Ilyen, amikor a világ szétesik – Egy szerelem három éjszakája a Pesti Színházban
2022. december 29. 13:15
Két fiatal szerelmes a háborút figyelmen hagyva csak egymásért élne, de a kor közömbös az ember, a költészet, a szépség iránt. Hubay Miklós, Vas István és Ránki György 1961-ban bemutatott zenés sikerdarabja, az Egy szerelem három éjszakája ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében most a Pesti Színházban kap új árnyalatokat.
2022. december 29. 13:15
p
11
2
17
Mentés
„Olyan darabot kerestem, amelynek révén fiatal emberek szemén keresztül lehet megmutatni, milyen az, amikor a világ szétesőben van” – indokolta ifj. Vidnyánszky Attila, miért A szerelem három éjszakáját gondolta színpadra állítani a Pesti Színházban. Bár Hubay Miklós, Vas István és Ránki György 1961-ben bemutatott zenés előadása, amely egyben a magyar musicaljátszás kezdőpontja is, első blikkre – és a saját bevallása szerint sem – illeszkedik igazán az eddigi rendezései sorába, annál „emberesebb kihívás volt” színpadra tenni.
A Radnóti Miklós sorsa és egy Apollinaire-vers (Búcsú) ihlette történetéből, amelyben a második világháború árnyékában összekapaszkodó fiatal szerelmespár fokozatosan elboruló idilljét a katonai behívó töri össze örökre, persze minden korban levonható a tanulság:
a béke jó, a háború rossz.
A nagy kérdés, hogyan lehet mindezt ma is érvényesen megfogalmazni úgy, hogy az egyszerre legyen méltó a sokszor sok színházban játszott korábbi feldolgozásokhoz, illetve nagy sikerű filmes adaptációkhoz, és szóljon azokhoz a mostani, főleg fiatalabb generációkhoz is, akik természetes állapotként élik meg a biztonságot és a relatív jólétet – még a covidjárvány és a szomszédunkban dúló háború okozta hullámzóan nyomasztó fenyegetettségérzet ellenére is.
Ertl Zsombor és Varga-Járó Sára (Vígszínház/Dömölky Dániel)
Az utóbbi megteremtette közös érzelmi alap azonban kevés volna ahhoz, hogy egy ilyen típusú, fogalmazzunk így, régimódi színmű a 2020-as években is jól működjön. Ifj. Vidnyánszky Attila azonban, különösen a második felvonásban, megugorja a majdnem lehetetlent: olyan módon porolja le a sztorit és a dalbetéteket, hogy közben abszolút nem sérül a mondanivaló. Sőt, a minimál díszlet és jelzésszerű jelmezek révén kiszélesedik a tér és az idő:
már nem is a második világháborúban vagyunk, hanem egy bármilyenben bármikor.
Egyszerre megható és elborzasztó a színpadról sugárzó emberi törékenység és kiszolgáltatottság, amitől – üzeni talán nekünk a beregszászi születésű és az ukrán behívótól joggal tartó ifj. Vidnyánszky –, nem véd meg minket semmilyen civilizáció.
Miközben szó sincs arról, hogy a néző itt két és fél órán keresztül folyamatosan feszengene és nyomasztódna. A humornak, mint a túlélés hagyományos eszközének nagyon is fontos szerepe van, ami ráadásul elég széles skálán mozog az apró gegektől a korábbi rendezésekre való önreflexív utalásokon át (Ifjú barbárok, Kinek az ég alatt már senkije sincsen) a már-már kabarészerű jelenetekig (Planta tea). Gáspár (Rudolf Péter a december közepi bemutatón zseniális beugróként), Menyhért (Hegedűs D. Géza) és Boldizsár (Lukács Sándor) viccein szintúgy jót nevetünk, miközben minden, a halált, a pusztulást egyre valóságosabbá tevő feltűnésük teker is egy jó nagyot a lelkünkön.
