Robotikára született
Whittaker a Princeton, majd a Carnegie Mellon Egyetemen végezte tanulmányait. 1979-ben doktorált, jelenleg a CMU Robotikai Intézetének tanára, a szintén ottani Tereprobotika Központ igazgatója és a Robotmérnöki Konzorcium tudományos főmunkatársa. Elsősorban a mobil robotok foglalkoztatják: munkaállomásokon és természetes terepen való alkalmazásuk, irányításukat célzó számítógépes architektúrák létrehozása, nem-ismétlődő feladatok modellezése és tervezése, komplett robot-rendszerek integrációja.
Számos kitüntetés tulajdonosa. Pittsburgh-ben az Év Technológiai Emberévé választották 1994-ben. Robotikai munkásságáért a Science Digest 1985-ben a száz legfontosabb amerikai feltaláló közé sorolta. A legkülönbözőbb tudományos bizottságoknak, szervezeteknek, tanácsadó testületeknek rendes, vagy tiszteletbeli tagja.
„Erre születtem” – jelentette ki a robotikáról. Arra utalt, hogy gyerekorra óta egyrészt olyan területen szeretett volna dolgozni, ahol még bőven akad feltalálnivaló, másrészt, munkán nemcsak az elméleti tervezést, hanem a tervek fizikai megvalósítását, a kivitelezésben való részvételt érti.
Mormotától a holdjárókig
Szerkezetei a legszerteágazóbb ötletek szülöttei. A Mormotát (Groundhog) a 2002-es pennsylvaniai bányász-szerencsétlenség inspirálta. A gép elhagyatott bányákat térképez fel. Mivel veszélyes terepeken dolgozik, felesleges kockázattól kíméli meg az emberi munkaerőt. Atomerőművekben tevékenykedő masináit szintén hasonló indíttatásból tervezte. Radioaktív maradékok után kutatnak.
A Marson is bevethető Nyolclábú Poroszkálóját (Ambler) például a természet, az állatvilág ihlette meg.
„Akárhova nézek, találok inspiráló forrást” - állítja. – „Napjaink eseményei, Csernobil, vasúti balesetek. Elég az újságok szalagcímeit olvasni, és máris ott a motiváció. A másik ösztönző erő a felfedezés.”
A robotok döntéshozó mechanizmusának kifejlesztésében szintén szerepet vállalt, így járulva hozzá, hogy a gépek ne csak navigálni, hanem a helyváltoztatásnál, az egyik pontról a másikba történő út megtételénél „intelligensebb” feladatokat is képesek legyenek emberi segítség nélkül kivitelezni. Hogy saját maguk tervezzék meg legalapvetőbb tevékenységeiket.