Behódolás helyett nemzeti érdekérvényesítés
Nagyon is indokolt a Fidesz új kommunikációs stratégiája Magyar Péterrel szemben.
Az Európai Unió karakterét jelenleg két összefüggő politikai kérdés határozza meg Brigid Laffan szerint. Az egyik az, hogy az EU eddig függetlennek kikiáltott intézményei a jövőben mennyire fognak politikai színezetet kapni, a másik pedig az, hogy mi lesz a sorsa a csúcsjelölti rendszernek.
Brigid Laffan, a European University Institute professzora azt elemzi The European Parliament in turbulent political times című cikkében, hogy milyen politikai játszmák zajlanak az EU-s intézmények között, valamint hogy a Spitzenkandidat-vita milyen hatást gyakorolhat a 2019-es európai parlamenti választásokra.
A csúcsjelölti rendszer
Az Európai Unió az 1990-es évek elejétől vált egyre inkább a politikai hatalmak küzdőterévé. Az EU három csúcsszerve (Európai Bizottság, Európai Tanács és az Európai Parlament) folyamatosan arra törekedett, hogy minél több hatáskört vonjon magához. Ennek egyik iskolapéldája a „Spitzenkandidaten”, azaz a csúcsjelölti rendszer kialakulása. Az Európai Unióról szóló szerződés 17. cikkének (7) bekezdése kimondja, hogy az Európai Tanács, vagyis a tagállamok állam- és kormányfőiből álló testület az európai parlamenti választások eredményét figyelembe véve, minősített többséggel javaslatot tesz a Bizottság elnökének személyére az Európai Parlamentnek. Ezután az Európai Parlament tagjai többségi szavazással választják meg a jelöltet.
Érdekes fordulatot hozott a 2014-es EP-választás, mivel a képviselők kitalálták, hogy minden európai parlamenti párt nevezzen meg már a kampány alatt egy kvázi listavezetőt, aki egyúttal a párt jelöltje lesz a Bizottság elnöki tisztségére. Ők lettek a csúcsjelöltek (Spitzenkandidaten), és innen jön a folyamat elnevezése is – írja Laffan. Ezzel tehát olyan szoros és közvetlen kapocs alakult ki az EP és a Bizottság között, amely felülírta a korábban bevett gyakorlatnak számító kiválasztási eljárást. A csúcsjelöltek aktívan részt vettek a kampányidőszakban, s még televíziós vitát is rendeztek számukra 2014-ben. Érdekesség, hogy az élénk politikai „hadviselés” ellenére is csak a szavazásra jogosultak 43,9 százaléka vett részt az európai parlamenti választásokon.
Spitzenkandidat-módszer kritikája
A csúcsjelölti eljárás a mai napig megosztó témának számít az EU berkein belül, illetve az akadémikusok körében egyaránt. A Spitzenkandidat-módszer támogatói azzal szoktak érvelni, hogy a folyamat sokkal nyíltabb, átláthatóbb és kiszámíthatóbb. Az Európai Tanács a korábban megszokottakhoz képest már nem zárt ajtók mögött dönt, hanem az egész kampányidőszak során lehet tudni, hogy az egyes parlamenti pártok kit látnának szívesen az Európai Bizottság elnöki pozíciójában. A kiszámíthatóság miatt az elnök legitimációja is növekszik, valamint szerves kapcsolat alakul ki a Bizottság és a Parlament között – fogalmaz a professzor.
Brigid Laffan szerint azonban ez az újfajta rendszer sem oldja meg az Európai Unió demokratikus deficitjét, mivel a döntés lehetősége most sem a választók kezében van. Ezenfelül a nemzetállamokban legitim módon megválasztott tagállami vezetők sem szólhatnak bele a folyamatba, hiszen a Parlament kvázi előzetesen megkerüli az Európai Tanácsot a jelölési eljárással. Az is jól kivehető a professzor álláspontja szerint, hogy jellemzően a legnagyobb tagállamok és bizonyos pártelitek döntenek a jelöltek személyéről, ezzel is háttérbe szorítva a kisebb EU-s országok érdekeit.
Bevált gyakorlattá válhat a csúcsjelölti rendszer
A cikk szerzője úgy látja, hogy a csúcsjelölti módszer még jobban megerősítette az elnök pozícióját a Bizottságban, illetve erőteljes politikai színezetet vitt az eddig független alapelvek mentén működő szervezet életébe. Laffan szerint a Juncker-féle Bizottság is már inkább egyfajta politika Bizottság volt, mintsem egy tagállamoktól és politikától független jogszabályjavaslatokat kidolgozó testület. A professzor arra is rávilágít, hogy ha az EP képes lesz arra, hogy 2019-ben is saját kezébe vegye a csúcsjelölti eljárás irányítását, s ezzel közvetett módon a bizottsági munka befolyásolását, akkor a későbbiek során már bevett gyakorlattá válhat a Spitzenkandidat-rendszer.