Nem az Index, a HVG vagy a Magyar Narancs dönti el, ki az Opera igazgatója – Ókovács Szilveszter a Mandinernek

2023. június 28. 11:51

„Ha a Wagner nevét beszennyező Jevgenyij Prigozsint is letaszítom a vezető anyag helyéről, akkor vagy a karrierem csúcsán állok, vagy az Index merült nagyon mélyre” – mondja lapunknak az Operaház igazgatója.

2023. június 28. 11:51
null
Ádám Rebeka Nóra
Ádám Rebeka Nóra

Lassan nem telik már el hét, sőt egy-két nap sem önnel foglalkozó cikk nélkül. Hétfőn társulati üléssel indította a hetet és új főigazgatói ciklusát, amiről egyesek újfent frissen értesültek, de erről bővebben kicsit később. Sokakat foglalkoztat az Index pályázat alatti és utáni cikkezése. Szivárogtatások, a jelöltek értékelésének nyilvánosságra hozatala, nemrég pedig az ön pályázatának látszólagos „szétszálazása”. Ezek mindegyike nyilvános dokumentum?

Valójában nem foglalkoztat sokakat, de valakiket az Indexnél és a politikai bal térfélen kétségtelenül, hisz ők már hónapok óta kifejezett ellendrukkerek. A rendelet szerint egyébként a nyilvánosságot utólag biztosítani kell, de a fogalmak tágan értelmezhetők és a joggal visszaélni is lehet. A betekintés rendben van, de egyetlen ilyen típusú pályázatnak sem tesz jót, ha minden lépését a közvélemény arcába tolják, nem véletlenül nincs szokásban ez a kiteregetés, és eddig a sajtó értő szemérme is segítette az intézmények túlélését az ilyesfajta nehezebb időszakokon. Ugyanis a közvélemény nincs abban a helyzetben, hogy kontextussal, háttértudással fejthesse meg egy efféle szakkérdés lényegét, pláne részleteit. Egy orvosi konzílium is értelmetlen, ha elém van tárva, mert nem vagyok orvos, nem foghatom fel, vagy ami még rosszabb, esetleg félreértem: a döntést elég tudnom, ennyi. Hogy ki vezeti kvázi hivatalként az Operaházat, ez csupán egy szűk szakmai csoportnak mond valamit – vagy az olvasók tömegei tudnák, ki viszi a bécsi operát vagy a Scalát? Tudnák, ha akarnák tudni, de nem akarják, mert nem érdekes a számukra. Ezt természetesen a magasan iskolázott sajtóbéli szakemberek pontosan értik, ha pedig ennek dacára mégis terítenek mindent, még a titoktartásra kötelezett véleménybizottság tagságát, rebbenéseit is,

azt kell gondoljam, botrányokozás szándéka áll mögötte.

Meglenne pedig a kultúrája a veszteség tudomásul vételének is, ám ők nyilvánvalóan szét akarják verni az OPERÁ-t – ami pedig nem fog sikerülni.

Az említett portál újságírója legutóbbi cikkében látszólag „ízekre szedte” az ön pályázatát. A gyakorlatban ez bő kétszáz oldalas anyag volt, amiből célzottan ki lett ragadva pár konfliktusos helyzet és kontextusától elszakítva erősnek ható mondat.

Természetesen értem, hogy az Index kéretlen szakmai bizottságot játszik, és bizonyítani óhajtja, hogy az elmúlt évtized meg sem történt az Operában.

Nem a pályázat tartalmának bemutatása volt a cél, csak a gyalulás,

és szomorúan látom, hogy az „elemzők” esetében az operaszakmai alultápláltság is megáll, utóbb még a Nabuccót is sikerült „A bukó”-nak érteni. Tán a kötet létezésében is kételkedtek, pedig ráadásul mindig magam írom a dolgaimat, nem stábokkal, négerekkel.

 

 

Nem aggódik, hogy ez folytatódni fog?

Hajrá! Amikor „a feudalizmus apostola” címmel jön cikk rólam egy másik csatolt orgánumban, az Index pedig zártkörű beszédet szellőztet meg szándékos – vagy értetlen, de az még hervasztóbb – torzításokkal, az már röhejessé nagyítja a velem foglalkozás túlzását, a nyilvánvaló ellenzéki szándék ellenére is.

