A kutató hangsúlyozta, hogy az amerikai egyetemeken az ideológiai egyöntetűség normává vált, ami elfojtja a nyílt vitát.
Míg a korábbi generációk természetesnek vették a nézeteltéréseket, és azokat az akadémiai diskurzus részeként kezelték, a mai környezetben a diákok és az oktatók egyre nagyobb nyomás alatt állnak, hogy alkalmazkodjanak az uralkodó nézetekhez, gyakran elhallgattatva az eltérő véleményeket.
Katz figyelmeztetett arra, hogy az egyetemeknek elkötelezettnek kell maradniuk az igazság keresése mellett, és óvott a szubjektív értelmezések, például a „saját igazságom”, egyébként magyarul is bizarrul hangzó fogalmának terjedésétől.
„Ha az igazság pusztán személyes és relatív értelmezéssé válik, az végül minden jelentőségét elveszíti” – érvelt.
Katz kiemelte a felsőoktatás egyre növekvő bürokratizálódását is, és rámutatott arra, hogy az irodauralom terjeszkedése gyengítette az akadémiai integritást. Felhívta a figyelmet az oktatási színvonal csökkenésére és a politikai ideológia egyre növekvő szerepére az egyetemeken. Hivatkozott egy friss Harvard-felmérésre, amely szerint az oktatók csupán 2,9%-a vallja magát konzervatívnak. Katz szerint ez az egyensúlyhiány elfojtja a szellemi sokszínűséget és elősegíti a „csordamentalitást”.