A horvátok minden eszközt bevetnek Magyarország ellen: Ursula von der Leyenhez fordultak az olajszállítás miatt

2025. október 08. 07:00

A szerdai tárgyalások tétje hogy Magyarország és Szlovákia olajellátása a horvát Adria vezetékre épülhet-e vagy továbbra is a Barátság marad az olcsóbb és biztosabb útvonal.

2025. október 08. 07:00
null

A Janaf és a Mol szerdán kezdi meg tárgyalásait az Adria vezeték jövőjéről, miközben vitatott hogy a rendszer képes-e biztonságosan ellátni Magyarországot és Szlovákiát egyszerre – írta meg a Világgazdaság.

A két cég közt lévő vita középpontjában az ellátásbiztonság és a kapacitás kérdése áll. A Janaf azt állítja, hogy az Adria vezeték évente akár tizenöt millió tonna olajat tud szállítani. A Mol szerint azonban ez nem bizonyított, a rendszer pedig legfeljebb kiegészítő szerepre alkalmas. Magyarország inkább előnyben részesítené az orosz olajat a Barátság vezetéken keresztül. 

Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök kedden bejelentette, hogy a két vállalat szerdán egyeztet. Mint fogalmazott, a Janaf díjai összhangban vannak más európai olajvezetékek áraival, és szerinte a hálózat alkalmas Magyarország és Szlovákia párhuzamos ellátására.

A Mol azonban közölte, hogy a Janaf még nem nőtt fel a feladathoz, ezért az Adria vezeték tartósan és megbízhatóan sem a százhalombattai, sem a pozsonyi finomítót nem tudja kiszolgálni. 

A lap szerint ezt az érvelést Orbán Viktorral folytatott megbeszélése után Donald Trump amerikai elnök is elfogadta, miután korábban az orosz olajról való leválást sürgette Európában. A két cég közös kapacitásteszteket is végzett, de az eredmények értelmezése ellentmondásos. A Mol szerint bebizonyosodott, hogy az Adria vezeték nem képes biztonságosan ellátni Magyarországot és Szlovákiát, a horvát fél viszont ennek ellenkezőjét állítja. 

Az ügy a múlt hónapban az Európai Bizottság sajtótájékoztatóján is felmerült. A testület jelezte, hogy figyelemmel kíséri a fejleményeket, mert az Adria vezeték fontos szerepet kaphat a magyar és a szlovák ellátás diverzifikálásában, ami illeszkedik a RepowerEU céljaihoz.

Plenkovic elmondta, hogy egyeztetett Ursula von der Leyennel az Európai Bizottság szakértői véleményéről, és hozzátette, hogy a tranzitdíjban is nyitott a kompromisszumra. Jelezte, hogy nagyobb lekötött mennyiség és hosszabb futamidő esetén alacsonyabb díj is elképzelhető. A Bloomberg értesülései szerint Hernádi Zsolt, a Mol vezérigazgatója egy iparági konferencia margóján megerősítette, hogy a szerdai egyeztetés megtörténik.

Az uniós vezetők koppenhágai informális találkozóján a kérdés Orbán Viktor és Plenkovic között is vitát váltott ki. A magyar miniszterelnök később azt mondta, hogy a nézetkülönbségek kezelhetők, de Magyarország nem kíván változtatni energiastratégiáján, mert a tengeri olaj drágább az orosznál, a tranzitdíj pedig tovább növeli a terheket, így az átállás kétszeres veszteséggel járna.

Nyitókép: ROMEO BOETZLE / AFP

***

Ezt is ajánljuk a témában

Összesen 87 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
georg57
2025. október 09. 14:34
Nem szabad megbízni a horvátok patkány módon viselkednek velünk így köszönik meg az eu belépési segítséget nekünk.
Válasz erre
0
0
Felvidéki MAGYAR
2025. október 09. 06:43
Mocskos délszláv cigány banda! Ezeket is kár volt támogatni a délszláv háborúban! Az is hülye, aki oda megy nyaralni!
Válasz erre
0
0
asus66
2025. október 08. 11:38
Adria vezeték ,folyamatos szívatási lehetőség, másik részről remek bevételi forrás .
Válasz erre
3
0
remi
2025. október 08. 11:20
Ez a cikk tele van hülyeségekkel. Egyrészt TÉNY, hogy az adria NEM képes ellátni, legalábbis a jelenlegi kapacitás mellett, bennünket és a szlotákokat. TÉNY, hogy a bővítést a horvátok évek óta akadályozzák. TÉNY, hogy a tranzitdíj kábé semmivel sincs "összhangban", már most is kirívóan magas és nemrég nyíltan kijelentették, hogy még ezt is a háromszorosára akarják emelni, rögtön ahogy monopolhelyzetbe kerülnek. Ezenkívül TÉNY, hogy az arab olaj alapjáraton is drágább mint az ural és ehhez jön a hajóztatás ÉS a tranzitdíj ktsg-e. Ezenkívül TÉNY, hogy az arab olajból jóval kevesebb dízel nyerhető ki és még sorolhatnám. Ezzel együtt a jó megoldás az lenne, hogy minél több irányból tudjunk olajat venni, minél nagyobb tartalékkapacitásokkal kiesések esetére (mármint egy ideális világban, ami persze soha nem létezett és soha nem is fog). De érdekünk fűződne pl. ahhoz is, hogy vehessünk pl. (az uralhoz hasonló) iráni olajat, de ugye az is embargó alatt van.
Válasz erre
8
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!