Aki a Szent István-terem függönyeit és kárpitjait megálmodta
2021. szeptember 21. 11:25
Egyszerre volt bútorgyáros, kárpitos és díszítő, aki a család Teréz körúti üzletében az elsők között honosította meg, hogy berendezett szobák várják a látogatókat. Ő Gelb Manó, aki Hauszmann Alajos megbízására a Szent István-terem függönyeit és bútorkárpitjait is megálmodta az édesapjával, Gelb Mórral közösen vezetett Gelb M. és Fia cégben. Ismét egy izgalmas cikk a Nemzeti Hauszmann Program Facebook-oldaláról.
2021. szeptember 21. 11:25
p
12
1
3
Mentés
Világlátott mesterember volt, varázslatos lakberendező, aki nem mellékesen naprakész abban is, mi történik a bútoriparban Párizsban, Londonban, vagy éppen Tokióban. Gelb Manó (Gyömrői M. Manónak született hivatalosan) az édesapjától, Gelb Mórtól tanulta a mesterséget, aki még
1863-ban alapított manufaktúrát Pesten.
Az apja finanszírozta azt is, hogy Manó hat éven át tanulja az ipart külföldön, s mikor visszatért, rövid idő alatt a bútor és rokonipari szakosztály alelnöke lett.
Gelb Manó által tervezett szobabelső (Fotó: Arcanum/Magyar Iparművészet)
Ő indítványozta például 1894-ben, hogy a következő évben esedékes országos kiállításon a magyar kormány csak hazai mesterekkel dolgoztasson. Ugyancsak elfogadták azt az ötletét is, hogy az országos kiállítás sikerének egyik záloga lehet, ha az iparosok bónuszt adnak azoknak a munkásoknak, akik a hátralévő időben nem hagyják el a cégeket, hiszen számtalan pavilont kellett megépíteni, berendezni. A bónuszt a kiállítás záróünnepélye után kapták meg. Az országos kiállítás rendkívül sikeres lett, s a Gelb M. és Fia angol stílusban berendezett szobája a kiállításra kilátogató Ferenc Józsefet is lenyűgözte.
Egy évvel később, a millenniumi kiállításon is beszélhetett Gelb Manó az uralkodóval, ahogy a Fővárosi Lapok írta, Ferenc József „megszólítással tüntette ki” Gelbet. Ferenc József odalépett a pavilonhoz és megkérdezte: „Kinek a tervei szerint készültek a bútorok?” Gelb Manó nem késett a válasszal: „Saját tervrajzaim szerint, felséges uram!”
Gelb Manó szenvedélyes gyűjtő volt, s mivel rajongott az angol és a japán lakberendezésért,
az évek során pompás gyűjteményt halmozott fel. 1899-ben a lapok is feljegyezték, hogy az Iparművészeti Múzeumnak ajándékozta mintegy 400 darabból álló, nagy értékű angol és japán aranyozott kárpitgyűjteményét. A Gelb-féle különleges adományt nem sokkal később a látogatók is megcsodálhatták.
Egy csodás szék a felújított Szent István-teremből (Fotó: Nemzeti Hauszmann Program)
Sikerei folytán királyi és udvari szállító rangot kapott a cég, ami részben presztízst adott, másrészt a megrendelések számát is gyarapította. A Gelb név jól csengett Budapesten: a VII. kerületi Nefelejts utca 26. szám alatt volt bútorgyára a családnak, a raktár, kiállítóterem és városi iroda pedig nívós helyen, a Teréz körút 46. szám alatt. A Gelb M. és Fia nem csupán bútort gyártott, kárpitosként, díszítőként és bútorgyárosként hirdették a céget, s a hirdetésekből az is kitűnt, komplett szolgáltatást nyújtanak: „teljes lakberendezések, egyszerűbb és fényesebb kivitelben. Állandó bútorkiállítás, berendezett mintaszobák.”
A Gelb-család kiváló viszonyt ápolt Thék Endrével, aki szintén főszerepet játszott a Szent István-terem megépítésénél,
a csodás faburkolatot köszönhetjük neki. Gelb Manó nagy tisztelője volt, s mellette rokoni szálak fűzték Thékhez. Az sem meglepetés, hogy Hauszmann Alajos a Gelb M. és Fiának is feladatot szánt a budavári Királyi Palota ékszerdoboza, vagyis a Szent István-terem megalkotásánál, hiszen Hauszmann minden területen a legjobb hazai művészekkel, iparosokkal dolgozott együtt. A terem kivitelezése során a függönyök elkészítésére, a bútorkárpitok legyártására és a kárpitosmunkákra kérte fel a vállalkozást, valamint a Haas-féle falikárpit felhelyezése is a Gelb M. és Fia munkáját dicséri.
Az akkoriban neves cég aztán az idők során megszűnt, mint ahogy a Szent István-terem is megsemmisült a II. világháború alatt. A Nemzeti Hauszmann Programnak köszönhetően azonban most már újra régi fényében látható a terem, ahol a függönyök és falikárpitok is újjászületett formában várják a közönséget.
Ki sem derül, ha nincs a botrány: ez az alak, Lakatos Márk járja az országot és előadásokat tart művelődési házakban a kultúra nevében... Ungváry Zsolt írása.
Teleki Pál a konszolidáció egyik konstrukőre volt, bár alkata miatt nem tudta végig vinni az elképzeléseit, hálózatszervezői, tudósi szerepe pedig rendszereken átívelő – mondja a történész.
Horváth Richárd történész szerint Ulászló trónra kerülésével alapjaiban változtak meg a királyság lehetőségei. Hunyadival jól kijöttek, komoly támadó hadjáratra is képes lett az ország.
„Ezúton is »köszönjük neki«, hogy részt vett önkormányzatunk működésében, de mi jobban örülünk neki, ha ebből kimarad a továbbiakban” – írta a Kétfarkú Kutya Párt.
p
0
0
4
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 3 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Bell & Sebastian
2021. szeptember 21. 22:22
"Bútor és rokonipari szakosztály"
Ejnye, csak nem lámpaernyő! Mi más rokona lehet egy bútornak?
Gelb Manó... zsidó, de bizonyára egy kevés északi vér is csörgedezik az ereiben. Különben sohasem készíthette volna el ezt a remekművet. Régóta tudjuk, hogy százszázalékos zsidók képtelenek bármit is alkotni.