Mértékadó brit lap: Zelenszkijnek valószínűleg meg kell alkudnia Putyinnal – és ezt már ő is tudja
Nem csak nekünk tűnt fel, tényleg egyre kevésbé harcias Zelenszkij retorikája.
Szakértők szerint ezzel a lépéssel bár csökkenteni tudják a szankciók hatásait, teljesen megszünteti nem tudják azokat.
Elemzők úgy sejtik, hogy az oroszok több mint száz tartályhajóból álló flottát gyűjtöttek össze, hogy ki tudják játszani az olajértékesítésre vonatkozó nyugati szankciókat. Szakértők úgy gondolják, hogy ezzel a lépéssel bár csökkenteni tudják a szankciók hatását, teljesen megszünteti nem tudják azokat.
Az Európai Unió korábban kijelentette már, hogy azok a nem uniós zászló alatt közlekedő tankerek, amelyek megsértik az intézkedéseket, három hónapra lesznek kitiltva a tengeri szolgáltatásokból. A Financial Times megjegyzi, ezek a lépések vélhetően elzárják az oroszokat az olajszállítás nagy részétől, ugyanis nem lesznek olyan társaságok, melyek orosz olajat szállítanak majd.
Az üzleti lap azt írja, hogy a Kreml az új flottáját arra kívánja használni, hogy olyan országokba szállítson, mint India, Kína vagy Törökország.
Egészen biztos, hogy ezeknek a hajóknak nagy része Oroszországba kerül”
– jelezte az egyik tengeri szállítmányozással foglalkozó vállalat egyik vezetője.
Idén Moszkva eddig a feltételezések szerint 29 olajszállító tankerhajót vásárolt, melyek egyesével több mint kétmillió hordó olajat tudnak szállítani. Emellett az újonnan beszerzett, kevésbé ismert és régi hajók a suezmax osztályba tartoznak, egyenként egymillió hordót tudnak vinni.
Craig Kennedy olajszakértő szerint nagyon sok hajót adtak el az elmúlt hónapokban meg nem nevezett vevőknek és a tankerek nagy része Oroszországban bukkant fel, hogy nyersolajat vegyen fel. Állítása szerint ezek a szupertankerek túl nagyok ahhoz, hogy az orosz kikötőkbe férjenek, így kérdéses, hogy hosszú távon tudják-e majd használni őket.
Nem minden névtelen vevő által megvett hajó mögött vannak oroszok”
– mondta Kennedy.
Nyitókép: Angelos Tzortzinis / AFP