Közel egy hónapig tartott a német költségvetési válság, miután a német alkotmánybíróság november 15-én úgy döntött, hogy a Covid-19 járvány kezelésére elkülönített 60 milliárd euró fel nem használt forrás átcsoportosítása sérti az alkotmányjogot. A német kormánynak váratlanul pénzeket kellett felszabadítania, hogy kitömje a költségvetési űrt.
Ennek legújabb áldozata a német autóipar és az elektromos autók.
Mindez a felelőtlen zöldek, valamint a szélesebb kormánykoalíció döntéseinek következménye”
– mondta a Mandinernek Tóth Máté energiajogász, aki megjegyezte, hogy a költségvetési hiány épp az utópisztikus projektek és támogatások miatt jött létre.
„A alkotmánybírósági aggályok: jogállamiság, jogbiztonság, kiszámíthatóság, pontosan azok az elvek, amely elveket rendszeresen Magyarországnak szokták szegezni. Lám-lám, van söprögetni való bőven a nyugati országoknak a háza táján, hiszen saját alkotmánybíróságuk minősítette alkotmányellenesnek azt, ami ott folyik”– jegyezte meg a jogász.
Túlél-e a német autóipar?
Az első nagy kérdés Tóth Máté szerint az, hogy a támogatások leállítása után vajon megáll-e majd a saját lábán az autópiac?
„Elképesztő támogatásokat öntöttek bele. Úgy számoltam, hogy az elmúlt bő 6 évben olyan évi átlagban, nagyjából 1,8 milliárd eurós támogatást utaltak ki.
Ennek ellenére mindösszesen 1,3 millió elektromos autó van a német utakon”
– mondta a jogász.
A német kormány célkitűzése az volt, hogy 2030-ra 15 millió elektromos autót használjanak a német utakon. A támogatások miatt folyamatosan nőtt az elektromos autóeladások száma, azonban a jogász szerint akár csökkenés is jöhet 2024-ben.