Az iskola mint politikai küzdőtér – ki neveli a jövő választóit?

2025. február 07. 22:55

Egyre több kutatás megerősíti az iskolák átalakulását a tudásátadásól az ideológiai nevelés irányába.

2025. február 07. 22:55

A modern politikai megosztottság már nem kizárólag társadalmi osztályok mentén húzódik, hanem egyre inkább az iskolai végzettség válik a választói magatartás meghatározó tényezőjévé – írta elemzésében Joanna Williams, az MCC vendégoktatója. A kutató szerint egy tendencia világosan kirajzolódik:

minél magasabb végzettséggel rendelkezik valaki, annál nagyobb eséllyel szavaz „progresszív” ügyeket támogató, globalista pártokra

Ezzel szemben az alacsonyabb iskolai végzettségűek körében a populista és nacionalista irányzatok élveznek nagyobb népszerűséget. Az eltérés számos választási eredményben is visszaköszön. A 2016-os brit Brexit-népszavazás során az egyetemi végzettségűek háromnegyede az Európai Unióban maradásra voksolt, míg a képesítés nélküli szavazók 65 százaléka a kilépést támogatta. Az ausztrál Indigenous Voice referendum és a 2024-es amerikai elnökválasztás hasonló trendeket mutatott: a diplomások nagyobb eséllyel álltak ki a „progresszív” oldal mellett, míg az alacsonyabb végzettségűek a konzervatív jelöltekre szavaztak. Magyarországon a Fidesz a legnagyobb támogatottságot az alacsonyabb végzettségűek körében élvezi, míg a magasabban képzettek körében a baloldali pártok népszerűbbek. Ez már egy évek óta tartó tendencia, amit nyugodtan lehet globális jelenségnek is nevezni. A jelenség gyökereit érdemes elsősorban a tantermekben keresni.

A politika belép az osztályterembe

A politikai megosztottság egyik kulcskérdése, hogy a magasabb végzettség vajon természetes következménye-e a liberális értékrend elfogadásának, vagy pedig az oktatási rendszer formálja ilyenné a diákokat. Egyes kutatók szerint genetikai tényezők befolyásolják az intelligenciát, és ezáltal a politikai nézeteket is. Egy tanulmány „az eddigi legerősebb oksági összefüggést” állapította meg az intelligencia és a baloldali gondolkodás között. Azonban a baloldali eszmék fogalma folyamatosan változik:

míg korábban a szólásszabadság védelme liberális érték volt, ma egyesek szerint ez figyelmen kívül hagyja a társadalmi egyenlőtlenségeket.

A nyugati világban az oktatás egyre inkább átpolitizálódik. Új tantárgyak, mint az állampolgári és szexuális nevelés, a gyermekek világnézetének alakítását célozzák, miközben a hagyományos tárgyakat, például a történelmet és az irodalmat „dekolonizálják”. Egyes tanárok politikai aktivizmussal is összekapcsolják az oktatást, például „Gázáért folytatott böjtre” buzdítják a diákokat.

A tanulmányi siker ára

Az iskola nemcsak a tudás átadásának terepe, hanem a szocializáció színtere is. Azok a gyerekek, akik olyan közegből érkeznek, ahol az értékrend összhangban van az oktatási intézmények által képviselt normákkal – jellemzően a középosztály gyermekei –, könnyebben illeszkednek be, tanulmányi sikereikhez pedig pozitív visszacsatolás társul. A helyes válaszok birtokában – legyen szó a migrációról, a társadalmi nemek elismeréséről vagy az újrahasznosítás fontosságáról – a diákok előnyösebb helyzetbe kerülnek.

Ezzel szemben a munkásosztálybeli vagy konzervatív családokból érkező gyerekek számára az iskola inkább „re-szocializációs” helyszín, ahol nemcsak új normákat kell elsajátítaniuk, hanem saját közösségüktől is el kell távolodniuk. Amikor az iskolák feladják a kulturális örökség közvetítésének szerepét, és helyette egyfajta politikai szemléletformálásra összpontosítanak, a diákok egy örökös „nulladik év” állapotába kerülnek, ahol az oktatás célja már nem a tudás, hanem az ideológiai beilleszkedés.

