Álljon fel az értelmiség a karosszékből és kezdjen felvilágosító országjárást
Realista vagyok, kulturális misszióra nem vállalkozhatunk, nincs rá se kapacitás se igény.
Először szólalt meg Alföldi Róbert a nyilvánosság előtt, amióta botrány robbant ki a múlt heti sajtótájékoztatóján történtek miatt. Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter csütörtökre hívta be magához a Nemzeti Színház főigazgatóját. Alföldi kijelentette: nem történt verbális erőszak, nem sértett meg senkit, tiszta a lelkiismerete.
Először lépett a sajtó elé Alföldi Róbert a Nemzeti Színház nagyszínpadán szerda délelőtt a múlt pénteki incidens óta. Mielőtt rátért volna a korábban történtekre, bejelentette: a teátrum kedden elnyerte a Superbrand-címet, mely „az a márka, amely a saját területén kitűnő hírnevet szerzett. A márkához kapcsolt értékek olyan érzelmi és/vagy kézzelfogható előnyöket nyújtanak, melyeket a fogyasztók elvárnak és elismernek” - olvasta fel a főigazgató, majd átnyergelt a mindenkit izgató botrányra.
Mondanivalóját azzal kezdte, hogy leszögezte: nincs mitől félnie. „Tiszta a lelkiismeretem. Nem történt verbális erőszak, nem sértettem meg senkit” - húzta alá, majd felolvasta a múlt pénteki sajtótájékoztató jegyzőkönyvét.
Sinkovits Szilvia, a Jobbik-közeli Nemzeti 1 Televízió munkatársa azt kérdezte tőle: azok után, hogy nagy írók műveit provokatív és megosztó módon vitte színpadra, nem gondolja-e, hogy le kellene mondania? Alföldi erre úgy válaszolt, hogy nem, majd visszakérdezett, hogy az újságíró melyik műre gondol és melyik előadást látta, amelynek alapján ez a véleménye alakult ki. Sinkovits ekkor bevallotta, hogy nem látta a darabokat, viszont látta az „orális jelenetet”. Alföldi erre úgy reagált, hogy ajánlja, olvassa el a római színt. Az újságírónő megkérdezte: „Ön ezt egy 12 évessel megnézetné?”. „Meg bizony” - hangzott Alföldi válasza, majd hozzátette: „önnek pedig kívánok ilyen orális szexet, innentől kezdve egész életében” - idézte fel a rendező az akkori sajtótájékoztatón történteket, majd hozzátette: ezzel a „semmit” kívánta az újságírónőnek, ugyanis a darabban nincs szex. Továbbá nem használt obszcén kifejezéseket, az „orális szót” is az újságírónő hozta fel. Az igazgató kiemelte: a Nemzeti Színház 14 éven felülieknek ajánlja Az ember tragédiáját, hiszen Madách művét középiskolában tanítják - elmehet rá egy 12 éves gyerek, de nem fogja érteni.
Alföldi felolvasta Madách instrukcióit a római színhez:
„Rómában. Nyílt csarnok istenszobrokkal, díszedényekkel, melyekben illatok égnek, kilátással az Appenninek felé. - Középen terített asztal három lecticával. Ádám mint Sergiolus, Lucifer mint Miló, Catulus, mind megannyi kéjenc, Éva mint Júlia, Hippia és Cluvia kéjhölgyek ledéren öltözve dőzsölnek. Egy emelvényen gladiátorok harca foly, rabszolgák állnak parancsra készen, fuvolások zenélnek. Alkony, később éj.”
A Nemzetiben mindez fürdőruhában történik, stilizálva - Pörzse Sándor állításával ellentétben nincs benne meztelenkedés. Ezek után szemelvényeket olvasott fel az elmúlt hét hónap történéseiből, amelyeket a képviselők figyelmébe ajánlott. Pörzse Sándor, Szaniszló Ferenc és Novák Előd számos idézett mondatán kívül („Addig jár a köcsög a kútra, amíg el nem törik”, az „Alföldinek már a szerencse sem mer hátat fordítani”) Alföldi szerint Novák a kuruc.infóra telefonszámait és emailcímeit is kitette. A jobbikos képviselő még a kulturális és sajtóbizottság ellenőrző albizottságának elnökeként fenyegette meg Alföldit levélben, amiért nem válaszolt a kuruc.infón kapott sértegető és fenyegető levelekre - emlékeztetett a rendező.
Alföldi közölte, Bolgár György műsorában Pálffy István KDNP-s politikus kifejtette, mit vár a Nemzeti Színháztól: legyenek klasszikus magyar darabok, kortárs írók műveinek feldolgozásai, kapjon szerepet a világirodalom, de emellett kísérleti színház is legyen, valamint a nézők olyan előadásokra is vágynak, melyek „látványosak, vagyis igazi show”. A jelenlegi repertoár itt tekinthető meg.
Újságírók kérdésére ezúttal nem válaszolt, lesétált a színpadról, anélkül, hogy bárkit is pocskondiázott volna akár egy szóval. Blaskó Péter „védőbeszéde” és kérése Réthelyi Miklóshoz, hogy fontolja meg Alföldi leváltását, gyakorlatilag felesleges volt. Mégis, a jobboldali elköteleződéséről ismert színész, aki a Tragédiában az Úr szerepét alakítja elmondta: ugyan nem egyezik a világnézetük, mégis kiállt Alföldi mellett, mert elismeri a munkáját.