Az ország esik szét, a miniszterelnök meg sehol – kiakadt a brit lap
Keir Starmer szerintük a nemzetközi politika kaszása.
Félbeszakadt hétfőn az Air France üzemi tanácsának ülése, amelyen a következő két évre tervezett, 2900 állás megszűnését előirányzó akciótervet tárgyalták volna, miután több száz dolgozó tört be a terembe és inzultálta a cég jelenlévő vezetőit.
A dolgozók Alexandre de Juniac, az Air-KLM elnök-vezérigazgatója és Frédéric Gagey, az Air France vezetője lemondását követelték. Az ülésen résztvevő Gagey kimenekült a teremből. Egy szakszervezeti vezető elmondása szerint Xavier Broseta humánpolitikai igazgató félmeztelenül távozott, miután letépték az ingét és majdnem meglincselték, és két másik vezető is szakadt ingben hagyta el az Air France székházát. A vezetőség a fizikai erőszak miatt feljelentést kíván tenni, az egyeztetést elnapolták.
Ismét leépítésekre készül a cég
A francia légitársaság egy évvel történetének leghosszabb pilótasztrájkja után készül ismét álláshelyek megszüntetésére. A szakszervezetek korábban nem fogadták el, hogy a légitársaság fizetésemelés nélkül növelje a pilóták munkaidejét, sztrájkfelhívásuk viszont nem okozott nagyobb fennakadásokat. 2012 és 2014 között már 5500 munkahelyet szüntetett meg a légitársaság, s a következő két évben ismét 2900 állás felszámolására készül: 300 pilóta, 900 légikísérő, a földi személyzetnél pedig 1700 ember állása szűnhet meg. Most először tényleges elbocsátások is lehetnek, korábban csak az önkéntesen távozók és a nyugdíjba vonulók munkahelyeit szüntették meg.
Az elbocsátásokkal párhuzamosan járatok is megszűnhetnek, miután a tengerentúli útvonalak fele deficitesen működik, a 107 repülőgépből álló flottából pedig 14 eladására készül az Air France. Több mint húsz útvonalon járatritkításokat is tervez a légitársaság 2016-ban, India és Délkelet-Ázsia irányában pedig öt járatot teljesen meg kíván szüntetni. Az Air France-KLM vezetősége csütörtökön hagyta jóvá az átszervezési tervet, miután a pilótákkal folytatott tárgyalások kudarccal végződtek.
Nőtt az állami tulajdon
A vezetőség azt kérte tőlük, hogy évente 100 órával repüljenek többet fizetésemelés nélkül, és mondjanak le pihenőnapjaik egy részéről. Ezt a szakszervezetek egyhangúlag elutasították. A szocialista kormányzat az elmúlt napokban többször is felelős magatartást kért a tárgyaló felektől, de elsősorban a pilóták többségi szakszervezetét, az SNPL-t bírálta hajthatatlan álláspontja miatt.
A szakszervezet viszont a vezetőséget vádolta azzal, hogy árgyalási paródiát mutatott be. Az állam az idén 17,6 százalékra növelte részesedését az Air France-KLM-ben, amely Európa második legjelentősebb légitársasága.