„Mire felnő, woke lesz?”

Egy átpolitizált oktatási rendszerben a végzettség már nem pusztán tanulmányi eredményt tükröz, hanem azt is, hogy valaki mennyire képes alkalmazkodni a „woke” értékrendhez. Az iskolarendszer így nem az intelligencia genetikai adottságai miatt termeli ki a baloldali gondolkodású diplomásokat, hanem a hosszú évek alatt elsajátított ideológiai elvárások eredményeképpen. Mindazonáltal a fiatalok körében egyre nagyobb az ellenállás az oktatási rendszer politikai formálásával szemben. 

A legutóbbi választási eredmények és közvélemény-kutatások azt mutatják, hogy a Z generáció tagjai, azaz az 1997 és 2012 között születettek egyre inkább eltávolodnak az oktatási intézmények által közvetített „progresszív” gondolkodásmódtól. Az iskolák és egyetemek ideológiai nevelési szándéka tehát nem biztos, hogy a várt eredményt hozza – sőt, lehet, hogy éppen ellenkező hatást vált ki.

Nyitókép: Mandiner-archív

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csakegyittlako
2025. február 10. 15:57
Arra azért gondolni kellene, hogy öregszik az ország. Ha ez a mostani generáció nyugdíjba megy, akkor bajok lesznek. Ha mindenki tanul, és főnök akar lenni, ki fog dolgozni? Egy melósra jut majd 5 ilyen olyan vezető? Free-1 itt alább jól leírta.
free-1
2025. február 08. 08:36
Én inkább úgy tapasztalom, hogy mindenkit nyomnak, agitálnak a felsőoktatásba miközben hatalmas a túlképzett, inproduktív fiatal réteg és kevés a kétkezi szakmunkás, kékgalléros. Az asztalos és kőműves és vasesztergályos is ember. A svájciak ezt érdekes mód tudják: Észak-Olaszországból az összes vasesztergályost elszívják dupla észak-olasz fizetést kínálva! Akkor mért csodálkozunk azon ha kimegy a magyar nyugatra. Az EU a piac és munkaerő miatt nameg a hitelkihelyezés (önkéntes, szabadon választott rabszolgasors, a fizetés-munkaidő-élet 40-60%-nak átengedése az új gazdának....) miatt kellünk. Már 1996-ban Angliában arra panaszkodtak, hogy minden házi orvos elment az USA-ba, már akkor pakisztáni és indiai házi orvos voltak. Mindenki tudta nyugaton: Kelet-Európa munkaerdő aranybánya. Ausztria is kapott sok ezer orvost, mérnököt, munkásembert ingyen Magyarországtól amíg Kádárék fel nem húzták a vasfüggönyt, hogy el ne tudjon menekülni mindenki a csodálatos balos világból (diktatúrából)
Dictator
2025. február 08. 08:10
Egy értelmes gyereknek saját gondolatai vannak, nem az iskola fogja megmondani neki, hogy ő hova tartozzon.
Akitlosz
2025. február 08. 05:46
Na szóval az, hogy a magas iskolai végzettségűek mennyire "haladók" inkább attól függ, hogy az adott korszakban mi számít éppen "haladásnak", azaz, hogy kié éppen a hatalom, ki irányítja az oktatási rendszert. Ha kommunista hatalom és oktatás van, akkor a magas végzettségűek jó része kommunista lesz, ha náci, akkor náci, ha liberális, akkor liberális, ha illiberális, akkor illiberális, ha monarchista, akkor monarchista, ha stb. akkor stb. és így tovább. Miért? Életösztön, túlélési ösztön. Társas intelligencia. Az emberek többsége egyszerűen "csak" boldogulni akar az életében, felnevelni a gyerekeit, ott lenni az unokái lakodalmán. A fanatikus világmegváltó mártírjelöltek, akiknek fontosabb az "ügy", az "eszme" mindig kisebbségben vannak, nagy kisebbségben.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!