Új elmélet látott napvilágot a Mars holdjairól

2021. február 24. 16:57

Egyetlen ősholdjának kettétöréséből jöhetett létre a Mars két holdja, a Phobos (félelem) és a Deimos (rettegés) – állapították meg zürichi tudósok számítógépes szimulációkkal végzett vizsgálatok alapján.

2021. február 24. 16:57

A két holdról eddig úgy vélték formájuk és méretük alapján, hogy a Mars vonzáskörzetébe került két aszteroidáról van szó. De az a tény, hogy az anyabolygó körül annak egyenlítői síkjánál kör alakban keringenek, e teória ellen szólt. A Zürichi Műszaki Egyetem (ETH) és a Zürichi Egyetem kutatói Amirhossein Bagheri vezetésével számítógépes szimulációkat végeztek és ezek alapján egész másképpen vázolták fel a két hold történetét: eszerint a Phobos és a Deimos egy szétdarabolódott őshold maradványai.

Eredményeikről a Nature Astronomy című tudományos folyóiratban számoltak be. Emellett azt is megállapították, hogy

a Deimos jelenleg egészen lassan távolodik a vörös bolygótól, miközben a Phobos mintegy 39 millió év múlva a Marsnak fog ütközni

vagy a bolygó gravitációs ereje miatt széttöredezik.

Az 1877-ben felfedezett holdak alakja két krumplira emlékeztet, átmérőjük 22, illetve 12 kilométer, tehát a Földet kísérő Holdhoz képest aprók. A tudósok a szimulációk révén arra jöttek rá, hogy a porózus anyagból álló holdak útvonalai a múltban keresztezték egymást. „Vagyis a holdak nagy valószínűséggel ugyanazon a helyen voltak, tehát ugyanaz az eredetük” – mondta Amir Khan, az ETH geofizikusa.

A két hold születési ideje, tehát amikor egy nagyobb kőszikla a több milliárd éves ősholdat két részre szakította, a szimulációk szerint 1-2,7 milliárd éve lehetett. „A pontos időpont a Phobos és Deimos fizikai tulajdonságaitól függ” – mondta Bagheri. A tervek szerint 2025-ben egy japán űrszonda kőzetmintákat fog gyűjteni a Phobosról, amitől a kutatók azt remélik, hogy a gyűjtött adatokkal finomíthatják számításaikat.

Fotó: TOKYO INSTITUTE OF TECHNOLOGY

Akitlosz
2021. március 11. 21:48
"Zürichi Egyetem kutatói Amirhossein Bagheri Amir Khan" Már Svájcban sem svájciak élnek?
scion
2021. február 25. 08:03
"A tervek szerint 2025-ben egy japán űrszonda kőzetmintákat fog gyűjteni a Phobosról, amitől a kutatók azt remélik, hogy a gyűjtött adatokkal finomíthatják számításaikat" Elég drága hobbijuk van egyeseknek..
Bitrex®
2021. február 24. 20:39
Csak találgatás, hogy mi volt 1,0 - 2,7 (!) milliárd évvel ezelőtt a Marson. Sosem fogjuk teljes biztonsággal megtudni. Kidobott pénz az egész űrkutatás. Még azt sem tudjuk pontosan, hogy Pokorni nagyapja mit csinált 77 éve nyilasként. (ha egyáltalán az volt)
Burmin
2021. február 24. 19:09
Akkor nekünk ebben is baromi szerencsénk volt !