Több ezer Airbus gépet kellett azonnal leállítani egy szoftverhiba miatt

2025. november 29. 06:54

A szoftverhiba néhány hete kis híján emberéletekbe került.

2025. november 29. 06:54
null

Az Airbus pénteken mintegy hatezer A320-as repülőgép hívott vissza, hogy sürgősen kicseréljen egy, a napfény sugárzására érzékeny vezérlőszoftvert, azt követően, hogy október végén incidens történt az egyik ilyen gépen az Egyesült Államokban – számolt be a BBC.

Az európai repülőgépgyártó közleményében arról írt, hogy miután elemezték a technikai problémát, minden ügyfelüket, aki üzemeltette ezt a szoftvert, arra kértek, azonnal állítsa le a járatokat.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Orbán győzelme, ukrán hadikölcsön, felbomló EU – itt az évadzáró Mesterterv

Orbán győzelme, ukrán hadikölcsön, felbomló EU – itt az évadzáró Mesterterv
Tovább a cikkhezchevron

A szóban forgó incidens október 30-én történt a JetBlue légitársaság egyik járatán, amely a mexikói Cancúnból a New York-hoz közeli, Newarkba tartott. A gépnek kényszerleszállást kellett végrehajtania a floridai Tampában. A technikai probléma a Mexikói-öböl felett, utazómagasságban jelentkezett, amikor a gép hirtelen, a pilóták beavatkozása nélkül, lefelé fordult. Ezt követően azonnal kényszerleszállást hajtottak végre. A tampai tűzoltók akkor az amerikai médiának azt nyilatkozták, hogy sérültek is voltak az utasok között.

A vizsgálat során kiderült, hogy 

„az intenzív napfény károsíthatja a repülésvezérlő rendszerek működéséhez elengedhetetlen adatokat”

 – írta közleményében az Airbus. A legtöbb repülőgép esetében a szoftver cseréje az előző verzióra „néhány órát” vesz csak igénybe, de mintegy ezer repülőgép esetében a hardver cseréjére is szükség lesz, „ami hetekig tart majd” – idézett egy illetékest az AFP francia hírügynökség. A meghibásodott szerkezet a magassági kormány és a csűrőlapok mozgatásáért felelős számítógép (elevator aileron computer - ELAC), amelyet a francia Thales gyártott. Az Airbusnak ez a beszállítója azt közölte az AFP-vel, hogy nem felelős a problémáért. A működést egy olyan szoftver biztosítja, amely nem a Thales felelőssége - jelezte az elektronikai vállalat. Az Airbus nem nevezte meg a céget, amely tervezte és frissíti ezt a szoftvert.

(MTI)

Nyitókép: PASCAL PAVANI / AFP

 


 

 

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pandalala
2025. december 01. 22:16
hümm, érdekes, ha ez tényleg pontosan így van, akkor a régebbi szoftver verzió jobban tudja kezelni a napkitöréseket ... hááát ... :rolleyes: ,, :: vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2025/12/repulogep-szoftverfrissites-airbus-napkitores
Válasz erre
0
0
pandalala
2025. december 01. 11:34 Szerkesztve
" an A320 Family aircraft has revealed that intense solar radiation may corrupt data critical to the functioning of flight controls. " (*) Na most, ez több módon lehetséges: 1. az érzékelő szenzorok pl. hibásan működhetnek ilyen esetben 2. az adatok a mikroprocesszorba jutás előtt sérülnek meg valahogy ... (pl. hibás AD (analóg-digitál) átalakítás) ... 3. maga az adatfeldolgzó mikroprocesszoros egység hibázik ilyenkor, ami praktice hardware hiba, nem szoftver hiba 4. és esetleg az is elképzelhető, hogy a szoftver nincs felvértezeve az ilyen hibás adathalmaz feldolgozására ... Ez utóbbi az ami tisztán szoftver hiba lehet, márha egyáltalán logikailag megbízhatóan megoldható az tisztán szoftveresen .. ;) Sz'al (mi) nem tudunk praktice semmit, kár megpróbálni ennyi infóból messzemenő következtetéseket levonni!! .... :-) (*) airbus.com/en/newsroom/press-releases/2025-11-airbus-update-on-a320-family-precautionary-fleet-action
Válasz erre
0
0
stormy
2025. november 30. 07:38
"a napfény sugárzására érzékeny vezérlőszoftvert," fogyatékos kretének. vegyetek mér fel valakint akinek 70-nél több iq-ja van. nem napfény sugárzására hanem a napszérlre érzékeny szenzorról van szó. és még csak nem is szenzor hibás hanem az adatfelolgozó program.
Válasz erre
0
1
survivor
2025. november 29. 18:00
Kiba 1x ű. NE elektronika vezessen. Legyen 2 pilóta, es kapcsoljanak ĶEZI VEZERLESRE,B+ !
Válasz erre
0
3
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!