Hodász András értékelésével az a baj, hogy aki azt elolvassa, egy dologhoz biztos nem kap kedvet: a kereszténységhez

2023. május 29. 16:00

Miközben a pünkösd ugyebár pont arról szól, hogy jövője nem az efféle szemezgetésnek, lagymatagságnak és másokra mutogatásnak van.

2023. május 29. 16:00
null
Francesca Rivafinoli
Francesca Rivafinoli

Alig tudnak az egyházak az emberek mindennapi problémáihoz kapcsolódni”, „lassan tényleg nem marad senki, aki miatt érdemes lenne a templomokat felújítani”, „végleg” elveszítettük a XX. századi vértanúk által kiküzdött hitelességet – olvashattuk pünkösd előtt néhány nappal egy már nem szolgáló pap meglátásait arról, hogy az Ipsos 26 országra kiterjedő felmérése szerint a magyarok 62 százaléka vallja magát vallásosnak, de mindössze 11 százalék jár rendszeresen templomba, illetve csupán 34 százalék hisz a mennyország létezésében.

Az értékeléssel az a baj, hogy aki ezt kívülállóként elolvassa, egy dologhoz garantáltan nem kap kedvet: a kereszténységhez. Úgy általában is fura ez: nyünnyögünk, hogy nincsenek felületek, ahol meg lehetne szólítani a nem hívőket,

de amikor legalább egy-egy cikkírás vagy interjú erejéig megnyílik egy felület, mi kerül oda rendszerint?

Hogy az egyházakban milyen sok a baj és milyen kevés a hívő, mennyire ritka a hitelesség, és ezért hibás a klérus és hibás a kormány (sóhajtás, legyintés, mintha felülről bárki tiltaná, hogy a vértanúk lelkületével mindenről lemondva másokat szolgáljunk). Miközben a következtetés eleve problémás.

Egyrészt annak a bizonyos 11 százaléknak ugyanaz az egyházi hierarchiája és ugyanaz a kormánya, mint a többinek, valamiért mégis gyakorolja a vallását, sőt, némelyikük épp ezen a hétvégén bérmálkozik. Akár tőlük is meg lehetne kérdezni, mi a titkuk. Olyan egészen egyszerű példákkal találkozhatnánk akkor, mint a legkisebb budapesti plébánia hittanos(!) közössége(!), akik a pápalátogatás alatt egyfajta Zakeus módjára megszervezték, hogy élőképekkel várhassák a pápai konvojt annak útvonalán. A szentatya kiszállt hozzájuk az autóból és mind a száztíz(!) részt vevő gyerekkel, fiatallal és szülővel kezet fogott. Örök élmény ez nekik, lelkesít a folytatáshoz – de ugye az kellett hozzá, hogy néhányan kezdeményezőkészséggel és áldozatosan megszervezzék az egészet, és hogy eleve legyen egy összeszokott közösség, amire lehet építeni.

Másrészt ott vannak például a német és a skandináv egyházak: sok mindent lehet rájuk mondani, csak azt nem, hogy ne forgolódnának olyan mindennapi területeken, mint a migránsbeszállítás, a klímaaktivizmus vagy az LMBT-mozgalom, mégse produkálnak kedvezőbb hitéleti számokat – még ha az Ipsos felmérésében a muszlim megkérdezettek föl is húzzák az országos átlagokat.

– és ezek az adatok máris közelebb visznek minket a megfejtéshez, csakúgy, mint az Ipsos-felmérésben felfedezhető érdekes egybeesések.

A 26 vizsgált ország közül Indiában, Dél-Afrikában, Thaiföldön, Brazíliában és Törökországban gyakorolják a legtöbben a vallásukat, és pont ez az öt ország az, ahol a legtöbben (80 százalék feletti arányban) állították, hogy az istenhit boldogabbá teszi őket az átlagnál, továbbá pont ebben az öt országban a legmagasabb (63–81 százalék) azok aránya, akik szerint a vallásos emberek boldogabbak. Emellett ezek az országok állnak élen abban is, hogy hány százalék érzi személyisége meghatározó tényezőjének a vallásosságát.

Ehhez képest Magyarországon utóbbiak aránya mindössze 15 százalék; csupán szűk egyharmad tartja a vallásosokat boldogabbnak, de a hívőknek is csak szűk fele érzi úgy, hogy hitének köszönhetően örömtelibb az átlagnál.

Na, valahol itt kellene kezdeni a lelkiismeret-vizsgálatot:

hiszen a kereszténységnek elég erősen alapja az evangélium, magyarul az örömhír – akin tehát keresztény létére (legyen akár pap, akár laikus) nem érezni, hogy van a birtokában valami plusz öröm és derű, annak garantáltan van mit dolgoznia az imaéletén. Különösen, mivel ez a bizonyos boldogság azokban az országokban érzékelhető alacsonyabb arányban, ahol az emberek a legkevésbé tekintik a személyiségük meghatározó elemének a vallást – ha nem törekszem arra, hogy a hitem formálja a személyiségemet, hanem inkább a személyiségemhez próbálom hozzáfarigcsálni a hitemet, naná, hogy nem fog látszani rajtam az a plusz, amit az evangélium követése adna.

