Louis Brandeis nem sokkal a Harvard Egyetem elvégzését követően többedmagával nyitott ügyvédi irodát Bostonban. Hamar kiderült azonban, hogy jóval többre vágyik annál, mint amit a hagyományos ügyvédi munka nyújthat számára. A sokszínű és innovatív politikai gondolatvilága miatt az „Egyesült Államok Athénje”-ként ismert Boston pedig kiváló helyszínt és légkört biztosított ahhoz, hogy egy tágabb perspektívából és kritikusan szemlélhesse a 19. század végi Egyesült Államokat jellemző fejlődést, illetve az ország előtt álló kihívásokat. Ennek során pedig az elsők között volt, akik megkérdőjelezték az elit által egyértelmű sikerként láttatott ipari forradalom gazdasági és társadalmi következményeit. Egyfelől aggodalommal figyelte, ahogyan az egyre nagyobbra dagadó mamutvállalatok egész iparágakat gyűrtek kizárólagos uralmuk alá. Másfelől pedig félelemmel töltötte el, hogy a legfelső bíróság egyre több olyan jogot olvas ki az alkotmányból, amelyek a vállalatokat védik az állam közpolitikai szabályozásaival szemben. A kaliforniai egyetem tanára, Adam Winkler nemrég napvilágot látott kutatása szerint pedig Brandeis kritikája annak idején igencsak helytálló volt, ugyanis a legfelső bíróság előtt lényegesen többször szerepeltek a jogvédelmet kérő vállalatok, mint a szegény vagy marginalizálódott rétegek, így például az afroamerikaiak. Találó megfogalmazása szerint „az amerikai alkotmányt egy időben meghódították a nagyvállalatok”. Louis Brandeis emellett kételyét fejezte ki azzal kapcsolatban is, hogy a tőke ilyen erős koncentrációja, vagyis a „big business” jelensége akár a gazdasági hatékonyság, akár a fogyasztók és a munkavállalók javát szolgálná. Ezt a félelmét támasztotta alá éppen Henry Ford és az általa alapított Ford üzemmel kapcsolatban, szintén az amerikai bíróságok által éppen egy évszázada kimondott, de mind mai napig világszerte érvényesülő alapelv, miszerint a vállalatnak nincsenek társadalmi kötelezettségei, egyedül a tulajdonosok érdekeit kell szolgálniuk. Álláspontja szerint a kötelezettségek nélkül egyre bővülő vállalati jogosítványok a tőke olyan koncentrációjához vezetnek, amely a társadalmi szabadság és a demokrácia, valamint az egyéni boldogulás lehetőségének hagyományos amerikai értékeit erodálja.
Ez az a politikai alapgondolat, amelyet Brandeis felkarolt. Mivel a kisvállalkozásokat, munkavállalókat és szakszervezeteket képviselő ügyekért többé már nem fogadott el díjazást, így „people’s attorney”, vagyis a nép ügyvédje és a „Robin Hood of the law”, vagyis a jogélet Robin Hoodja elnevezések ragadtak rá az idők során. Emellett pedig ez a „pro bono”, vagyis ingyenes eljárás nyújtott lehetőséget arra is, hogy a megbízótól valamelyest függetlenedve egyfelől az ügyben rejlő nagyobb közérdekű kérdést is képviselhesse, másfelől pedig beléphessen a közpolitika alakításának világába. Nem csoda tehát, hogy az akkortájt uralkodó üzleti elit nem nézte jó szemmel Brandeis törekvéseit. Azon túl, hogy anyagi érdekeik közvetlen veszélyeztetését látták törekvésében, külön bosszúságot okozott nekik azzal, hogy nyilvánosan vonta kérdőre őket olyan morális jellegű kérdésekben, mint a gyermekek vagy a nők sanyarú körülmények közötti dolgoztatása, a biztonsági előírások rovására menő profitéhség, a tisztességtelen szerződési feltételek elterjedt alkalmazása, a közvélemény megtévesztésének és a piacok manipulációjának általánossá vált gyakorlata, valamint a jövedelemelosztás feltűnő egyenlőtlensége. Tükröt tartott tehát a 19. század végi uralkodó üzleti elit elé, amellyel egyidejűleg ki is mondta azt a lesújtó ítéletet, miszerint „rablóbárókká” váltak, és nem érnek fel az országot az alapításakor meghatározó értékrendhez és ideákhoz. Louis Brandeis megélte, ahogyan az 1929-es gazdasági világválság a tőke koncentrációjával kapcsolatban megfogalmazott aggályait mind visszaigazolta. A válságból kiutat mutató New Deal egyik szellemi atyjaként megélte ugyanakkor azt is, amint elképzelései alapján a vállalati működést erősebben szabályozó törvények születnek.
Louis Brandeis öröksége, valamint az általa feltárt dilemmák azonban közel sem csak a múlthoz tartozó, lezárt kérdések, hanem elevenen élnek a jelenkor világában is. Így tetten érhetők a 2008-as amerikai pénzügyi válságban, de már semmiképpen sem korlátozhatók a tengerentúli világra. Az elmúlt fél évszázad alatt ugyanis a világ a gazdasági globalizáció győzelmének lehetett tanúja, amely a neoliberális gazdasági eszmét meghirdető „washingtoni konszenzus” égisze alatt folyamatosan terjeszkedett. Ez pedig az integrálódó piacokon kívül a transznacionális vállalatok megjelenését és megerősödését jelentette, amelyeket a 19. századi elődeiktől csak az különböztet meg, hogy nem egyetlen országban törekszenek egész iparágakat kizárólagos uralmuk alá vonni. Immáron tehát már nem csak az amerikai alkotmány, hanem a nemzetközi jog alapján igyekszenek egyre nagyobb védelmet elérni az államokkal szemben. A transznacionális vállalatok megalkották a saját maguk „autoritását”, amely a világszerte elterjesztett és elismertetett magántulajdon, a szerződés szabadságának szentségén, illetve ezek nemzetközi jogi védelmén alapszik. Robert Gilpin, az amerikai Princeton Egyetem professzorának megfigyelése szerint az „államközpontú” világ szépen lassan „piacközpontúvá” vált egy olyan hatalmi átformálódás során, amelyben a transznacionális vállalatok könnyen a közpolitika formálóivá léphetnek elő. Mindezt pedig egy globális méretű „race to the bottom”, vagyis közpolitikai és közérdekvédelmi színvonalromlást eredményező verseny jelensége kíséri. Ennek során az államok arra kényszerülnek, hogy fogyasztóik, munkavállalóik, kisvállalkozóik és végső soron pedig a saját lakosságuk és környezetük érdekeit védő gazdasági szabályozásaikat gyengítsék azért, hogy olyan kedvezményeket kínálhassanak, amelynek eredményeként végül ők adhatnak otthont a transznacionális vállalati működés egy-egy szeletének.