Az iráni külügyminisztérium bekérette a brit nagykövetet, hogy hogy tiltakozzanak a hajó „törvénytelen és elfogadhatatlan” lefoglalása ellen. A diplomáciai lépés semmi kétséget nem hagyott afelől, hogy panamai zászló alatt hajózó és egy szingapúri cég által üzemeltetett hajó iráni tulajdonban van.
Szankciók
A Reuters brit hírügynökség által ellenőrzött hajózási adatok szerint az iráni kőolajat szállító tankhajó az iráni partoktól hajózott ki, bár az iratai szerint az olaj a szomszédos Irakból származik. Az Európai Unió 2011 óta tiltja a kőolajszállítást Szíriának, de eddig egyetlen hajót sem foglaltak le a tengeren. Az Egyesült Államokkal ellentétben az EU nem alkalmaz súlyos szankciókat Iránnal szemben.
„Most első ízben történt, hogy az EU ennyire nyilvánosan és ennyire agresszíven lépett fel. feltételezem, hogy az Egyesült Államokkal is egyeztettek, mert NATO-tagok is érintettek voltak a műveletben” – közölte Matthew Oresman, a cégeknek szankciós kérdésekben tanácsadást végző Pillsbury Winthrop Shaw Pittman jogi cég partnere. A gibraltári kormány közölte, jó alapja van feltételezni, hogy a Grace 1 a szíriai Bánjász olajfinomítójába szállított nyersolajat. A finomítót birtokló jogi személy szerepel az unió Szíria elleni szankciós listáján – közölte Fabian Picardo gibraltári főminiszter. Hozzátette, hogy a gibraltári kikötői és rendvédelmi szervei is közreműködtek a brit királyi haditengerészettel a művelet végrehajtásában.
Madridban Josep Borrell újságíróknak azt mondta, hogy Spanyolország is segített a művelet végrehajtásában, mert a hajó lefoglalása a saját vizeinek tekintett területen történt. „Megvizsgáljuk, mennyiben érinti ez a művelet Spanyolország szuverenitását” – mondta Borrell, akit a héten jelöltek az EU kül- és biztonságpolitikai főképviselője tisztségére.