Színek és gondolatok – megnyílt a nagy Matisse-kiállítás a Szépművészetiben!

2022. július 10. 10:08

„A bátorság, hogy visszataláljunk a tiszta eszközökhöz.” Henri Matisse festészete vonzza be a látogatókat júliustól a Szépművészeti Múzeumba. A párizsi Pompidou Központtal együttműködésben megvalósult tárlat a festőművész teljes életművére nyújt rálátást.

2022. július 10. 10:08
null

Írta: Kéri Gáspár

 

Csak kapkodjuk a fejünket, amikor a Szépművészeti Múzeum aktuális kiállítási évadának naptárát böngésszük. Már túl vagyunk a lenyűgözően gazdag, Cezanne-tól Malevicsig. Árkádiától az absztrakcióig című tárlat katarzisán, ám nem volt sok időnk az eszmélésre, mikor megnyílt a Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa kiállítás, mely a németalföldi festő életművének mintegy felét hozta el Budapestre.

S bár Bosch a ma emberét is határozottan megszólító enigmatikus képei még mindig megtekinthetők a múzeumban, júliustól – az ősszel nyíló El Greco-kiállítás előtt – már a francia festészet és az egyetemes művészettörténet sajátos egyénisége, Henri Matisse (1869-1954) életműve ad okot a rácsodálkozásra.

A párizsi Centre Georges-Pompidou együttműködésével létrejött retrospektív tárlaton

több mint százötven festmény, rajz, szobor, grafika, köztük jelentős főművek láthatók.

Henri Matisse nem volt született festőzseni, nem fűződnek gyermekkorához fantasztikumba illő és csodaszámba menő történetek például arról, hogy milyen élethűen rajzolta meg a szomszéd macskáját; de csendéletet sem kezdett korán festeni nyári gyümölcsökből összeállított kompozíciókról. Matisse mégis úgy vonult be már életében a festészet történetének élvonalába, úgy lett atombiztos helye a 20. század legnagyobb hatású alkotói között, hogy az oeuvre legfőbb jellemzője a folyamatos útkeresés, a színek, vonalak és formák összefüggéseinek állandó vizsgálata. Mindamellett Matisse-ra a szintézis egyik legnagyobb múlt századi mestereként is tekinthetünk. 

Önarckép

 

Pedig a pálya egészen másképp indult az észak-francia városka, Le Cateau-Cambrésis idilli polgári miliőjében. A gyönge fizikumú Henri-t a családi hagyomány szerint kereskedőnek szánták, majd miután a terv meghiúsult, a jogi pálya következett. Ám kezdő ügyvédként sem volt túl acélos egészségi állapota, s végül egy vakbélgyulladás utáni hosszú lábadozás közben, mintegy véletlenszerűen találta meg a festészet.

Az autodidakta próbálkozásokat végül festészeti tanulmányok követték, s huszonéves fejjel már a szimbolista Gustav Moreau tanítványának tudhatta magát. Nem telt bele sok idő, és Matisse a fauve-ok, a francia Vadak élén akkora követ dobott a Belle Epoque, a francia századforduló máig nagyon szerethető állóvizébe, hogy a hullámok

évtizedekre lendületet adtak a modern francia és az egyetemes festészet kolorista irányzatainak. 

Algíri nő

 

Matisse sorait olvasva már-már Luther Márton-i magasságokba emelkedik az eredeti forráshoz való visszatalálás magasztos szándéka:

„Ha az eszközök úgy megkoptak, mint a huszadik század festészetében, hogy kifejezőerejük kimerült, akkor vissza kell térni az alapokhoz… Akkor képeink megtisztulnak… közvetlenül a szép kékkel, a szép vörössel, a szép sárgával beszélnek, az elemi tartalmakkal, amelyek az emberi lélek mélyét érintik meg. Az a fauvizmus kiindulópontja: a bátorság, hogy visszataláljunk a tiszta eszközökhöz.”

Míg a francia fauve-ok némelyike az ellenséges német oldalon harcoló festőkollégákkal együtt vesztek Verdun, Somme és Ypres poklába, addig Matisse festészete – őt nem sorozták katonának – is komorabbra váltott; redukált képi világa nem egyszer az absztrakció határterületeivel érintkezett.

Hegedűs az ablaknál

 

Párizs mellett ekkor talált rá a Riviéra egyik gyöngyszemére, Nizzára, mely élete végéig a festő bázisa maradt.

Festészetében új erőre kapott a figuralitás,

de jelentős szerep jutott a tárgyaknak, csendéleteknek, ajtóknak, ablakoknak és enteriőröknek, melyekben a hagyományos festészeti témák újraértelmezésének szándéka is tetten érhető. Szavaival élve a „nizzai fény gazdagsága és ezüstös tisztasága” jelentős nyomott hagyott ekkor készült munkáin, amire ráerősítettek a marokkói és algériai utak tapasztalásai, velük az észak-afrikai archaizáló motívumvilág gazdagsága. Ám elsősorban nem az egzotikumok primer tapasztalását hozta haza Afrikából, sokkal inkább a tér és az ember kapcsolatának vizsgálata került fókuszba. 