Ha viszont már eddig is vagy 50 (!) cikket szántak az Operának néha napokig címlapon tartva egy-egy anyagot, akkor azt már úgysem lehet sajtószakmai érvekkel alátámasztani, és azt sem hiszem el, hogy az olvasók ezt a címlapos helyzethez méltó kattintásszámmal honorálják. Itt nyilván másról van szó, mindenesetre példátlan, hogy ilyen ámokfutással próbálja egy nemzeti intézmény renoméját megsemmisíteni egy sajtótermék, miközben a sajátját ássa alá. De hadd zárjam végre le ezt a kérdést: amíg a törvényben az van írva, hogy a mindenkori miniszter dönti el, ki az Opera igazgatója, és nem az áll ott, hogy az Index vagy a hvg vagy Magyar Narancs, addig nyugodjunk meg. És fogadjuk el.

Ami az informátor személyét illeti, az újságíró azt mondta önnek, hogy a minisztériumból van. Ez éppenséggel nem vet túl jó fényt Csák János csapatára.

Az Opera nevében tudok beszélni, a minisztériuméban nem.

Az viszont biztos, hogy a miniszter úr döntött, és azt szabályosan tette.

Szintén szárnyra kapott a hír, hogy most, hogy újra kinevezték, megindul a tisztogatás az OPERÁ-ban. Előkerült Kesselyák Gergely ügye, amiről azóta a nekünk adott közleményében elmondta, ez azért nem egészen úgy volt. Akkor hogyan volt pontosan?

Kesselyák Gergellyel 2002-ben kezdtük a közös munkát, a kormányváltásig lehetett néhány hónapunk az Erkel Színház jövőjén gondolkodni. Pár évvel később ő művészeti igazgató, majd főzeneigazgató lett Bozóki András minisztersége alatt, de egy éven belül a csapat szétesett. Gergőt 2016 februárjában kértem fel első karmesternek, addig a szokásos vendégdirigensi szerződéssel dolgozott. Új zenei vezetést állítottunk fel ekkor, Kocsár Balázs főzeneigazgató lett Gergő főnöke, aki ugyancsak a huszonöt éves vendégkarmesterségéből lépett előre. Kettejük hétéves regnálása az utolsó fél évszázad leghosszabb periódusa, akkor is köszönettel tartozom munkájukért, ha Balázs szerződése a napokban lejár, és ha Gergő neve a pályázatomban már nem szerepelt. A bizottságnak is elmondtam a meghallgatáson, hogy

Rajna Martint kívánom az új ciklusra kinevezni az első karmesteri székbe,

és Halász Péter, aki 2016-ban a főzeneigazgatásból távozott, első vendégkarmesterként tér vissza. Kocsár Balázs vezényel premiert is, Kesselyák Gergely Nabucco-rendezését műsoron tartjuk, de a Hazatérés c. operájának ősbemutatójától sem zárkózunk el, mindketten ötéves vendégdirigensi ajánlatot kapnak újra. Az eljárásom több mint korrekt, ráadásul nem teszek mást, mint végrehajtom a saját pályázatomban leírtakat, ami nemhogy nem tilos, de egyenesen ez a dolgom, erre kaptam felhatalmazást.

 

 

Kesselyák Gergely tehát rábólintott, hogy kívánja folytatni a közös munkát?

Az Operán nem fog múlni, hogy szerződést kössünk, ahogy a leköszönő főzeneigazgatóval, Kocsár Balázzsal is.

Mindezt kirúgásként bemutatni több, mint a szokásos bulvárzsurnalizmus.

Tehát ki lehet mondani, hogy Kesselyák Gergely marad.

Minden valószínűség szerint. Egyébként pedig akik háborognak, nem tudom, gondoltak-e arra, hogy a jelenlegi igazgatói kart egy másféle döntés nyomán viszont biztosan kipenderítették volna, ahogy azt a 142 gyerkőcöt is, aki a balettintézetünkbe jár.

Számos fej hullott volna, természetesen az enyém is,

de nem terveztem a sajtóhoz menni panaszra. Viszont a leköszönőknek ugyanúgy kínálok szerződést, mert fontosnak tartom, hogy az Opera kötelékében maradjanak. Sőt, több olyan művész is marad, illetve érkezik, aki további pályázók csapataiban szerepelt.

Viszont Rost Andrea és ifj. Harangozó Gyula elutasították a közös munkát.

Harangozó Gyula teljesen más tévéadást nézett. Egy díjosztó bizottság elnöki posztjáról mondott le, amely bizottság nem nálunk működik, őszintén szólva a létezéséről sem tudtam. Ezzel most mit tegyek? Mégis megírták, hogy „Harangozó felmondott az Operaháznak”. Ilyenkor azt kell nézni, az érintett helyreigazítja-e a fals sajtónarratívát: hát, nem sikerült. De ez arra a kabarétréfára is emlékeztet, amikor Harangozó „Gimi” 2010-ben intézkedni kezdett, csakhogy nem volt meg a miniszteri biztosi kinevezése. Aztán már nem is lett.

