3D nyomtatás az iskolában

2016. február 17. 10:53

Az oktatás és a valóság soha nem követi egymást hazánkban, valahogy aszinkronban vannak és voltak mindig. Ugyan a gyerekek már okostelefonokkal rendelkeznek, de az informatika órán a Turbo Pascal a tananyag és az Office 2007, a közösségi média és egyéb kortárs gyakorlatok, mint a 3D nyomtatás csak a YouTube-on elérhető egy mezei általános iskolában. Üdítő példa, hogy Kisvárdán megnyílt a Szent László Katolikus Középiskolában az első 3D alkotó központ. De mire is jó egy iskolában 2016 itc slágere és hogyan lehet tanítani?

2016. február 17. 10:53
Admin

A divat mondja meg, hogy ki vagy?
Az általános és középiskolákban mindig találunk valamilyen rendszeridegen divatos dolgot, valamilyen olyan technológiai eszközt, amit az éppen regnáló kormány oktatási korifeusai a gyermekek jövője számára kívánatosnak tartanak. Ilyen volt az interaktív tábla nagy ígérete, de a jövő amivel kecsegtetett elmaradt, mivel a legtöbb iskolában nem tudják fenntartani, nemhogy a mindennapi gyakorlatban használni azt. Jelenleg sokan a 3D nyomtatást is ilyen lufinak vélelmezik, pedig merőben másról van szó, mert itt ténylegesen valami megfogható dolgot adunk a gyerekek kezébe, sőt nekik kell azt a számítógépen elő is állítaniuk és megtervezniük. Nem passzív, hanem aktív oktatási eszközt nyerünk egy 3D nyomtatóval tehát. Mellesleg a tanárok is kapnak vele egy remek szemléltető anyagot készítő gépet és szinte minden tantárgyhoz találunk olyan nyomtatható modellt, ami megéri a vele való kezdeti fáradtságot és időt.
 
 
Az emberarcú pedagógia
A pedagógiába való újdonságok belecsempészése nem mai találmány, már Comenius is szemléltető képeket tett a tankönyvekbe. A reformpedagógia egyik kiemelkedő alakja Maria Montessori is különféle eszközöket készített a diákoknak pl. Montessori torony, de az oktatásának a fontos része volt, hogy a diákok maguk találjanak ki az éppen tanult  anyaghoz különböző eszközöket. Ezeket ők építették meg vagyis megtanultak önállóan tanulni és alkalmazni is a tanultakat a gyakorlatban. Montessori tehát valószínűleg támogatná a minden iskolába 3D nyomtatókat mozgalmat, ezek ugyanis olyan lehetőségeket kínálnak a tanároknak (szemléltető és taneszközök készítését), amiről eddig még nem álmodhattak. Mellesleg 3D nyomtatóval házilag előállítani a tanórákra közösen dolgokat egy nagy kaland is és még olcsó is, nem kell a Klikkhez folyamodni drága cuccokért és sírni, ha nem kapják meg a támogatást hozzá, hogy hülyék maradnak a nebulók. Az oktató csak felmegy pl. a Thingiverse oldalára és letölt néhány modellt, kinyomtatja és máris vidámabban megy az óra és nem fészbúkoznak közben a pad alatt sem a gyermekek. A neves épületektől a különböző molekulákig, az influenza vírusig minden fellelhető itt. Ha pedig nem talál az oktató valamit, jöhet a következő fázis, a közös tervezés a gyermekekkel.
 
 
3D tervezés a gyakorlatban
A Sketchup egy ingyenes program, ezzel érdemes kezdeni (vagy a nyomtatóhoz adott alap szoftverrel, ha az jobban tetszik), épületek 3D modellezésére találták ki eredetileg, de 3D printeléshez is remekül alkalmazható és egyszerűen megtanulhatóak vele az alapok, mi pedig kezdők vagyunk tételezzük fel és nem a Cinema 4D-ben toljuk az ipart a hollywoodi filmeseknek. 15 perc alatt el is lehet magyarázni a diákoknak hogyan működik a program, majd jöhet már az első feladat. Egyszerű tárgyakkal érdemes kezdeni, gömb és társai, hogy rájöjjenek az ízére a tervezésnek. Érdemes mindenkinek egyedi tárgyat elkészítenie, mert így a nyomtatás is, a következő fázis is érdekes lesz, de ezt az időt is érdemes a tanmenetbe beletervezni, mert hiába csúcstechnológia, sajnos még időigényes és nem olyan, mint a Star Trekben a replikátor, ami azonnal kidobja a megálmodott tárgyat. 
 
