Kicsit kevesebb, kicsit fájni is fog, de a miénk
A kancellár rögtön sietett leszögezni, hogy a kormány céljai nem változtak, és ki is tartanak mellette. Prioritásként a zöldátállást, a szociális kiadásokat és Ukrajna folyamatos támogatását jelölte meg, ugyanakkor azt is hozzátette, hogy ezek elérését lényegesen kevesebb pénzből tudják majd finanszírozni, mint eddig, amikor költségvetésen kívüli hitelalapokból varázsolták elő a pénzt.
Tisztáznunk kell, mit engedhetünk meg magunknak és mit nem. Ez a büdzsé tehát a csökkentésekről és a megtakarításokról szól
– mondta Scholz, utalva arra, hogy egyszerre fogják lehúzni az állami kiadásokat és remélnek több pénzt a speciális adókból.
A német adósságfékre hivatkozva a jövő évi büdzsé éppen az energiaátállás területén fog karcsúsítani, vagyis pont azon, amely a kormány – Habeck zöldgazdasági miniszter vezetésével – programjának egyik alappillérét jelentette. Csökkentik többek között a napenergia támogatási összegeit, emellett jelentősen visszahúzzák azokat az ösztönzőket is, amelyekkel eddig az elektromos autót vásárlókat segítették. Habeck szerint a döntés fájdalmas volt, de a legnagyobb volumenű átállási projektek nem állhatnak le, így kénytelenek voltak meghozni azt.
Ha már fájdalom: a kormány megszünteti azt az 5,5 milliárd eurós támogatást is, amellyel az elszabadult villamosenergia-árak miatt segítette a fogyasztókat, vagyis 2024-ben a német polgárok már a megbolydult piac szabályai szerint fogják nyitogatni a pénztárcájukat.
Pénzkutatók
Bár a részletes költségvetési tervezet csak annak véglegesítése, vagyis parlamenti jóváhagyása után áll rendelkezésre, az világos, hogy a kormány alapvetően az adók és hozzájárulási kötelezettségek növelésével kívánja betömködni a 17 milliárd eurós rést a német gazdaság furcsán manőverező hajóján.
Az energiaválság miatt a mezőgazdasági ágazatban adott fosszilis energiatámogatásokat eltörlik, ezzel párhuzamosan pedig adót vetnek ki a belföldi repülőgépek üzemanyag-fogyasztására. Az EU-s rendelet alapján fizetett műanyagcsomagolási adó 1,4 milliárd euróját igyekeznek majd egy az egyben áthárítani a gyártókra és a kereskedőkre, de a legellentmondásosabb húzás a szén-dioxid-adó emelése lesz: ez az intézkedés ugyanis mind az üzemanyag-, mind a fűtési költségeket növelni fogja.
A kormány érthető módon görcsösen ragaszkodik a nagy chipgyártók beruházásaihoz ígért összegek biztosításához, így az aláírt szerződéssel rendelkező félvezetőipari beruházások állami részéhez nem nyúlnak, ahogyan az ipari létesítmények tiszta energiára való átállásához vállalt összegeket sem bolygatják.