Persze a vállalatok vetélkedésében, hogy minél eminensebb antirasszistának tűnjenek, óhatatlanul lesznek olyanok, akikre rásütik a lanyhaság vagy a képmutatás bélyegét. Itt van például hét cég listája, amelynél nem kéne fogyasztanod, „ha támogatod a Black Lives Mattert”. A Home Depot egymillió dollárt juttat egy polgárjogi szervezetnek, ez sem írja felül azonban azt a bűnt, hogy az egyik társalapítója hétmillió dollárral támogatta meg a 2016-os Trump-kampányt, és az elnök újraválasztására is áldozni tervez. A hasonló profilú Lowe’s-nak viszont fekete a vezérigazgatója, és 25 millió dollárt szán kisebbségi tulajdonú vállalkozások támogatására.
„Egyértelműnek kellene lennie, melyik barkácsboltot választod”
”– szól a következtetés. Ugyanez a cikk a L’Oréal Paris-t amiatt kéri számon, mert 2017-ben ejtették a Munroe Bergdorf nevű fekete, transznemű modellt, amiért azt írta a Facebookon, hogy minden fehér rasszista.
A Grub Street azzal vádolja a gyorséttermeket, hogy a sekélyes Twitter-posztokon kívül nem tesznek semmit a kirekesztés ellen. A bírálatokat a visszatetsző morális kérlelhetetlenség hajtja, annyiban viszont mindenképpen érdekesek, hogy rámutatnak a fokozottan woke kommunikáció és az alkalmazottak élhetetlen munkakörülményei közötti szakadékra. Egy oaklandi McDonald’s dolgozói éppen a minap kezdtek sztrájkba: miután négy munkatársuknak pozitív lett a koronavírus-tesztje, a vezetőség arra utasította őket, hogy kutyapelenkából készült maszkokat viseljenek.
Vannak persze viccesebb esetek, mint például a Lushé. A testápolási termékeket forgalmazó angol cég 2018-ben részt vett egy kampányban, amiben egy rendőrségi megfigyelési botrányra hívták fel a figyelmet. Akkor sokan bojkottra hívtak a szerintük rendőrellenes cég ellen. Mark Constantine vezérigazgató ezen csorbát próbálhatta kijavítani azzal, hogy szerencsétlen időpontban, egy nappal George Floyd halála után fürdőbombákat ajándékozott a brit utcákon szolgáló rendőröknek (állítólag akkor még nem hallott a Floyd-ügyről). A közösségi oldalakon csakhamar dühös kommentelők kezdtek hergelésbe a cég ellen, mire a vezérigazgató fülét-farkát behúzva reagált a Facebookon: „Black lives matter. Sajnálom, hogy rosszul időzített posztom mást sugallt. Tudom, hogy privilegizált helyzetben vagyok, hallgatok a visszacsatolásokra, tanulok belőlük.”
(Nyitókép: LEGO-üzletet fosztogatnak New Yorkban, MTI-Fotóbank)