Ha mozogsz az országban, látod, hogy a magyar lakosság, de maga az egész emberiség elég szoros barátságban van az alkohollal, és ennek vannak szélsőséges példái is. Az nem egy egyedi példa, hogy kitaláltam: egy ember alkoholt iszik, esetleg egy kicsit többet, és attól meghülyül vagy megvadul.
Azért volt nagyon erős darab a Nehéz, azért fogta meg a közönséget, mert szinte mindenkinek van egy ismerőse, aki tipikusan olyan figura, mint a főhős.
A Nehéz egy sorsdráma. Az alkohol pedig valaminek a következménye, amiből nyilván következik egy másik következmény. Tehát kulturáltan jó barátságban lehet lenni ezzel a szerrel, úgy is, hogy nem megy rá az ember. Én azt mondom, hogy amikor ilyen mélységig eljut ez a szövetség az alkohollal, akkor annak nagyon sok visszavezethető oka van. Itt jön be az emberi tényező, hogy ezeket az okokat le tudja győzni, szembe tud vele menni, meg tudja-e oldani – vagy keres egy pótszert, amivel becsapja vagy tönkreteszi magát.
Háy János eredetileg egy rövid novella formájában írta meg a történetet, és te kérted meg, hogy dolgozza ki jobban: ennyire megfogott a sztori?
Amikor a Gyerek című regényt elolvastam, akkor írtam neki, megkérdezve, hogy írna-e egy drámát. Kicsit pimaszabb voltam, amire azt mondta, hogy az ilyen jellegű megrendeléseknek ő nem szokott eleget tenni. Néhány hónap múlva felhívott, hogy elkezdte; aztán karácsonykor megkaptam a szöveget azzal, hogy a Jézuska küldött egy darabot.
Te rendelted meg, ő megírta, a rendező megrendezte: érdekes koprodukció.
Persze, ő mondta, hogy nem szokott így írni, de ha elkezdi, akkor egy drámát fog írni, amit aztán én játszom el vagy sem. Gondolom, nem az lebegett a szeme előtt, hogy ezt majd én fogom ezt játszani, hanem annak a játszott emberkének a sorsára koncentrált.
Nemrég forgattál egy külföldi filmet: a Suszter, szabó, baka kém-ben tűntél fel. Milyen volt velük dolgozni? Érződik a külföldi színészeken, hogy jobban el vannak eresztve, vagy hogy más körülmények között dolgoznak?