emlékeztet az emberi élet mulandóságára (míg a temetőben a pestisjárvány 30 000 áldozata nyugszik), de igazi cseh gulyást is ettem némi jó cseh sör és Kofola társaságában. Emiatt aztán nagyon megörültem, mikor tavaly bemutatták a társast.
Persze, itt az ezüstbányászaton és a város megépítésén van a hangsúly, miközben
a pestis témakörében éppen elég az év elején elkészült Pest, vagy éppen a 2021-es Messina 1347, Vladimír Suchýtól
– akivel egyébként a cseh fővárost is bejárhattuk már a Praga Caput Regniben. És a saját műfajában a Kutná Hora: Az Ezüstváros is remek, sőt szerintem még jobb, de legalábbis európai szemmel könnyebben befogadható a korábban bemutatott Amritsar: Az Aranytemplomhoz képest, így külön öröm, hogy a Vagabund kiadó bevállalt egy ilyen nagyobb játékot, ezzel magyarul elérhetővé téve a nagyobb tömegek számára.
Annak külön örülök, hogy a rendkívül igényes fémpénzek ezúttal is megvásárolhatók külön, extraként.
Ezt is ajánljuk a témában
Újabb különleges témájú és kialakítású társasjáték azoknak, akik nem csak a megszokott dolgokat szeretik, és hajlandók más kultúrákkal is ismerkedni.
A Kutná Hora: Az Ezüstváros extra különlegessége az a technológia, amivel az egyedi dizájnnal rendelkező minik készültek hozzá, és erre az eredeti kiadó a szabályfüzetben is felhívja a figyelmet. Az alapanyag ugyanis a Re-wood, egy forradalmian új, Németországban kifejlesztett anyag, amely a fahulladékot és az újrahasznosított kötőanyagot egyesíti, ezzel részletgazdag és egyedi hangulatú társasjáték-elemeket biztosítva.
Ez az első olyan modern társasjáték, amely ilyen komponenseket tartalmaz, és az eljárás bizony előremutató lehetne olyan nagy kiadók számára is, mint például a műanyag-tengerben úszó, egy-egy játékhoz akár száz minit legyártó CMON.
Elsőre kicsit sötétnek tűnt, ami a bányászat témája miatt könnyen megmagyarázható, de összképében mégis kellően színes és eredeti, igényes társasról van szó, ami bőven igényli a gondolkodást, a jó és megfelelő stratégiát, a rendelkezésre álló eszközök legjobb kihasználását.
Az európai történelem és a gondolkodósabb, de a középnehéznél nem komplexebb stratégiai játékok kedvelőinek abszolút ajánlott, pláne, hogy tényleg 2023 egyik legjobbja vált elérhetővé magyarul. És a tavalyi év bizony igen erős volt, ha olyanokra gondolunk, mint a már bemutatott Hegemony: Lead Your Class to Victory, a hamarosan magyarul is érkező Darwin’s Journey, vagy éppen a Ticket to Ride Legacy: A legendás nyugat.
Ezt is ajánljuk a témában
Különböző korok és konfliktusok vagy éppen dilemmák elevenednek újra az asztalon, és a játékosé a döntés, hogy a világ milyen irányba menjen tovább.