Festészetét szokás a manierizmus irányzatával együtt emlegetni, amely irányzat egyfajta átmenetet képezett a reneszánsz és a barokk között. Mivel nem művészettörténet órán vagyunk, eltekintenék a leckefelmondástól, annyi mindenesetre elmondható, hogy ez a 16. század második felében szárba szökkenő és a 17. század elejéig virágzó művészeti áramlat alapvetően írta át az addigi játékszabályokat. A manierizmus nyugtalan, minden addigit megkérdőjelező és felülíró idők képzőművészeti és építészeti lenyomata, s ennek a nyugtalanságnak El Greco életműve talán a legkarakteresebb bizonyítéka.
A Gonzaga Szent Alajos képmása című képet a MOL-Új Európa Alapítvány a Christie’s londoni aukciósház ez év júniusi árverésén vásárolta 3,6 millió dollárért. Nem kevés pénz, mondhatnánk, de ne felejtsük el, hogy nem akárkiről van szó: El Greco a középkor egyik legnagyobb festője.
Az új szerzeménnyel együtt a Szépművészeti Múzeum immár hat El Greco-alkotással büszkélkedhet.
A portrén látható fiatal férfi, Gonzaga Szent Alajos itáliai arisztokrata családból származott, de néhány évig Spanyolországban élt. A legjobb körökben mozgó, ambiciózus fiatalembert mély vallásossága a jezsuita rendbe vezette, de belépése után néhány évvel meghalt, alig huszonhárom éves korában. Halála után négy évvel boldoggá avatták, később XIII. Benedek 1726-ban a fiatal diákok védőszentjévé avatta, majd 1926-ban XI. Pius pápa valamennyi keresztény fiatal védőszentjének nyilvánította. A portré azon első képek közé tartozik, amelyeket El Greco Spanyolországba érkezését követően festett.
A szuggesztív tekintetű és valamiként a korai halál jegyeit félreérthetetlenül az arcán viselő fiatalember portréját Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója és Miklósa Erika operaénekes, a Mol-Új Európa Alapítvány kuratóriumának elnöke leplezte le, s egyúttal azt is bejelentették, hogy a friss szerzemény október 28-tól lesz látható az El Greco életművét bemutató kiállítás keretében.