És Rost Andrea?

A művésznő ajánlata az elmúlt évekéhez hasonló, sőt ugyanolyan feltételű. Mivel visszaigazolta, meghirdettük az előadásokat, közte például három önálló estjét. A várakozások ellenére az ajánlatot végül mégsem írta alá, ezt közölte a nyilvánossággal, és ugyanaznap velem is. Az énekesek szabadok, eldöntik, mit akarnak. Abban reménykedünk még, hogy legalább a saját estjeit megtartja. Szerintem ez közös érdek, mert a nézők semmiről sem tehetnek, és habár egy csomó szopránáriát tudok – komolyan! –, mégis az a jó leosztás,

ha Rost Andrea énekel a színpadon, én meg a papírokkal és az intézményi feladatokkal meg a sajtóval bíbelődök.

Körülnézhet a világban, sehol nem visz nagy repertoáros házat aktív művész, utoljára Lorin Maazel próbálta meg negyven éve Bécsben, le is kellett hamar köszönnie. Minden ilyen hatalmas intézmény, így a Magyar Állami Operaház vezetése is egész ember kívánó és tényleg hivatali munka.

 

 

Tervez új bejelentéseket tenni?

A tegnapelőtti Csillagóra évadzáró gálán elmondtam a kollégáknak, hogy

átlag 10 százalékos keresetemelést indítunk,

ami teljesítmény-alapon differenciált lesz (6+4). Egyszerűen nem lehet tétlenül nézni a fizetések devalválódását akkor sem, ha épp nincs központi forrás. Nagyon fontos, hogy az elvándorlást megállítsuk, megélhetésüket támogassuk. Az Opera munkamennyisége több társegyüttes életmódjához nem hasonlítható, ezért nincs könnyű dolgunk a kollégák megtartása kapcsán. A korábbi kedvezmények – hűségnapok, TÉR, babaprémium stb. – természetesen maradnak.

A keresetemelésre szánt pénzt honnan teremtik elő egy válságidőszak kellős közepén?

Bevételt kell növelnünk, más megoldás nincs most. Többet fogunk dolgozni, de jobban is szervezzük a munkát, mert át kell állni a 12 hónapos évadra. Játszanunk kell, hogy a magaskultúrának legyen nagyobb felülete, játszanunk kell, mert nyáron igazán sok a turista, játszanunk kell, mert klimatizált az Ybl-palota, játszanunk kell, mert így a művészek több lehetőséghez és pénzhez is jutnak, és játszanunk kell, mert a bevételből fizetést emelhetünk, és télen majd fűtést fizethetünk. Házon belül már nem nagyon látom, mit takarítsunk meg, hisz minden olyan funkciót levágtunk magunkról, amiről úgy gondoltuk, elengedhető. Például egyáltalán nem reklámozunk, csak a Facebook hirdetéseink maradtak, inkább applikációt fejlesztettünk, kedvezményrendszert élesítettünk, saját videótartalmakat, podcastokat gyártunk. És kényszerűségből árat emeltünk, de továbbra is megmarad a magyarok számára legalább tízféle kedvezmény, amit használjanak bátran.

 

Nyitókép: Földházi Árpád

Összesen 117 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ozdiszatir
2023. június 29. 16:16
Persze hogy nem azok döntenek! Van erre egy kilenctagu testület ami téged pont kibaszott a retkes picsába az igazgatói székből, mert lelaktad az operát és szidod ezért a publikumot te fideszes köcsög! De mivel már a kurvaanyád is Orbánt szopkodta a kocsma asztal alatt, a miniszter téged evezett ki bármilyen szardarab vagy....
Cactusa
2023. június 28. 21:29
meg nem is Csák János...Ugye, Szilveszter?
gyaloggos
2023. június 28. 17:47
S MÉG egyszer, a lényeg: AMENNYIBEN az első pályázat után kinevezte volna Csák miniszter úr Ókovácsot, EGY hangos szó nem lett volna sehol ama döntés ellen. Mindenki azt várta, nem lett volna meglepetés. ÍGY azonban, hogy új pályázat, mert a miniszter mást, új főigazgatót akart, egy szakmai bizottságot kért fel a pályázatok elbírálására, és javaslatot ama pályázatok alapján. NO, hát ez így, összességében már nagyon nem kerek, azaz kerek-perec látható, hogy ORBÁN VIKTOR döntött, a szakmai bírálatokat sutba dobván.
jánosbácsi
2023. június 28. 17:38
Ennek meg nincs a pofáján bőr . Nálánál csak Tóth Gabi pofátlanabb , meg a csótány.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!