Csontváry művészete nem tartozott, nem tartozhatott egyetlen iskolához vagy irányzathoz sem, noha sok minden feltűnik a képein, ami a szürrealizmusra, a szimbolizmusra vagy az expresszionizmusra emlékeztethet minket. Tudatában volt annak, hogy amit létrehoz, az egyedülálló, mélyen magyar és univerzális egyben, utánozhatatlan és magányos. Egy ilyen pályát természete szerint nem fogadhat más, mint értetlenkedés, közöny és gúnyos röhögés. Csontvárynak bőven kijutott mindezekből, hasonlóan Vincent Van Gogh-hoz, akinek kortársa is volt.
Sokszor és sokat írtak halála után Csontváryról, akit igazából csak a 20. század közepe táján fedeztek fel. Nem sok híja volt, hogy műveinek nagy részét az örökösök nem fuvarosoknak adták el, akik zsákokat akartak varratni belőlük. Gerlóczy Gedeonnak, az akkor pályája elején járó fiatal építésznek köszönhetjük, hogy egyáltalán megmaradt Csontváry életművének nagy része: bagóért megvásárolta a képeket, amelyek aztán évtizedeken át a lakását díszítették.
Csontváry Kosztka Tivadar
abban a tudatban halt meg 1919-ben, hogy kortársainak nem volt szeme és szíve a műveihez.
A 20. század elejének forrongó, örökösen változó és a totális káosz irányába haladó szellemi atmoszférájában nem is nagyon volt reális lehetősége annak, hogy egy ilyen kontemplatív, a végső és örök kérdések megfejtésére irányuló művészetet a maga értékén kezeljenek.
Meglehet, hogy ez már így is marad és Csontváry életműve a rá rakódott legendák és különféle okkult vagy egyéb értelmezések fényében örökre marginalizálódik. Holott a centrumban kellene lennie, mivel a centrumról is szól, a középpont örök kereséséről, a napútról, amely az Örök Világosságba vezet. Vagy ahogy Pilinszky írta róla: „Színei élénkek, de valójában belülről izzanak, egy megjelölhetetlen, lokalizálhatatlan fényforrástól: az ártatlan mindentudás napjától, a lélek erejétől”.