 
A kisvárdai 3D inkubátor központ
A Szent László Katolikus Középiskolában 4 darab MakerBot printer alkotja a 3D alkotó központot jelenleg, egyben a FreeDee első regionális 3D referencia központjaként is funkcionál. 5 hete indult a projekt, akkora volt az érdeklődés, hogy már a nyitónapon is egy rakat 3D tárgyat mutattak be a vendégeknek. A gimnázium oktatói eleve kitanulták a technológiát előre, így esett a választásuk a FreeDee Akadémiára, sőt ezért is kértek eleve 4 darab nyomtatót, mivel több, mint 200 diák akarja kitanulni a jövő technológiáját (tételezzük bizakodóan fel azt, előbb vagy utóbb ételt, házakat és gépeket és háztartási eszközöket, robotokat is, majdnem mindent már majd csak 3D nyomtatással fogunk előállítani).
 
 
Az inkubátor központban így meg lehet tanulni a 3D szkennelés csínját és bínját, megismerkedni azzal, hogyan működik a 3D nyomtató, milyen processzusok alapján készül egy tervből egy valódi és kézzel fogható tárgy. Az ötletektől, a tervezés nehézségeitől és az aprólékos munkálatoktól a nyomtatók finomhangolásáig mindent elsajátíthatnak így a diákok. Hogy még nhezebb legyen a dolog 4 különböző 3D printert kaptak, így egy MakerBot Replicator 2, egy ötödik generációs Replicator, egy Replicator 2X és egy Z18-as dolgozik a laborban, mindhez más tudás kell hogy tökéletes tárgyat lehessen előállítani vele.
 
 
Mi a célja a 3D labornak?
A kisvárdai inkubátor labor a 3D nyomtatásban bízik, hogy a diákjai így eleve már előnnyel indulnak az egyetemi képzésekben, hiszen ez mind a majdani informatikai és a mérnöki tanulmányaikhoz biztos alapot ad. A jövő ict iparának a 3D nyomtatás a fő gerincét fogja képezni, sőt kihagyhatatlan előnyökhöz is jutnak így, ha már középiskolás korukban is használhatnak kortárs ipari technológiákat. Nem beszélve arról, maga az iskola is az oktatási segédleteit maga tudja előállítani a MakerBot Replicatorokkal, nem kell súlyos összeget fizetni a csontvázak és egyéb oktatási kellékekért, ha elhasználódnak csak nyomtatni kell egy újabb demonstrációs eszközt.
 
 
Másrészt a Szent László Gimnázium önfenntartóvá akarja tenni magát a 3D printerlabor infrastruktúráját, helyi cégeknek és a lakosság számára is oktatási és bérnyomtatási szolgáltatást is akarnak nyújtani. A FreeDee 3D Akadémia cserébe folyamatos képzést és tudásmegosztást biztosít a pedagógusoknak, hogy naprakész legyen mindig a tudásuk.
 

Hogy mennyire működik a dolog a gyakorlatban jelzi mit nyomtattak ki már a gépekkel az első hónapban: matematika: Pitagorasz-tétel, kémia: kémcsőtartó, periódusos rendszer, történelem: második világháborús tankok, Titanic, ókori templomok, piramisok belső felépítése, földrajz: teljes földgömb, a Föld belső szerkezete, 
biológia: állati és növényi sejtek, kéz csontozata, DNS lánc, bogár, emberi szív, művészettörténet: híres, 3D szkennelt szobrok,ének-zene: furulya, Violin-kulcs, testnevelés: sípok, robotika: 3D szkenner alkatrészek. Látható tehát a 3D nyomtatás tökéletesen passzol minden tantárgyhoz, nem lehet olyan oktatási metódust találni, ahol nem lehet kreatívan felhasználni az előnyeit, olcsó és trendi és a saját készítésű taneszközökre is másként néznek a gyerekek, mint a gyáriakra.

 

 

 

A MakerBot és a FreeDee Printing Solutions meghirdeti a 3D nyomtatási ismeretek hazai elterjedését célzó programját, a ‘MakerBot a tanteremben!’ oktatási intézmények számára kiírt pályázatot, amely keretében 10 db MakerBot Replicator 2 és fődíjként egy darab ötödik generációs MakerBot Replicator típusú 3D nyomtató talál gazdára a pályázó iskolák között. Emellett a győztes intézmény egy tanárának technológiai oktatása a 3D Akadémián szintén a nyeremény részét képezi.
Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!