Megdöbbenhetünk azon, hogy hány európai „hívő” nem hisz a mennyországban,

de aki amúgy is kedvére mazsolázgat egyháza tanításából, miért pont a mennyországban hinne?

Aki vállalhatatlanul soknak tartja, hogy heti 60 percben egy közösség tagjaként ünnepelje a feltámadást, miért akarná hinni, hogy jó lenne neki halála után örökké együtt ünnepelni az üdvözültek közösségének tagjaként, akik között ráadásul ugyanúgy akadhat egykori fideszes és egykori dékás is?

Miközben a pünkösd pont arról szól, hogy jövője nem az efféle szemezgetésnek, lagymatagságnak és másokra mutogatásnak van. Mert hogyan is történt az egész ott és akkor, Jeruzsálemben? Az apostolok „mindannyian egy szívvel, egy lélekkel állhatatosan imádkoztak” (tehát nem úgy, hogy „amikor és ameddig hangulatom van hozzá, és kizárólag azzal, akivel politikailag egyetértek”), mire egyszer csak eltöltötte őket a Szentlélek. Péter erre mondott egy olyan beszédet, amelyben bűnös rómaiakról, napi gondokról vagy a tolerancia fontosságáról egyetlen szó se esett, feltámadásról, az Úrban bízók öröméről és reményéről viszont annál több – ezek a szokatlan szavak pedig „szíven találták” az ott egybegyűlteket. Az hagyján, de még változásra is indították őket: „Mit tegyünk hát?” – kérdezgették, mire Péter nem azt mondta nekik, hogy menjetek haza és várjatok arra, hogy a farizeusok és az írástudók végre észrevegyék magukat, hanem felszólította őket: térjetek meg, meneküljetek ki ebből a romlott nemzedékből, és keresztelkedjetek meg.

Aznap mintegy háromezer lélek megtért” – olvashatjuk az evangéliumban. Onnantól kezdve mindennap összegyűltek a templomban, „dicsőítették az Istent, és az egész nép szerette őket”, közösségük pedig naponta gyarapodott.

Ilyen „egyszerű”.

Állhatatos ima, a Szentlélekre figyelés, az igazi öröm hirdetése és a „romlott nemzedékhez” képest valami felsőbbrendű követése, másokkal közösségben. Ha ez annyira bejött, hogy kétezer évvel később is itt vagyunk, és még a jóléti, önelégült Európában is számos templomban százával kérjük ezen a pünkösdön is a Szentlélek segítségét és ajándékait, hogy megteremjük a Szentlélek nem annyira trendi, ám annál boldogítóbb gyümölcseit („szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás”), akkor talán bőven elég, ha ezt az első századi példát követjük. Konzervatív becslések szerint Jeruzsálemnek akkoriban 80 ezer lakosa volt, ehhez jött még az épp ott tartózkodó sokaság – az említett háromezer gyakorló hívő tehát legfeljebb 2-3 százalékos közösséget jelentett. Mennyiségileg mi máris többen vagyunk – már csak minőségben kell felérnünk hozzájuk egyenként, személy szerint, és akkor lehetünk majd még többen is.

(Nyitókép: El Greco Pünkösd című festménye, részlet )

