A nemzeti romantika tánca: utoljára látható a Verbunkos az Állami Népi Együttestől

2016. március 01. 17:41

Március 4-én adja elő utoljára az idén 65 éves Magyar Állami Népi Együttes a Verbunkos című darabját, ami a magyar romantika korszakának nemzeti megújulási mozgalmát idézi fel a zene és tánc vonatkozásában.

2016. március 01. 17:41

Ezek a törekvések az évszázados háborúskodások után gazdaságilag és politikailag is magára találó ország lendületes modernizációs szándékait tükrözik. A beszélt nyelv rangján kezelt „nemzeti” zenét és táncot a kor társadalma nem etnikus fogalmakként kezelte, hanem nemzeti szintű „globalizációként” valósította meg, mint az egyes régiók egymástól eltérő hagyományai fölött álló közös nyelvezetet. A műsor ennek a folyamatnak, a nemzeti tánc kialakulásának, majd a szájhagyományban való továbbélésének állít emléket.

Az első részben azokat a régies táncokat villantjuá fel, amelyeket a romantikus mozgalom forrásul használhatott fel egységesítő munkája során. Az ugrós, vonulós páros táncok mellett legnagyobb benyomást az egykori katonatáncokból kialakult szóló férfitáncok tették a kortársakra. Ezért a reformkorban a katonai sorozás (a „verbuválás”) alkalmával használatos lassú, nemes veretű verbunktánc és zenéje vált a magyar karakter leghitelesebb kifejezésévé. Az ebből kialakult társastánc, a „palotás” (felsőbb körök társasági táncaként) jelenítette meg legsikeresebben a magyar öntudatot.

Az 1848-as szabadságharc leverése után már szélesebb néprétegek öntudatra ébredését jelzi a „csárdás” kialakulása, melynek neve is köznépi eredetre utal. Hatása máig tartó, mind a magyar, mind a szomszédnépek vonatkozásában. Ebből ad ízelítőt a műsor második része, melynek végén az egykori nemzeti tánc folklorizálódott változatait láthatja a közönség. Mivel a felidézett korszak legjellemzőbb szórakoztató és tánczenei formációi a még ma is létező cigányzenekarok voltak, ezért az előadásban a Magyar Állami Népi Együttes zenekara hangsúlyos szerepet játszik: a táncok kíséretén kívül önálló, korabeli koncertdarabokat is megszólaltat.

 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
balbako_
2016. május 27. 07:26
Anélkül, hogy lebecsülném a cigányzenekarok létét és munkásságát kiegészítésül a fiataloknak mondanám ez nem cigányzene. Ebbe a tévedésbe még olyan nagyság is beleesett, mint Liszt Ferenc. Hasonmás kiadásban itt áll a könyvespolcomon "A czigányokról és a czigány zenéről Magyarországon címmel" 1811-ben íródott. Sajnos ezt Európában sokan készpénznek vették a Habsburgoknak meg nagyon is jól jött. A nagy emberek tévedései is nagyok és ez Lisztnek sem emberi, zeneszerzői és zenészi nagyságát nem érinti, de még sokszor bizonyított magyarságát sem! (Megint csak a fiataloknak írom Liszt egész életében magyar útlevéllel utazott, márpedig utazott éppen eleget. Bántotta is a császárhűek orrát a dolog és többször felajánlották neki a svarcgelb útlevelet, amit mereven visszautasított.)
thymian
2016. március 03. 08:38
Majd kiderül, hogy a csárdás nem is magyar, ők már akkor csárdást jártak, amikor mi még -szerintük- görbe lábú gyilkosok, primitív hordák voltunk. Úgyhogy az Állami Népi Együttes átalakul zsidó népi együttessé.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!