Zöld ipari forradalom zajlik Nagy Britanniában

2020. november 18. 07:43

Nagy-Britanniában 2030-tól megtiltják az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését.

2020. november 18. 07:43
null

Nagy-Britanniában az eddig tervezettnél tíz évvel előbb, már 2030-ban megtiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését. Boris Johnson brit miniszterelnök szerdán hirdeti meg a kormány által „zöld ipari forradalom” címmel összeállított, nagyszabású és hosszú távú gazdaságátalakítási csomagtervet. Ennek főbb pontjait szerda hajnalban ismertette a londoni kormányfői hivatal.

London már 2017 közepén bejelentette, hogy több évtizedre szóló környezetvédelmi program keretében 2040-től csak elektromos, illetve hibridüzemű autók és kisteherautók kerülhetnek forgalomba Nagy-Britanniában. A brit kormány azonban a Downing Street szerdai ismertetése szerint egy évtizeddel korábban, 2030-ban be akarja szüntetni az új benzin- és dízelüzemű személyautók és furgonok értékesítését, 2035-től pedig a hibrid meghajtásúakét is.

A kormány meghirdetett célja, hogy a brit gazdaság 2050-re nettó semleges széndioxid-kibocsátóvá váljon.

A program fő elemei közé tartozik az a célkitűzés, hogy 2030-ra minden nagy-britanniai háztartásnak tengeri szélerőművek szolgáltassák az energiát. Ennek érdekében tíz éven belül 40 gigawattra, a jelenlegi szint négyszeresére kell emelni az ilyen erőművek energiatermelését.

Nagy-Britannia a kormány szerdán meghirdetett programcsomagja alapján világelsőségre törekszik a légkörből káros szennyezőanyagokat kivonó és tároló technológiák kidolgozásában is. A célkitűzés az, hogy e technológiákkal 2030-ra évi tízmillió tonna szén-dioxidot lehessen eltávolítani az atmoszférából.

A kormány mindezek megvalósítására költségvetési forrásokból 12 milliárd font (4900 milliárd forint) beruházást tervez a következő évtizedben, és a magánszektorból ennek több mint a háromszorosát kívánja bevonni társfinanszírozás formájában.

Boris Johnson már az év elején körvonalazta a nagyszabású zöld gazdaságátalakítási program főbb elemeit azon a londoni rendezvényen, amely az ENSZ eredetileg novemberre Glasgowba összehívott 26. nemzetközi klímakonferenciáját volt hivatott előkészíteni. A konferenciát utóbb a koronavírus-világjárvány miatt egy évvel elhalasztották. A londoni Tudománytörténeti Múzeumban tartott februári rendezvényen a brit kormányfő elmondta: Nagy-Britannia 1992 óta 42 százalékkal csökkentette széndioxid-kibocsátását, miközben 73 százalékkal emelkedett a brit hazai össztermék (GDP) értéke.

Három évtizede a brit áramtermelés 70 százalékát adták széntüzelésű erőművek; ez az arány mára 3 százalékra csökkent – hangsúlyozta a brit kormányfő. A brit kormány szándéka az, hogy 2024-ben már ne működjön szénerőmű Nagy-Britanniában.

(MTI)

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
DE JÓ
2020. november 19. 02:03
Én drukkolok a jelenlegi angol kormánynak, de úgy tűnik, hogy ez most meghajlás a liberális, zöld, humán értelmiség gátlástalan vélemény terrorja előtt. Ha tíz éven belül nem tudják megoldani az 5 perc alatt 500-1000 km-es hatótávra feltöltés problémáját, akkor bukni fog a program. Jelenleg ugyanis csak az éjszakai töltés a reális. De ez csak a kertes házaknál megy, ám hogy oldják meg a sorházak meg az emeletes blokkházak előtt utcán parkoló autók esetében, az éjjel is működő munkahelyeken, a szállodáknál, stb,? 5 méterenként töltők állnak majd az egész országban? Arról nem is beszélve, hogy ehhez milyen hálózat bővítés kell a kertes házaktól kezdve mindenhol. Mennyi réz, mennyi kábel, mennyi munka, mennyi pénz kell ehhez? Ha a Magyarországon közlekedésre elhasznált kémiai energiát zömében éjszakai villamos energiával akarjuk kiváltani, akkor kb. 1,5 új Paksi Atomerőműre lenne szükség. Ez nagyjából megfelelhet az angolok személyautós energia igényének. A szélerőművek mellé sok nagy teljesítményű, és alacsony kihasználtságú földgázos pót és csúcs erőmű kell, ami drágítja az áramot. És akkor még ott van az olajhoz hasonlóan a környezet megbontásával bányászható és véges készletű lítium és kobalt, aminek a megsemmisítése vagy körforgatása is probléma. Az olaj és a gáz el fog fogyni, tehát, valami megoldás kell, de ez a dilettáns zöld erőszak nem fogja javítani az életminőséget. Én így látom.
jóember
2020. november 18. 12:11
Nagyratörő tervek. Az biztos, hogy Kína jól fog járni, az akuumlátor gyártók már dörzsölik a tenyerüket, lesz megrendelés dögivel. 2030 itt lesz pontosan 10 év múlva, vajon lesz e elég kapacitás kiépíteni az infrastruktúrát ehhez addig, szerintem kétséges. Ráadásul a háztartásokat is villannyal akarják fűteni, hűha, lehet, hogy még rézből is hiány lesz a világpiacon emiatt. Törvényt hozni persze lehet, ahhoz nem kell semmi, de, hogy aztán mi lesz az más kérdés. Borítékolni merem, hogy 2030 után nagyon meg fog emelkedni a használt autók ára Angliában.
tacsi90
2020. november 18. 09:59
atila68: igen, azt látom, hogy neked nagy a rálátásod a dolgokra, mint vidéki fidesz szavazónak. Tele vagytok, jobbnál-jobb, innovatív ötletekkel...
tacsi90
2020. november 18. 09:01
"opth:Gondolom, jogsid sincs. 30 éves momentumos fiatalként az elektromos roller a legbonyolultabb közlekedési eszköz, mellyel elboldogulsz" B-C, kb 20 éve.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!