Összesen 294 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
I_Isti
2023. június 06. 12:42
"Tehát üdvös imádkozni a halottakért, mivel ők már nem tehetnek semmit magukért." Egyébként sem tehetnek semmit magukért, mert mindent, amit tenni kellet, azt Jézus Krisztus tette meg. Másrészt: ezen az alapon Adolf Hitlert is ki lehetett volna imádkozni a pokolból. Ez pedig nem csak Isten Igazságosságát sértené, hanem minden jóérzésű ember igazságérzetét is. Röviden: mi az a "delta" -differenciálisan kicsiny állapotváltozás, aminek az egyik oldalán ki lehet valakit imádkozni a pokolból, a másik oldalán meg már nem?
I_Isti
2023. június 02. 11:41
Irígység? "Mózes II. könyve:20:17 Ne kívánd a te felebarátodnak házát. Ne kívánd a te felebarátodnak feleségét, se szolgáját, se szolgálóleányát, se ökrét, se szamarát, és semmit, ami a te felebarátodé." Ellenségeskedés? "Az ekhthra kifejezés gyűlöletet, ellenséges érzületet, ellenségeskedést jelent. Személyes ellenség iránt érzett gyűlöletet fejez ki, ennyiben is a barátság szöges ellentéte: „És azon a napon (Jézus elítélésekor) lettek barátok Pilátus és Heródes; mert azelőtt ellenségeskedésben voltak egymással.” (Lk 23,12) Ebből az igéből is jól látható, hogy ez a magatartás tartós ellenséges viszonyt, nem pedig pillanatnyi, fellobbanó ellentétet takar." Patvarkodás? "Patvarkodás (eritheia) A magyar fordítás alapján kicsinyes perpatvarra asszociálunk. A görög kifejezés viszont komoly politikai küzdelmet takar. Az eritheia szó nem más, mint korteskedés illetve hivatalért folytatott küzdelem! A Biblia angol New International Version (NIV) nevű fordítása alapján önző ambíciónak nevezhetjük. Olyan önös törekvés, önző ambíció, amelylyel valaki egy hivatalért verseng, vagy pozíció elfoglalására törekszik. Ez az önző, testi ambíció az igazságnak való ellenállásban, ellenszegülésben nyilvánul meg: akik versengők (ex eritheiasz), és akik nem engednek az igazságnak, hanem engednek a hamisságnak -jellemzi az ilyen embereket Pál apostol. (Róm 2,8)" "a bálványimádás továbbra is bűn" A következő a probléma: amikor egy nő abortuszt hajt végre, akkor annak ellenére, hogy ő valószínűen speciel nem hisz molochban, meg nem hisz baálban, ennek ellenére az a cselekedet, amely során ő feláldozza a magzatát és megöleti - gyakorlatilag ugyanaz, mint ami cselekedetet kettőezer évvel ezelőtt még a baál kultuszban, vagy a moloch-kultuszban részt vevők cselekedtek az újszülött gyermekükkel! (amikor gyakorlatilag még élve megsütötték őket) Elméletileg egy materialista világban élünk de _gyakorlatilag_ az emberek ugyanazokat a gonosz, embertelen bűnöket hajtják végre, mint amiket akkor hajtottak végre a baál-ba vetett hitből. (nyilván nem azért áldozták fel a gyerekeiket molochnak, hogy rosszabbul menjen a sorsuk, és alacsonyabb életszínvonalon éljenek, mint a gyilkosság előtt, hanem pont az ellenkezőjéért.) Kérdés ezek után: vajon minek látja Isten az abortuszt? és minek látja Moloch, Baál, meg a Sátán az abortuszt? Miért van az, hogy az emberek (egy része) meg van őrülve a szó szoros értelmében azért, hogy az abortusz emberi jogként legyen nyilvántartva, hogy szabadon, sőt a társadalom nagyon súlyos anyagi támogatásával lehessen végrehajtani? Mi van akkor, ha az abortusz nem csak egy szimpla gyilkosság, hanem egyben egy gonosz istennek bemutatot áldozat is, és a természetfeletti, szemeinkkel nem látható világban ezt ugyanúgy látják, mint ha valaki az újszülött babáját sütné meg egy áttüzesített gusztustalan rézszoborban? Mi van akkor, ha - ugyanebben a természetfeletti világban - tehát a gonosz angyalok, fejedelemségek, hatalmasságok, ez élet sőtétségének bírói, a gonoszság szellemei - szemében, szempontjából, nézőpontjából, perspektívájából - bármilyen kép, szobor előtt végrehajtott bármilyen vallási célú, vagy valláshoz kötődő tevékenység kimeríti a bálványimádás fogalmát?
NERbot
2023. május 30. 11:49
Butaság, hogy Hodász András elvenné az emberek kedvét a kereszténységtől. 2000 év káprázatos sikertörténete - keresztes háborúk, inkvizíciós eretneküldözések, boszorkányperek, nők elnyomása, rabszolgakereskedelem, pénzmosás, pedofília - nem írható felül egy kiugrott pap dilettáns bírálatával.
syphax
2023. május 30. 08:18
NAGY ÁLDÁS ÉS SZERENCSE A MAGYAR KATOLIKUS KERESZTÉNYSÉG SZÁMÁRA AZ HA HODÁSZ ANDRÁS, EGYKORI "PLÉBÁNOS ATYA" LEDOBBANT RÓLA ÉS BELŐLE. Mert az az ú.n. katolicizmus, amit Ő lát és láttatni szeretne az valóban NEM KIVÁNATOS, TARTALOM-IDEGEN ÉS ÁRTÓ. Egy szerencsénk van azért, éspedig az, hogy az Ő, Hodász által vizionált katolicizmus NEM LÉTEZIK! Úgy és olyan formában hálistennek és semmiképpen sem, s öléggé kínos hogy "ezt a tényt" egy korábban fölszentelt papnak egy világi katolikus keresztény magyar személy--jelen sorok irója--állitja és magyarázza.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!