Az ételek és a divat valószínűtlen párosításnak tűnik. Elsőre. Miközben a luxuscikkek fogyasztására ösztönöz, a divat régóta a soványságot dicsőíti, az ételek élvezete pedig szinte tabunak számít. Az utóbbi években azonban valami megváltozott: olyan neves divatmárkák nyitottak kávézókat és éttermeket, mint a a Prada, a Gucci vagy a Ralph Lauren. Ezeken a vendéglátóhelyeken pedig akár szó szerint is elfogyaszthajtja bárki a kedvenc márkáját.
A CNN Style összeállítáásból ugyanis kiderült: újabban az sem meglepő, ha egy divattervező szakácskönyvet dob piacra, illetve gasztronómiai magazinokban publikál cikkeket. De
ma már azon sem ütközik meg senki, ha a divatcégek vezetői kulináris alkotásaikat osztják meg a közösségi oldalaikon.
Sőt már egyedi vizsgálatok is foglalkoznak a ruhatervezés és a gasztronómia világának „mély és összetett kapcsolatával”. New York-ban pedig már kiállítás is nyílt „Étel és divat” címmel, valamint ugyanezen a címen egy kísérőkönyv is megjelent.
Ételek által ihletett kollekciók?
A CNN cikke szerint az utóbbi években az ételek ihlette kollekciók nagy teret hódítottak a kifutókon. Jeremy Scott tervező a Moschino számára például olyan darabokat álmodott meg nemrég, amelyek a McDonald's-tól a Hershey's-ig a popkultúra élelmiszermárkáinak ikonográfiáját idézik meg. De említhetnénk akár azt is, hogy 2022-ben Rachel Antonoff „pasta pufferjét” a New York Times a tél kabátjának választotta. A ruhadarabok különlegességét nevükből fakadóan is az adta, hogy különböző tészták dísztették azokat.
„Sok hasonlóság van egy tervező és egy séf között”
Mint a CNN cikke rámutat: noha az evés és a ruházkodás hétköznapi feladatok, művészi szinte is emelhetők. Elég csak a haute couture-re és haute cuisine-re gondolni. Daniel Humm, a New York-i Eleven Madison Park étterem tulajdonosa ennek kapcsán egy ízben úgy fogalmazott: „sok hasonlóság van egy tervező és egy séf között”.
Az alapanyagok minőségéről, a mesterség elsajátításáról, valamint az állandóan változó évszakok menetrendjéhez igazodó munkáról van szó”
– idézte a lap az étteremtulajdonost.
Az éttermek kapcsán a CNN hozott egy másik példát is arra, hogy a gasztronómia és az ételkészítés fokozatosan közelednek egymás felé. Mint írták, a csúcskategóriás konyhai készülékeket gyártó Smeg például már 2016-ban partnerségre lépett a Dolce & Gabbanával. Az együttműködés keretében pedig olyan élénk színekben pompázó és citrusfélékkel díszített kézműves hűtőszekrények és sütők kerültek forgalomba, melyeket áthatott a „la dolce vita” – magyarul az édes élet – szellemisége.
Az együttműködések növelhetik az az exkluzivitás iránti vágyat is
Az élelmiszer- és divatmárkák közötti együttműködések ráadsásul nemcsak az egyes vállalatok identitását erősítik, és fogyasztói bázisukat bővíthetik, hanem
az exkluzivitás iránti vágyat is növelhetik egy olyan kiskereskedelmi kultúrában, amely nagyra értékeli a limitált kiadású termékeket.
A Puma például a Haribo édességgyártó céggel, valamint Amerika legrégebbi gyorsétteremláncával, a White Castle-lel lépett partnerségre, hogy játékos, egyedi és „Instagram-képes” tornacipőket készítsen.
Az ilyen közös munkák során piacra kerülő termékek ráadsául elég újszerűek ahhoz, hogy felkeltsék a hagyományos média érdeklődését, miközben „saját életet élnek”.
Elég az influencerek és művészek Instagram-csatornájára gondolni, ahol azok is tudomást szerezhetnek ezekről az innovációkról, akik a kevésbé mozognak otthonosan a divat világában – írta a CNN.
Élen jár a popkultúrában a McDonald’s
A fentiekhez köthet a Trade Magazin nemrég megjelent írása is, amely arról számolt be, hogy a McDonald’s különleges csomagolással és sorozatpremierrel ünnepelte a márka popkulturális múltját. Mint a laps rámutatott: kevés olyan márka van a világon, amely több filmben, sorozatban vagy akár zeneszámban szerepelt volna, mint a Magyarországon is már több mint három évtizede megtalálató gyorsétteremlánc.
A kampány augusztus 15-én vette kezdetét, melyben egyedi, a „Meki” vendégjátékával készült alkotásokat idéző csomagolást kaptak a népszerű termékeik. Emellett, mivel a McDonald’s különleges szerepet játszott a Marvel Studios egyik legnagyobb őszi évadpremierjében, az éttermekbe betérők a Loki 2. évadához kapcsolódó tartalmakból is ízelítőt kaphattak – írta a lap.
Az alábbi videóban ízelítő látható az étteremlánc eddigi cameo szerepeiből:
A fenntarthatóság is megjelent a divatban
Azonban nemcsak az ételmintás ruhák vagy a limitált kiadású darabok kérnek maguknak teret a divat világában. Ahogy arról nemrég a Mandiner is írt, amióta csak feltalálták a ruhákat, kifejezési formaként is használjuk őket praktikus funkcióik mellett.
Az öltözködésünkre sokszor nagy hatással van a populáris kultúra, a sportolók, zenészek, színészek és természetesen a közösségi médiában megjelenők ruházata.
Az ismert emberek gyakran nem csupán munkásságukkal próbálnak kitűnni a tömegből, az öltözködésükön keresztül is hangsúlyozzák különlegességüket. A sztárok divat iránt érdeklődő rajongói pedig követni szeretnék őket. Azonban mindezt megtehetjük környezetbarát módon is.