Aki vállalhatatlanul soknak tartja, hogy heti 60 percben egy közösség tagjaként ünnepelje a feltámadást, miért akarná hinni, hogy jó lenne neki halála után örökké együtt ünnepelni az üdvözültek közösségének tagjaként, akik között ráadásul ugyanúgy akadhat egykori fideszes és egykori dékás is?
Miközben a pünkösd pont arról szól, hogy jövője nem az efféle szemezgetésnek, lagymatagságnak és másokra mutogatásnak van. Mert hogyan is történt az egész ott és akkor, Jeruzsálemben? Az apostolok „mindannyian egy szívvel, egy lélekkel állhatatosan imádkoztak” (tehát nem úgy, hogy „amikor és ameddig hangulatom van hozzá, és kizárólag azzal, akivel politikailag egyetértek”), mire egyszer csak eltöltötte őket a Szentlélek. Péter erre mondott egy olyan beszédet, amelyben bűnös rómaiakról, napi gondokról vagy a tolerancia fontosságáról egyetlen szó se esett, feltámadásról, az Úrban bízók öröméről és reményéről viszont annál több – ezek a szokatlan szavak pedig „szíven találták” az ott egybegyűlteket. Az hagyján, de még változásra is indították őket: „Mit tegyünk hát?” – kérdezgették, mire Péter nem azt mondta nekik, hogy menjetek haza és várjatok arra, hogy a farizeusok és az írástudók végre észrevegyék magukat, hanem felszólította őket: térjetek meg, meneküljetek ki ebből a romlott nemzedékből, és keresztelkedjetek meg.
„Aznap mintegy háromezer lélek megtért” – olvashatjuk az evangéliumban. Onnantól kezdve mindennap összegyűltek a templomban, „dicsőítették az Istent, és az egész nép szerette őket”, közösségük pedig naponta gyarapodott.
Ilyen „egyszerű”.
Állhatatos ima, a Szentlélekre figyelés, az igazi öröm hirdetése és a „romlott nemzedékhez” képest valami felsőbbrendű követése, másokkal közösségben. Ha ez annyira bejött, hogy kétezer évvel később is itt vagyunk, és még a jóléti, önelégült Európában is számos templomban százával kérjük ezen a pünkösdön is a Szentlélek segítségét és ajándékait, hogy megteremjük a Szentlélek nem annyira trendi, ám annál boldogítóbb gyümölcseit („szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás”), akkor talán bőven elég, ha ezt az első századi példát követjük. Konzervatív becslések szerint Jeruzsálemnek akkoriban 80 ezer lakosa volt, ehhez jött még az épp ott tartózkodó sokaság – az említett háromezer gyakorló hívő tehát legfeljebb 2-3 százalékos közösséget jelentett. Mennyiségileg mi máris többen vagyunk – már csak minőségben kell felérnünk hozzájuk egyenként, személy szerint, és akkor lehetünk majd még többen is.
(Nyitókép: El Greco Pünkösd című festménye, részlet )