Holott ő is tudja, hogy az egyházat köti a szenthagyomány: a pápa nem jogosult bármilyen reformra, a „hitletétemény” őrzője és magyarázója, de nem megváltoztatója. A „dogmafejlődés” tana szerint pedig ugyan ki lehet bontani a tanítás részleteit, de alapvető változások nem állhatnak be abban.
A nők pappá szenteléséről például Szent II. János Pál pápa zárta le a vitát véglegesen,
ahogy azt maga Ferenc pápa is hangsúlyozta egyszer, kijelentve: „Meg vagyok győződve arról, hogy a cölibátus ajándék és kegyelem. VI. Pál, II. János Pál és XVI. Benedek nyomdokait követve kifejezetten kötelességemnek érzem, hogy a latin egyházra jellemző, döntő kegyelemként gondoljak a cölibátusra. Ismétlem: kegyelem.” Akkor a női papsággal kapcsolatban leszögezte: „A kérdésről már nem folyhat vita, mert II. János Pál végleges érvénnyel nyilatkozott.”
A német egyház egy illetékese szerint Reinhard Marx német bíboros, münchen-freisingi érsek egyszer azt találta mondani hogy „a német egyház feladata, hogy mutassa az utat a többieknek”, s bár „senki nem akar elszakadni az egyetemes egyháztól, viszont szeretnék modernizálni azt”.
Ugyanakkor ehhez pusztán a pénze van meg, a hitele és tekintélye nincs: az adójuk 8-9 százalékát az egyháznak az államon keresztül befizető