Ilyen, amikor a nagymama Svájcba megy meghalni – újabb mozi az eutanáziáról

2025. augusztus 22. 11:14

Kényes témát csomagolt nevetős-megható road movie-ba első játékfilmjében a francia Enya Baroux. A Jó utat, Marie inkább a családi összetartozás fontosságáról, mintsem arról beszél, van-e joga az embernek megmondani, mikor óhajtja befejezni a földi pályafutását.

2025. augusztus 22. 11:14
null
Farkas Anita

Marie egy hétköznapi, nyolcvan év körüli francia hölgy, nem mellesleg végstádiumú rákos beteg, és mivel egyszer már végigcsinálta a kezeléseket, úgy dönt, nincs tovább, Svájcba megy meghalni. Az úton, a szétesőfélben lévő családi lakókocsiban elkíséri a döntéséről mit sem sejtő, a saját életében is meglehetősen elveszett fia, az apjával és a kamaszkorral egyaránt hektikus küzdelmeket vívó lány unokája és egy fiatal, ugyancsak elég zűrös, de jóindulatú ápoló, aki véletlenül – és persze mint utólag kiderül, sorszerűen – keveredik a kedves kis csapat mellé.

Az utazás és a mozi témájának kiindulópontja tehát az utóbbi időkben itthon is sokszor és sokféle nézőpontból tárgyalt asszisztált öngyilkosság, amit a közelmúltban már nem egyszer láthattunk nagyképernyőn feldolgozva: Pedro Almodóvar az önkéntes eutanáziához való jog mellett érvelt A szomszéd szobában (2024) és Costa Gavras drámája, Az utolsó lehelet (2025) is ezt a kérdést, illetve a farvizén az elöregedő nyugati társadalmak problémáját feszegeti.

A Jó utat, Marie-nak azonban egyáltalán nem célja, hogy az ezekben sűrűn előforduló morális-filozofikus világmegfejtések segítségével tegyen igazságot. A filmet a saját nagymamája emlékének ajánló Enya Baroux sokkal inkább az életre helyezi a súlyt, azon belül is a családi kötelékek fontosságára és arra, hogy tűnjön bármilyen kényelmesnek, 

az egymást szerető embereknek még kíméletből sem volna szabad hazudniuk a másiknak.

Juliette Gasquet, David Ayala, Hélène Vincent és Pierre Lottin a Jó utat, Marie című film főszerepeiben. 

Ez még akkor is így van, ha a lakókocsis road movie fő poénforrásai éppen a többnyire jó szándékú elhallgatásokból és az azokból következő félreértésekből fakadnak. Ez nézőként egyszerre szórakoztató és néha bosszantó is, még szerencse, hogy az ízlésesen fékezett, de átélhetően érzelmes pillanatok és a komikus helyzetek aránya végig egyensúlyban marad.

Ami pedig a mozi jó értelemben vett átlagosságának köszönhető, beleértve a dialógusokat és a felületen egysíkúnak látszó karaktereiket mélyíteni képes, nagyszerű színészeknek is. Elsősorban az abszolút főszereplő, a földi léttől simogató pillantásokkal és egyre elszántabban búcsúzó, minden rezdülésében hiteles Hélène Vincentnek. De nem lehet panasz az útitársaira, a házi betegápolóként remeklő Pierre Lottinra, az ügyefogyott apát játszó David Ayalára és különösen az unoka szerepében Juliette Gasquetre sem.

Négyük összhangja egyre erősödik a különös utazás során – ezt nagyon szépen megmutatja többek között a bowlingpályás vagy a vége felé a monopolys jelenet –, ám miközben az Életrevalókhoz hasonló derű lengi körül az egészet, valahogy mégis a felületesség utánérzetét visszük magunkkal a film megnézése után. Mert igen, megható és nosztalgikus, amikor időről időre felcsendül a Desireless Voyage Voyage című száma, és értjük az így is megerősített párhuzamot – az élet egy egyszerre kis- és nagyszerű utazás, ami mindenki számára véget ér, csak nagyon nem mindegy, hogyan –, 

a Jó utat, Marie éppen e „hogyan”-t kezeli talán túlságosan is könnyedén és egyoldalúan.

Jó utat, Marie – francia vígjáték, 2025. Forgalmazza a Cirko Film. Megtekinthető augusztus 28-tól országszerte a mozikban.

Nyitókép és fotó: Cirko Film

 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
wadcutter
2025. augusztus 22. 12:52
Miért nem a nyolcadikra ment fel, az sokkal olcsóbb lenne? Amúgy Sánta Ferenc megírta már a Sokan voltunk-ban, hogy elmegy meghalni az öreg a büdös barlangba.
Válasz erre
0
0
2025. augusztus 22. 12:44 Szerkesztve
A poszt"keresztény" nyugati civilizáció úton van az Élet kezdetének és Végének tökéletes birtokbavétele felé. 1. lépés: Az abortusz "alkotmányos" jog... A csecsemőt megkérdezték arról, hogy gyilkosság áldozata akar-e lenni? Vagy az anya - alkotmányos jogával élve - megölheti magzatát? 2. lépés: Istentől, Krisztustól elzárt, fogyasztói-liberális szemléletű társadalmakban leélTETni azokat az emberi egyedeket, akik elkerülték az 1. pontot. 3. lépés: A 2. lépés "sikeres" követlkezményeként az Ember - rájőve arra, hogy nincs "más" lehetősége - "önként" választja majd azt, amit az 1. pont neki "alkotmányos jogként" felajánlott.
Válasz erre
0
0
Csomorkany
2025. augusztus 22. 12:08 Szerkesztve
Amúgy ha ennyi az érv a szeretetteljes öngyire, hogy "nem akarja még egyszer végigcsinálni a terápiát", az maga a hazugság. Még az Orbán-diktatúra szélsőséges elvakultságát nyögő magyar társadalomban is mondhat olyat bigott katolikus öreg hölgy a begyöpösödött papja teljes támogatásával, hogy ezt vagy azt a terápiát nem kéri, mert nem bízik a sikerében, viszont túl fájdalmas. Fájdalomcsillapítókat is kérhet akár az életkilátások rövidítésének a kockázatával is, ha valóban a fájdalomcsillapítás a célja és nem az öngyi.
Válasz erre
0
0
totumfaktum-2
2025. augusztus 22. 11:56
Folyik az érzékenyítés.
Válasz erre
2
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!