Matisse 1930-ban az Egyesült Államokban és Tahitin tett útjai művészetének modernista kísérletét hozták el, velük az alakok és a terek kapcsolatának vizsgálata jutott érvényre. A festő már az évszázad első évtizede óta foglalkozott szobrászati tevékenységgel, számos jelentős, az emberi alakot vagy testrészleteket ábrázoló plasztikája – összesen tizenhét – tekinthető meg a mostani kiállításon is.

Ülő rózsaszín akt

 

Ám Matisse-t nem egyszerűen a szobrászat mint önálló művészeti ág és kifejezésforma érdekelte: plasztikáival a festészetében folytonosan feltett kérdésekre, vizsgálódásokra próbált új és másfajta válaszokat találni. Ha mindezekhez hozzávesszük, hogy már 1919-től tervezett díszletek – akkor éppen Sztravinszkij egyik operája és az Orosz Balett számára –, akkor világossá válnak azok az alkotói szándékok is, amelyek a társművészetek közötti átjárás folyamatos szándékait tükrözik.  

A második világháború idején Nizzából évekre Vence-ba költöző Matisse a háború után elkészítette vence-i enteriőrök címen jegyzett utolsó koherens festménysorozatát, ami egyfajta összegzése festészeti programjának.

Mindeközben késői főműveként tekinthetünk a vence-i dominikánus nővérek Rózsafüzér-kápolnájára. Mind a szakrális épület koncepciója és a belső kialakítás, mind a bútorzat, az üvegablakok, valamint a liturgikus tárgyak és az öltözékek az ő tervei szerint valósultak meg,

amivel igazi összművészeti alkotást hozott létre. 

Csendélet magnóliával

 

Matisse ollóval való rajzolásként írta le papírkivágásos technikáját, mellyel az 1930-as évek végétől egészen haláláig foglalkozott. A szokott módon tiszta színek használatával, gouache festékkel előre megfestett papírlapokból organikus és geometrikus mintákat vágott, melyeket tetszőlegesen helyezett el a leendő mű felületén. A technika nem állt meg a táblakép műfajánál: az évek során textilterveken, monumentális murális munkákon, könyvek borítóin és folyóiratok lapjain köszönt vissza e sajátos világ. Jazz című művészkönyvének eredeti lapjai, melyek a kiállítás záróakkordjaként az életmű befejezését is kijelölik, ugyancsak ezzel a technikával születtek, s emberöltők multán is frissességet sugároznak. 

A kiállítás – melynek kurátorai Aurélie Verdier és Fehér Dávid voltak – nyolc szekción keresztül vezeti végig a látogatókat az itt vázolt életművön. A Centre Pompidou – Musée national d’art moderne őrzi Franciaország legértékesebb Matisse-kollekcióját, a Szépművészeti Múzeum tárlata is ebből az anyagból válogat,

végigjárva a festőművész közel hatvan évet felölelő pályáját,

melyet a folytonos megújulás és mediális kísérletezések széles tárháza jellemez. Matisse a 20. század egyik legnagyobb jelentőségű alkotója volt, hatása a mai napig tetten érhető a kortárs vizuális kultúrában. A tárlat jelentőségét nagyban növeli, hogy Magyarországon most először találkozhatunk az életművet reprezentáló anyaggal, korábban ilyenre soha nem volt példa.


Henri Matisse – A gondolatok színe. A kiállítás október 16-áig tekinthető meg a Szépművészeti Múzeumban.

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Alcofrybas
2022. július 10. 18:21
Ja, egyébként, ha valaki még menne Boschra. A belépő 4400, a tárlatkatalógus meg 7800. Tehát, ha ketten mentek, már jobban megéri a könyv. Ami szerintm a hülyének is megéri, mert egy ilyen könyv ma 15-20 ezer forint, szerintem anyagárban tolja a múzeum. És jobban visszaadja a kiállítást, a koncepciót a tárlatnál. Tehát, ha valaki lecsúszna, nincs ideje, odamegy, megveszi a könyvet, és boldog. Ha nem ketten mentek, akkor is megfontolandó, mert az ember általában 2 látogatásra képes befogadni ilyen kiállítást. Persze, leginkább magamból indulok ki.
korona.2.0
2022. július 10. 14:37
Ilyen ronda, ízléstelen mázolmányokat ki nem raknák a falamra ! Ha ilyeneket kellene néznem, rémálmaim lennének ! Ezek csak arra jók, hogy hülye, gazdag sznoboknak eladják. Aki bolond, csak menjen "gyönyörködni" ezekben. Fújj, izléstelenség, tehetségtelenség ! De vannak még ilyen egyéb zsidók, a szépséget megcsúfolók.
quantum
2022. július 10. 12:45
Egyik kedvencem
tevevanegypupu
2022. július 10. 12:29
A legszebb szinek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!