Szenzáció: El Greco remekművével gazdagodott a Szépművészeti Múzeum!
2022. október 18. 14:31
A Szépművészeti Múzeum immár hat El Greco-alkotással büszkélkedhet, miután a Gonzaga Szent Alajos képmása című képet megvásárolta a MOL-Új Európa Alapítvány a Christie’s londoni aukciósház árverésén.
2022. október 18. 14:31
p
61
1
45
Mentés
A képzőművészet szerelmesei számára aligha lehet izgalmasabb pillanat annál, mint amikor lelepleznek egy festményt, amit eddig Magyarországon még senki sem láthatott. Ami így nem egészen fedi a valóságot, mert
a ma bemutatott rejtélyes képet 1913-ig Magyarországon is láthatták
azok a szerencsések, akik bejáratosak voltak Nemes Marcell bányavállalkozó és műgyűjtő magángyűjteményébe.
Úgy sejtjük, nem sokan lehettek. A századelő legjelentősebb magángyűjteményével bíró mecénás az 1910-es években kollekciója egy részét felajánlotta megvételre az államnak, illetve a fővárosnak, de valamilyen rejtélyes okból nem tapasztalt különösebb érdeklődést a részükről, ezért a kedd délelőtt tíz órakor a sajtó képviselőinek jelenlétében bemutatott képet néhány más különleges darabbal együtt 1913-ban eladta egy párizsi árverésen.
A most bemutatott kép alkotója El Greco, a kép címe pedig Gonzaga Szent Alajos képmása.
El Grecót, a görög származású, de jórészt Spanyolországban alkotó művészt talán nem kell bemutatni, jelentősége az európai művészettörténetben kimagasló. Ha létezne egy európai festőkből összeállított top 50 (mint ahogy szerencsére nem létezik, elvégre nem popsztárokról beszélünk),
El Grecónak bérelt helye lenne e lista felsőbb régióiban.
Festészetét szokás a manierizmus irányzatával együtt emlegetni, amely irányzat egyfajta átmenetet képezett a reneszánsz és a barokk között. Mivel nem művészettörténet órán vagyunk, eltekintenék a leckefelmondástól, annyi mindenesetre elmondható, hogy ez a 16. század második felében szárba szökkenő és a 17. század elejéig virágzó művészeti áramlat alapvetően írta át az addigi játékszabályokat. A manierizmus nyugtalan, minden addigit megkérdőjelező és felülíró idők képzőművészeti és építészeti lenyomata, s ennek a nyugtalanságnak El Greco életműve talán a legkarakteresebb bizonyítéka.
A Gonzaga Szent Alajos képmása című képet a MOL-Új Európa Alapítvány a Christie’s londoni aukciósház ez év júniusi árverésén vásárolta 3,6 millió dollárért. Nem kevés pénz, mondhatnánk, de ne felejtsük el, hogy nem akárkiről van szó: El Greco a középkor egyik legnagyobb festője.
Az új szerzeménnyel együtt a Szépművészeti Múzeum immár hat El Greco-alkotással büszkélkedhet.
A portrén látható fiatal férfi, Gonzaga Szent Alajos itáliai arisztokrata családból származott, de néhány évig Spanyolországban élt. A legjobb körökben mozgó, ambiciózus fiatalembert mély vallásossága a jezsuita rendbe vezette, de belépése után néhány évvel meghalt, alig huszonhárom éves korában. Halála után négy évvel boldoggá avatták, később XIII. Benedek 1726-ban a fiatal diákok védőszentjévé avatta, majd 1926-ban XI. Pius pápa valamennyi keresztény fiatal védőszentjének nyilvánította. A portré azon első képek közé tartozik, amelyeket El Greco Spanyolországba érkezését követően festett.
A szuggesztív tekintetű és valamiként a korai halál jegyeit félreérthetetlenül az arcán viselő fiatalember portréját Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója és Miklósa Erika operaénekes, a Mol-Új Európa Alapítvány kuratóriumának elnöke leplezte le, s egyúttal azt is bejelentették, hogy a friss szerzemény október 28-tól lesz látható az El Greco életművét bemutató kiállítás keretében.
A kiállítás társkurátora El Greco művészetének talán legavatottabb ismerője, a spanyol királyi gyűjtemények igazgatónője, dr. Leticia Ruiz Gomez.
Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
Hogyan lehetséges, hogy a történelem összes kultúrája észak, dél vagy kelet felé orientálódott, és sohasem nyugat felé? Az égtájak kultúrtörténete színesebb és tanulságosabb, mint azt a GPS korában bárki gondolná – állítja Jerry Brotton, a reneszánsz professzora.
E címmel nyitották meg a Szépművészeti Múzeum legújabb, nagyszabású tárlatát Munkácsy Mihály születésének 180. és halálának 125. évfordulója alkalmából. A fő művek mellett ritkán vagy hazai közönség előtt még soha nem szereplő alkotások is láthatók, amelyek révén nemcsak az általános Munkácsy-képet szeretnék árnyalni, cél az is, hogy az egykor világsztár festő újból felkerüljön a globális térképre.
„Nem tudtam mindenkinek elmondani, hogy ne haragudjatok, de akit láttatok a filmvásznon, az nem én voltam” – idézi fel a művész, akit a '80-as években Beri Ary-ként ismert Magyarország.Interjúnk.
A nagyszabású tárlat apropója Munkácsy Mihály születésének 180., halálának 125. évfordulója. A kiállításon a jól ismert művek mellett ritkán vagy hazai közönség előtt még soha nem szerepelt alkotások is szerepelnek. Ezzel nemcsak a Munkácsy-képet szeretnék árnyalni, cél az is, hogy az egykor világsztár festő újból felkerüljön a globális térképre.
Hm. Magának az átmeneti ábrázolási stílusnak, aminek csak egy része a festészet, az elnevezése a manírra. vagyis modorosságra utal. El Greco híres oltárépítő is volt, egyben szobrász, ami vele járt, amiben az a meglepő, hogy nincsen benne semmi meglepő, mert a stílusok kvintesszenciája akkoriban még az oltár volt. Előtte is, utána is.
Öncélú és túlhangsúlyozott introvertáció.
És akkor jöjjön a meglepi, az ilyenek önállóak, jó vezetők, kiállnak akár a többséggel szemben, diszkrétek és romantikusak, ingerszegény környezetben sem eszi meg őket az unalom, nagyon erős belső világot építenek magukban.
El Greco varázsa -valószínűleg- ebben rejlik.