Luxus az asztalon, étel a kifutón – megdőlt az ételek és a divat közötti összeférhetetlenség mítosza

2023. november 19. 15:28

Ma már arra is van lehetőségünk, hogy „elfogyasszuk” a kedvenc márkánk.

2023. november 19. 15:28

Az ételek és a divat valószínűtlen párosításnak tűnik. Elsőre. Miközben a luxuscikkek fogyasztására ösztönöz, a divat régóta a soványságot dicsőíti, az ételek élvezete pedig szinte tabunak számít. Az utóbbi években azonban valami megváltozott: olyan neves divatmárkák nyitottak kávézókat és éttermeket, mint a a Prada, a Gucci vagy a Ralph Lauren. Ezeken a vendéglátóhelyeken pedig akár szó szerint is elfogyaszthajtja bárki a kedvenc márkáját.

A CNN Style összeállítáásból ugyanis kiderült: újabban az sem meglepő, ha egy divattervező szakácskönyvet dob piacra, illetve gasztronómiai magazinokban publikál cikkeket. De

ma már azon sem ütközik meg senki, ha a divatcégek vezetői kulináris alkotásaikat osztják meg a közösségi oldalaikon.

Sőt már egyedi vizsgálatok is foglalkoznak a ruhatervezés és a gasztronómia világának „mély és összetett kapcsolatával”. New York-ban pedig már kiállítás is nyílt „Étel és divat” címmel, valamint ugyanezen a címen egy kísérőkönyv is megjelent.

Ételek által ihletett kollekciók?

A CNN cikke szerint az utóbbi években az ételek ihlette kollekciók nagy teret hódítottak a kifutókon. Jeremy Scott tervező a Moschino számára például olyan darabokat álmodott meg nemrég, amelyek a McDonald's-tól a Hershey's-ig a popkultúra élelmiszermárkáinak ikonográfiáját idézik meg. De említhetnénk akár azt is, hogy 2022-ben Rachel Antonoff „pasta pufferjét” a New York Times a tél kabátjának választotta. A ruhadarabok különlegességét nevükből fakadóan is az adta, hogy különböző tészták dísztették azokat.

„Sok hasonlóság van egy tervező és egy séf között”

Mint a CNN cikke rámutat: noha az evés és a ruházkodás hétköznapi feladatok, művészi szinte is emelhetők. Elég csak a haute couture-re és haute cuisine-re gondolni. Daniel Humm, a New York-i Eleven Madison Park étterem tulajdonosa ennek kapcsán egy ízben úgy fogalmazott: „sok hasonlóság van egy tervező és egy séf között”.

Az alapanyagok minőségéről, a mesterség elsajátításáról, valamint az állandóan változó évszakok menetrendjéhez igazodó munkáról van szó” 

– idézte a lap az étteremtulajdonost.

Az éttermek kapcsán a CNN hozott egy másik példát is arra, hogy a gasztronómia és az ételkészítés fokozatosan közelednek egymás felé. Mint írták, a csúcskategóriás konyhai készülékeket gyártó Smeg például már 2016-ban partnerségre lépett a Dolce & Gabbanával. Az együttműködés keretében pedig olyan élénk színekben pompázó és citrusfélékkel díszített kézműves hűtőszekrények és sütők kerültek forgalomba, melyeket áthatott a „la dolce vita” – magyarul az édes élet – szellemisége. 

Az együttműködések növelhetik az az exkluzivitás iránti vágyat is 

Az élelmiszer- és divatmárkák közötti együttműködések ráadsásul nemcsak az egyes vállalatok identitását erősítik, és fogyasztói bázisukat bővíthetik, hanem 

az exkluzivitás iránti vágyat is növelhetik egy olyan kiskereskedelmi kultúrában, amely nagyra értékeli a limitált kiadású termékeket. 

A Puma például a Haribo édességgyártó céggel, valamint Amerika legrégebbi gyorsétteremláncával, a White Castle-lel lépett partnerségre, hogy játékos, egyedi és „Instagram-képes” tornacipőket készítsen.

Az ilyen közös munkák során piacra kerülő termékek ráadsául elég újszerűek ahhoz, hogy felkeltsék a hagyományos média érdeklődését, miközben „saját életet élnek”.

