Tíz repülőtér és sok millió utas bánhatja: drasztikus lépésre készül a Ryanair
A francia kormány a repülőjegyek után fizetendő adó háromszorosára emelését tervezi.
Többek között az uniós tagsággal járó jogi és gazdasági környezet, valamint az innovációs törekvések hiánya miatt az Air France egyre jobban kiszorul az európai légiforgalmi versenyből.
A 2004-ben egyesült Air France-KLM holdingcsoport sokkal magasabb árfekvéssel dolgozik, mint a „fapados” európai légitársaságok (Ryanair, EasyJet). Ezek az olcsóbb társaságok – élve az EU adta szabadságokkal – több, de kisebb méretű irodát és repülést kiszolgáló infrastruktúra-hálózatot tartanak fenn Európa több államában. Az EU erre lehetőséget biztosít, amit a fapadosok ki is használnak. A fapadosok ugyanis olcsóbb városok olcsóbb repülőterein üzemeltetik központjaikat, míg az Air France-KLM értelemszerűen párizsi székhelyű légitársaság. Ezért a cég a magasabb árak ellenére sem tud nyereségesen működni, ráadásul a kisebb légitársaságok egyre népszerűbbek az utasok körében.
Az Air France-KLM a nagyobb profittal kecsegtető keletre tartó járatokat tekintve az Emirates Airline-al és a Qatar Airways-zel sem tudja felvenni a versenyt utasszám, célállomás és repülőgép-állomány terén sem. Az Air France-KLM helyzetét súlyosbítja az is, hogy a légitársaság nemcsak a Charles de Gaulle nemzetközi reptér használatáért fizet borsos árat, hanem európai szinten is kimagasló munkáltató által fizetett béradót köteles befizetni a francia államkasszába.
Az unió alapelveinek számító letelepedés és szolgáltatásnyújtás szabadsága olyan versenyhelyzetet teremt a térségben, amely képes arra, hogy a nem fejlődő, nem rugalmas cégeket hamar maga alá gyűrje. A Bloomberg szerzői szerint egy innovatív reformfolyamattal és az új elnök-vezérigazgatóval, a frissen kinevezett Ben Smith-szel még van esélye a francia-holland légitársaságnak visszakapcsolódni az európai légiforgalmi versenybe.