A három nagy, vagy ahogyan Rudolf Péter a közönség derültségére spontán odaveti magáról szólva, kis öreg erős és természetes színpadi jelenlétét nem kell magyarázni. És bőven állják a sarat a többiek is: a néhol hajmeresztő tornamutatványok közepette éneklő Nagy-Kálózy Eszter remekel, ahogyan az álmodozó költő szerepében Ertl Zsombor és a szerelmét, Júliát alakító Varga-Járó Sára érzékeny-bohém kettősére sem lehet panasz. Hirtling Istvánnal, Orosz Ákossal, Gyöngyösi Zoltánnal, Horváth Szabolccsal, Zoltán Áronnal és Csapó Attilával (az ő karakterének erőltetettségéből mondjuk volna mit faragni) kiegészülve
igazi, szívvel teli csapatjátékot látunk,
amelynek fiatalos lendülete halvány reményt kínál az egyelőre nem túl reménykeltő jövőre nézve.
(Hubay Miklós – Ránki György – Vas István: Egy szerelem három éjszakája, Pesti Színház, bemutató: december 17.)
Egy évtizeden át volt a miskolci közönség kedvence, egy ideje pedig már a fővárosi nézők is láthatják, hányféle szerepben képes tökéletesen helytállni. A Thália Színházban immár második szezonját kezdő Czakó Julianna színművésszel azért is jó beszélgetni, mert az össznépi panaszkodás gyakorlása helyett nyíltan vállalja a boldogságát.
Afrika is igyekszik bekapcsolódni a mesterségesintelligencia-versenybe a hiányos infrastruktúra és finanszírozás ellenére. A kutatók azonban leszögezik, hogy semmiképpen sem úgy, ahogyan azt a Nyugat szeretné.
„A feszültség fokozódása érezhető” – mondta a szlovák védelmi miniszter.
p
0
0
1
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 17 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Varevaga
2023. június 02. 18:04
Nemrég láttam a darabot, az első felvonás még nagyjából rendben volt, de a második az borzalmas. És úgy hallottam, a nézőtéren mások is ezt gondolták. Nagyon fegyelmezni kellett magam, hogy ne álljak fel előadás közben. Ez volt a második legrosszabb darab, amit életemben láttam.
"...Hubay Miklósnak a nyilas Hubay csak névrokona volt. .."
1000%-IG BIZTOS HOGY NEM(!!!) "NÉVROKON"...VOLT. IGAZI ÉDES BÁTTY--SAJNOS, A KIVÉGZETT. NYUGODTAN UTÁNANÉZHETŐ BÁRHOL, SZUPER BIZTOS CSALÁDI--NAGYON KÖZELI, SZUPER-HITELES CSALÁDI--FORRÁSBÓL TUDOM--ÖLÉG BAJ VOLT AZ SZEGÉNY H.M.-NAK.
DE EGYÉBIRÁNT A KOMMUNISTA--FÖLAKASZTOTT--RAJK LÁSZLÓ ÉDESBÁTYJA RAJK ENDRE IS CSÚCS NYILAS DETEKTIV VOLT...ÉS NEM MELLESLEG RAJK ENDFRÉT IS KIVÉGEZTÉK.
EGYÉBIRÁNT HUBAY--AZT HISZEM BERTALAN--ÜGYE ÉS FELAKASZTÁSA MÉG MEG IS NÉZHETŐ FIALA FERENC--MARSCHALKÓ LAJOS: VÁDLÓ BITÓFÁK C. KÖNYVÉBEN! SŐT, OTT MÉG UTALÁSI S VAN AZ AKKOR MÉG NAGYON FIATAL HUBAY MIKLÓS IRÓ ÖCCS-RE!!!
https://www.youtube.com/watch?v=MRVpHWMmlYk BÚCSÚ BUDAPESTTŐL...SENNYEI VERÁVAL. AZ 1961-ES PETŐFI SZNHÁZ-I ELŐADÁS NAGY SLÁGERE. SENNYEI NEM SOKKAL EZUTÁN LETT ÖNGYILKOS. Ő TUDTA MIÉRT.