Elég  az influencerek és művészek Instagram-csatornájára gondolni, ahol azok is tudomást szerezhetnek ezekről az innovációkról, akik a kevésbé mozognak otthonosan a divat világában – írta a CNN.

Élen jár a popkultúrában a McDonald’s

A fentiekhez köthet a Trade Magazin nemrég megjelent írása is, amely arról számolt be, hogy a McDonald’s különleges csomagolással és sorozatpremierrel ünnepelte a márka popkulturális múltját. Mint a laps rámutatott: kevés olyan márka van a világon, amely több filmben, sorozatban vagy akár zeneszámban szerepelt volna, mint a Magyarországon is már több mint három évtizede megtalálató gyorsétteremlánc. 

A kampány augusztus 15-én vette kezdetét, melyben egyedi, a „Meki” vendégjátékával készült alkotásokat idéző csomagolást kaptak a népszerű termékeik. Emellett, mivel a McDonald’s különleges szerepet játszott a Marvel Studios egyik legnagyobb őszi évadpremierjében, az éttermekbe betérők a Loki 2. évadához kapcsolódó tartalmakból is ízelítőt kaphattak – írta a lap.

Az alábbi videóban ízelítő látható az étteremlánc eddigi cameo szerepeiből:

A fenntarthatóság is megjelent a divatban

Azonban nemcsak az ételmintás ruhák vagy a limitált kiadású darabok kérnek maguknak teret a divat világában. Ahogy arról nemrég a Mandiner is írt, amióta csak feltalálták a ruhákat, kifejezési formaként is használjuk őket praktikus funkcióik mellett.

Az öltözködésünkre sokszor nagy hatással van a populáris kultúra, a sportolók, zenészek, színészek és természetesen a közösségi médiában megjelenők ruházata.

Az ismert emberek gyakran nem csupán munkásságukkal próbálnak kitűnni a tömegből, az öltözködésükön keresztül is hangsúlyozzák különlegességüket. A sztárok divat iránt érdeklődő rajongói pedig követni szeretnék őket. Azonban mindezt megtehetjük környezetbarát módon is. 

Ezt is ajánljuk a témában

Régiből újat: fenntartható divat kontra luxusmárkák

Amikor a divat iránt érdeklődők kedvenc sztárjaikat újabbnál újabb kollekciókban látják, gyakran őket is elkapja a divatláz. A ruhapiaci képlet nem ilyen egyszerű: a divat követése nem az egyetlen motiváló erő az új trendek kialakulásában.

Mit ajánlanak a szakértők?

Sáhy Gábor, a Cseriti bolthálózat alapítója és Kele Ildikó, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem divat- és textiltervezés mesterszakának vezetője egyaránt azt ajánlja a divatkedvelőknek, hogy vásároljanak minőségi és időtálló darabokat, ezzel is növelve ruháik életciklusát. Mint mondják,

 mindig kétszer gondoljuk át, szükségünk van-e egy újabb darabra, mielőtt megvennénk. 

Ez a trend részben a koronavírusjárvány hatására indult el. Az utóbbi időben egyre népszerűbb használt ruhát vásárolni, ráadásul gyakran időtálló, minőségi darabokat is ki lehet fogni, amelyek – a fast fashion üzletekkel szemben – egyediek is, és izgalmasan kombinálhatók – derült ki az összeállításból.

Ezt is ajánljuk a témában

A fenntarthatóság ne divat, hanem életforma legyen – Krakkó Ákos a Mandinernek

Tavaly szeptember óta több mint 200 középiskolában van arra lehetősége a diákoknak, hogy a fenntarthatóság óra keretében innovatív szemléletmóddal gazdagodjanak. A tervek szerint rövidesen ebből a tárgyból érettségit is tehetnek. A tanmenetről, az eddigi visszajelzésekről és a Kék Bolygó Alapítvány tevékenységéről Krakkó Ákos kommunikációs vezető nyilatkozott lapunknak.

***

A nyitóképen modellek sétálnak a kifutón a csokoládét idéző ruhákban a Salon du Chocolat de Paris 2023 rendezvényen. Fotó: Dimitar DILKOFF / AFP 


 

 

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!